۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۴

ادبیات دیگران؛

داستان فروپاشی حکومت استعماری بریتانیا جایزه اسکات را برد

داستان فروپاشی حکومت استعماری بریتانیا جایزه اسکات را برد

کوین جرد حسین برای خلق داستانی چندلایه درباره ترینیداد استعماری دهه ۱۹۴۰ به عنوان برنده جایزه والتر اسکات ۲۰۲۴ انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه، کوین جرد حسین، نویسنده اهل کاراییب، برای رمان «ارواح گرسنه» که داستانی درباره جوامع هندو به حاشیه رانده شده در ترینیداد در دهه ۱۹۴۰ را روایت می کند، برنده جایزه والتر اسکات ۲۰۲۴ شد.

اثری که برنده این جایزه که به داستان‌های تاریخی اهدا می‌شود شده، به قول نویسنده درباره زمانی است که حکومت استعماری بریتانیا در حال از بین رفتن بود و ترینیداد شروع به تولد دوباره می‌کرد.

هیات داوران جایزه مورد اشاره شامل کرستی وارک، جیمز ناتی، الیزابت لایرد، سارا شاه و جیمز هالووی که به ریاست کیتی گرانت برنده را انتخاب کردند از این کتاب چنین تجلیل کردند: «ارواح گرسنه» به شیوه‌ای بسیار تخیلی، سرراست و قانع‌کننده، ما را در آشفتگی زندگی مخاطره‌آمیز در دل سرسبزی درخشان طبیعت دهه ۱۹۴۰ ترینیداد، فرو می‌برد.

کوین جرد حسین در ترینیداد و توباگو زندگی می‌کند و بیش از یک دهه به عنوان معلم زیست شناسی دبیرستان کار کرد. او پیش از این ۲ رمان نوشته و سال ۲۰۱۸ جایزه داستان کوتاه مشترک‌المنافع را کسب کرده است. وی که برای مراسم معرفی برنده به اسکاتلند سفر کرد، گفت احساس می‌کنم که دارم رویاهای اجدادم را وقتی حدود ۲ قرن پیش برای اولین بار از هند؛ از آن دریاهای تاریک عبور کردند، برآورده می‌کنم.

این نویسنده دیروز ۱۳ ژوئن در جشنواره کتاب مرزی در ملروز توسط نوه والتر اسکات، متیو ماکسول اسکات، جایزه خود را دریافت کرد.

۵ کتابی دیگری که به عنوان فینالیست برای دریافت این جایزه ۲۵ هزار پوندی انتخاب شده بودند شامل «زندگی جدید» تام کرو، «خانه پدری من» جوزف اوکانر، «به سمت مناطق میانی» کای توماس، «مطلق و برای همیشه» رز ترمین و «خانه درها» تان توان اینگ بود.

کتاب‌هایی که در این رقابت شرکت می‌کنند باید به زبان انگلیسی نوشته شده باشند، به دوره بیش از ۶۰ سال پیش مربوط باشند و در سال پیش در بریتانیا، ایرلند یا کشورهای مشترک المنافع منتشر شده باشند. جایزه والتر اسکات که برای تجلیل از داستان‌های تاریخی اهدا می‌شود یک جایزه ادبی است که سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و به عنوان یکی از بزرگترین جوایز ادبی بریتانیا شناخته می‌شود.

کد خبر 6136028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha