۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۸

در نشستی در لاهوری پاکستان مطرح شد؛

یکی از اقدامات مهم امام، پرورش شهیدان سلیمانی و رئیسی است

یکی از اقدامات مهم امام، پرورش شهیدان سلیمانی و رئیسی است

سمینار «اتحاد امت» با تأکید بر وحدت اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیناری با اهتمام مفتی عاشق حسین و علامه افتخار حسین نقوی تحت عنوان «اتحاد امت» برگزار شد.

این رویداد با حضور گسترده شخصیت‌های برجسته دینی و علمی، از جمله دکتر اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، به عنوان میهمان ویژه و سایر شخصیت‌های معتبر نظیر لیاقت بلوچ، محمد حبیب عرفانی، مولانا عاصم مخدوم، اختر رسول قادری، پرویز اکبر ساقی، علامه محمد حسین گولروی، لعل محمد خان، علامه حسن رضا همدانی، محمد اسلم حیدری، علامه اصغر عارف چشتی و حافظ کاظم رضا نقوی، برگزار شد.

این سمینار با هدف بررسی و تجلیل از نقش برجسته امام خمینی (ره) در ایجاد وحدت و انسجام میان مسلمانان و همچنین تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی در برابر دشمنان مشترک برگزار شد. سخنرانان به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) پرداختند و نقش ایشان را در تقویت بیداری اسلامی و مبارزه با استکبار جهانی برجسته کردند.

در این سمینار، اصغر مسعودی بر اهمیت اتحاد در میان مسلمانان تأکید نمود.

وی بیان داشت: قرآن کریم امت اسلامی را از هر ملیت و قومیتی به اتحاد و یگانگی برای دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان فرا می‌خواند. از این رو، شعار وحدت مسلمین یک مسئله استراتژیک است، نه یک مسئله تاکتیکی و مصلحتی. وجود پیامبر رحمت، بزرگترین مایه وحدت در تمام ادوار اسلامی بوده است. مسلمانان عاشق پیامبرند و آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف همه مسلمانان و موجب انس دل‌های آنان و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر است.


وی افزود: تفرقه در ردیف عذاب‌ها و مجازات‌های الهی قرار دارد. هیچ امتی از اختلاف بهره‌مند نمی‌شود. تک‌اندیشی و فردگرایی، افتادن به دام شیطان است، همان‌طور که امیرمؤمنان حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) فرمودند: از جدایی دوری کنید، زیرا فردی که از میان مردم جدا باشد، طعمه شیطان است، همان‌گونه که گوسفند وامانده از گله، طعمه گرگ است.

یکی از اقدامات مهم امام، پرورش شهیدان سلیمانی و رئیسی است

مسعودی تأکید کرد: اعتصام به حبل‌اللَّه برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن به امر اعتصام به حبل‌اللَّه اکتفا نمی‌کند، بلکه ما را به انجام آن در قالب اجتماع دعوت می‌کند؛ «جمیعاً»، همه با هم اعتصام کنید. این اجتماع و اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر اینکه هر مسلمان باید به حبل‌اللَّه معتصم باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگر مسلمان‌ها و همدست با آن‌ها انجام دهد.

وی در پایان اظهار داشت: تمسک به حبل‌اللَّه چگونه است؟ با ایمان به خداوند و کفر به طاغوت. امروز طاغوت اعظم در دنیا، اسرائیل و آمریکا هستند. وحدت یعنی ایستادگی متحدانه در برابر دشمن مشترک مسلمین و بشریت.

علامه افتخار حسین نقوی؛ رئیس بنیاد امام خمینی (ره)، در این سمینار به تفصیل در مورد ویژگی‌ها و دستاوردهای امام خمینی (ره) سخن گفت. او بیان داشت که صدای امام خمینی (ره) به قدری پرقدرت و تأثیرگذار بود که مردم به ندای او لبیک گفتند و به دنبال او حرکت کردند. امام خمینی (ره) به عنوان یک فرد ساده و غیرنظامی، شجاعانه در مقابل شاه ظالم قیام کرد و دلیل موفقیت او نیز این بود که از هیچکس جز خداوند نمی‌ترسید و تمام توکل و اعتمادش به خدا بود.

علامه افتخار حسین نقوی اضافه کرد که در زمان وقوع انقلاب اسلامی، بسیاری تبلیغات منفی علیه آن صورت گرفت و سعی شد انقلاب ایران به عنوان یک انقلاب شیعی معرفی شود. اما امام خمینی (ره) همواره تأکید داشت که این انقلاب، یک انقلاب اسلامی است و هدف آن سربلندی و اعتلای اسلام به عنوان یک دین جهانی است.
او همچنین به یکی از نخستین اقدامات امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت که امام بلافاصله سفارت اسرائیل را بست و آن را به سفارت فلسطین تبدیل کرد. این اقدام نمادی بود از حمایت قاطع و بی‌دریغ امام خمینی (ره) از مردم فلسطین و نشان‌دهنده عزم او در حمایت از مستضعفان و مبارزه با ظلم و استکبار در سطح بین‌المللی.

یکی از اقدامات مهم امام، پرورش شهیدان سلیمانی و رئیسی است

علامه نقوی در ادامه افزود که امام خمینی (ره) با شجاعت و توکل به خدا توانست یک نظام استبدادی را سرنگون کرده و نظام جمهوری اسلامی را بنا نهد که بر پایه اصول و ارزش‌های اسلامی استوار است. این اقدام او نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان به عنوان یک الگوی موفق و الهام‌بخش برای مبارزات آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه شناخته می‌شود.

لیاقت بلوچ؛ نایب امیر حزب جماعت اسلامی، اظهار داشت: شخصیت‌های بسیاری برای ایجاد وحدت تلاش کردند، ولی موفق‌ترین آن‌ها امام خمینی (ره) بود. من در طول زندگی‌ام چهار بار با امام خمینی (ره) دیدار کرده و از صحبت‌های ایشان فیض برده‌ام. همچنین اخیراً در سالروز ارتحال امام در ایران بودم. امام نه تنها در مقابل استکبار قیام کرد، بلکه موجی از بیداری را در مردم ایجاد کرد. دلیل موفقیت انقلاب اسلامی این است که انقلاب اسلامی بر پایه‌های قرآن، ایجاد اتحاد و کمک به مستضعفان استوار است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران تاکنون روند رو به رشدی داشته و جمهوری اسلامی دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های علمی، فنی، رسانه‌ای و فرهنگی به دست آورده است.

وی افزود: یکی از ابتکارات امام خمینی (ره) اعلام روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان بود. در آن زمان مردم از اهمیت این اقدام بی‌خبر بودند، ولی امروز که بیش از ۴۰ هزار فلسطینی طی ۸ ماه به شهادت رسیده‌اند، جهان به اهمیت این موضوع و روز قدس پی برده است.
پیر سید محمد حبیب عرفانی؛ سجاده‌نشین خانقاه سندر شریف، گفت: امام خمینی (ره) بی‌تردید یکی از عظیم‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم بود. ایشان به مردم یاد داد که نخست باید خودمان را اصلاح کنیم تا جامعه به حرف شما اهمیت بدهد.

صاحبزاده پرویز اکبر ساقی؛ رئیس جنبش وحدت اسلامی، اظهار داشت: حضور شخصیت‌های برجسته مذاهب مختلف در سمینار امروز نشان می‌دهد که پیام وحدت امام خمینی (ره) در دل‌ها جای گرفته است. امام خمینی (ره) اولین شخصیتی بود که با مردم فلسطین ابراز همدردی کرد و باعث شد مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله محوری در جهان اسلام مطرح شود. ما از طریق این سمینار از دولت می‌خواهیم که همچون روز کشمیر، به صورت رسمی روز قدس را برگزار کند.

مولانا عاصم مخدوم؛ رئیس انجمن علمای کل مسالک گفت: امام خمینی (ره) همیشه برای ایجاد اتحاد تلاش کرد و حضور شخصیت‌های متعلق به تمامی مذاهب در مراسم امروز نتیجه موفقیت تلاش‌های ایشان است.

مولانا محمد حسین گولروی؛ رئیس جامعه الحسین عضو خانقاه گولروی نیز افزود: امروز همه شخصیت‌های موجود در این سمینار پیام دوستی دارند و این نشست پیام مثبتی برای جامعه جهانی دارد.

پیر اسلم حیدری نیز اظهار داشت: مفتی عاشق حسین، گلچین علمای برجسته پاکستان را در سمینار امروز دعوت کرده است و بدین ترتیب ثابت کرد که پیرو راه امام است.

علامه حسن رضا همدانی، رهبر حزب مجلس وحدت مسلمین در لاهور، بیان داشت: دکتر اصغر مسعودی از سرزمینی برخاسته‌اند که همواره صدای دوستی و محبت میان تمامی مذاهب و ادیان از آن بلند شده است. امروز ما گرد هم آمده‌ایم تا یاد آن بزرگمرد را گرامی بداریم و بر این باوریم که بهترین راه برای گسترش این دوستی، ترویج آن در سطح بین‌المللی است.

علامه اصغر عارف چشتی، رئیس شاخه علمای حزب جنبش انصاف در پنجاب، گفت: گردهم آوردن شخصیت‌های متعلق به مذاهب و ادیان مختلف زیر یک سقف بهترین راه برای ادای احترام به شخصیت‌هایی است که تمام زندگی خود را برای ایجاد وحدت و یگانگی تلاش کردند.

مفتی لیاقت علی صدیقی نیز اظهار داشت: امام خمینی (ره) با ایستادگی در برابر ظلم و ستم و تأکید بر اتحاد و همبستگی اسلامی، نشان دادند که وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی نه تنها امکان‌پذیر، بلکه ضروری است. ایشان به ما آموختند که با همدلی و همکاری می‌توانیم در برابر هرگونه چالش و تهدیدی بایستیم و از حقوق و کرامت انسانی دفاع کنیم.

حافظ کاظم رضا نقوی؛ یکی از رهبران شورای علمای شیعه، گفت: یکی از اقدامات مهم امام خمینی (ره)، پرورش شاگردان با تقوایی است که راه ایشان را ادامه دادند و در این راه از ایثار و فداکاری دریغ نکردند. شخصیت‌هایی مثل قاسم سلیمانی و آیت‌الله رئیسی. اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تحت عنوان روز قدس هم از ابتکارات امام است که مسئله فلسطین را به مسئله اول جهان تبدیل کرد.

پیر عثمان شاه نوری گفت: پیروی از خط امام خمینی (ره) بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی را می‌کاهد. کشورهای اسلامی باید ایران را الگوی خود قرار دهند.

کد خبر 6136073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha