۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹

استاندار خراسان رضوی:

۵۸۲ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در خراسان رضوی احیا شده است

۵۸۲ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در خراسان رضوی احیا شده است

مشهد- استاندار خراسان رضوی گفت: ۵۸۲ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی را در خراسان رضوی احیا کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، یعقوبعلی نظری صبح پنجشنبه در آئین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه سفر رئیس‌جمهور شهید که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: سفر دوم ریاست جمهوری ظرفیتی بود که ما به شدت در این زمینه کار می‌کردیم تا به انجام برسد اما متأسفانه این توفیق را نداشتیم، با این وجود راه ادامه دارد،

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: استاندار خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری ما ۶.۳ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۳ درصد است. در زمینه صادرات ۲۰ درصد و ترانزیت ۱۹ درصد رشد داشتیم. سرمایه‌گذاری با نگاه جلب سرمایه خارجی در قالب ۲۱۰ پروژه انجام شد که بر فضای حاکم بر اقتصاد ما تأثیر گذاشته است. ما در این مدت ۵۸۲ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی را احیا کردیم. تولیدات کشاورزی از ۶ به ۷.۵ میلیون تن رسید. در سال گذشته در ۴۳ قلم کالا ۴۶ درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه ما ۱۸۰ مصوبه به مبلغ ۲۶.۵ همت در سفر اول ریاست جمهوری داشتیم، عنوان کرد: تاکنون ۱۳۱ پروژه یا در حال تحقق بوده یا محقق شده که میانگین پیشرفت ۶۱ درصد و اعتبار ۵۱ درصد است. ما در استان ۲۸ کلان‌مساله را در زمینه زیرساخت، اقتصادی و اجتماعی احصا و بر همین مبنا برنامه‌ها و اهداف عملیاتی خود را با نگاه پروژه‌محور تنظیم کردیم.

نظری بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مساله آب در استان ما است که با توجه به خشکسالی‌ها جدی بود اما اثر مردمی پیدا نکرد. تصفیه‌خانه‌ها، انتقال، جایگزینی، رواناب‌ها و به ویژه مدیریت مصرف از موضوعات جدی ما بود که در دستور کار است. ناترازی برق کشوری بوده که ما نیز با این مشکل مواجه هستیم. از ابتدای دولت چهار نیروگاه بهره‌برداری شده و امروز نیز دو نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد که ۷۰۰ مگاوات برق تأمین می‌کند.

استاندار خراسان رضوی افزود: ظرفیت برق سبز در استان نیز از ۱۷ به ۵۴ مگاوات رسید. بزرگ‌ترین نیروگاه برق بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و پروژه برق خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات امروز آغاز خواهد شد. ما حدود ۱۲ هزار کلاس کمبود داشتیم که طی این سه سال ۴۰۰۰ مدرسه ساخته و ساخت ۵۰۰۰ مدرسه نیز چند روز قبل شروع شد. در زمینه ناپایداری گاز در سال ۱۴۰۱ اتفاقاتی در استان مخصوصاً تربت جام رخ داد؛ زیرا شبکه‌های ما ناقص بود. در این زمینه دو خط اجرا شد برای گازرسانی به باجگیران و روستاهای متعدد نیز برنامه‌هایی داریم.

وی ادامه داد: مرکز سرطان نیز به زودی افتتاح خواهد شد که مردم هفت ماه برای درمان سرطان در نوبت بودند. جبران کمبود ۳۰۰۰ تخت بیمارستانی در استان در دستور کار قرار گرفته است. ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی حاشیه شهر مشهد با پیشرفت حدود ۳۰ درصدی در حال اجرا است. تجهیزات راهبردی نیز در راه بوده و امیدواریم در چند ماه آینده استان این عقب‌ماندگی‌های درمانی خود را جبران کند.

نظری خاطرنشان کرد: ۱۶۰ هزار مسکن در حال ساخت داریم. در یکی، دو ماه آینده مرحله جدید زمین را به مردم واگذار می‌کنیم که حدود ۲۰۰ هزار مسکن در حال ساخت خواهیم داشت و توسط خود مردم اجرا خواهد شد. فرسودگی راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز از موضوعات جدی در شبکه راه‌های ما بود. در ارتباط با کیفی‌سازی راه‌های استان طی سه سال ۱۷۰۰ کیلومتر آسفالت انجام دادیم. طرح هادی یکی از مسائل مهم است که ۱۱۳ طرح هادی را بازنگری کردیم.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه اجتماعی سه موضوع برای ما مهم بود. یکی از موضوعات موالید بود که ما شیب منفی موالید را کنترل کردیم. سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۵۳۸۵ منفی بودیم اما در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به ۸۵ منفی رسید. در طلاق و ازدواج نیز به همین ترتیب بود.

کد خبر 6135223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha