۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۲

روز دوم یورو ۲۰۲۴؛

جدال کرواسی و اسپانیا/دوئل «مودریچ» با یاران دیروز و رقیبان امروز

جدال کرواسی و اسپانیا/دوئل «مودریچ» با یاران دیروز و رقیبان امروز

تیم های ملی فوتبال کرواسی در نخستین دیدار خود در رقابت های جام ملت های ۲۰۲۴ اروپا رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله گروهی رقابت های جام ملت های فوتبال اروپا موسوم به «یورو ۲۰۲۴» در گروه B امروز شنبه برگزار خواهد شد و تیم های ملی فوتبال اسپانیا و کرواسی از ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه المپیک شهر برلین رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

اسپانیا و انبوهی از ستاره ها

تیم ملی اسپانیا با هدایت «لوییز دلا فونته» در کنار آلمان با ۳ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم این مسابقات است و قصد دارد چهارمین عنوان قهرمانی خود را هم کسب کند. این تیم به واسطه ستاره هایی مانند دنی کارواخال، ناچو، آلوارو موراتا، فران تورس و لامین یامال ترکیبی از بازیکان جوان و پا به سن گذاشته را در اختیار دارد و می تواند در شرایط مختلف تاکتیک های متفاوتی را پی ریزی کند.

اسپانیا در سال ۲۰۲۰ در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب ایتالیای قهرمان شد و در سال ۲۰۱۶ در مرحله یک هشتم نهایی باز هم برابر ایتالیا ناکام ماند. اما در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند. همگروهی اسپانیا و ایتالیا می تواند به حساسیت های این گروه اضافه کند.

جدال کرواسی و اسپانیا/دوئل «مودریچ» با یاران دیروز و رقیبان امروز

کرواسی؛ منسجم و خطرناک

هدایت تیم ملی کرواسی از «زلاتکو دالیچ» برعهده دارد. این مربی ۵۷ ساله از سال ۲۰۱۷ روی نیمکت کروات ها نشسته است و هرچند در مسابقات یورو نتوانسته عملکرد موفقی از خود نشان دهد اما در ۲ جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ عملکرد درخشانی از خود به جا گذاشته است. این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ نایب قهرمان شد و در جام جهانی ۲۰۲۲ عنوان سومی را از آن خود کرد.

بدون شک لوکا مودریچ سرشناس ترین چهره تیم ملی کرواسی است. این بازیکن ۳۸ ساله باید در این دیدار به مصاف بازیکنانی برود که بارها یا در کنار آنها در رئال مادرید بازی کرده است و یا بارها در پیراهن رئال مادرید رو در روی آنها ایستاده است. ۳ بازیکن اسپانیا در رئال مادرید و ۴ بازیکن در بارسلونا حضور دارند و در مجموع، ۱۹ بازیکن این تیم در لالیگا توپ می زنند که می تواند تقابل جذابی را بین مودریچ و بازیکنان لالیگا رقم برند.

اما در بازی های جام ملت های اروپا اوضاع برای کروات ها متفاوت بوده است. این تیم یک بار در سال ۱۹۹۶ توانست به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کند و بعد از آن توفیقی حاصل نکردند تا اینکه در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ توانستند با صعود از مرحله گروهی راهی یک هشتم نهایی شوند و به این ترتیب بهترین عملکرد این تیم در دوره های اخیر رقم بخورد.

در ترکیب تیم ملی کرواسی اسامی بزرگی به چشم می خورد. گواردیول و کواچیچ از منچسترسیتی، لوکا مودریچ از رئال مادرید، بروزوویچ از النصر عربستان و استانیشیچ از بایرلورکوزن چهره هایی هستند که هواداران کرواسی به آنها امید بسته اند.

جدال کرواسی و اسپانیا/دوئل «مودریچ» با یاران دیروز و رقیبان امروز

آمار و ارقام بازی ها

کرواسی در آخرین دیدار تدارکاتی خود پیش از یورو توانست تیم قدرتمند پرتغال را با نتیجه ۲ بر یک مغلوب کند. پیش از آن هم مقدونیه شمالی را ۳ بر صفر شکست داد. ۴ بر ۲ از سد مصر گذشت و برابر تونس با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد.

اسپانیا هم در ۴ دیدار آخر تدارکاتی خود برابر کلمبیا یک بر صفر شکست خورد. برابر برزیل با نتیجه ۳ به ۳ متوقف شد. آندورا را ۵ بر صفر شکست داد و ۵ بر یک از سد ایرلند شمالی گذشت.

اسپانیا و کرواسی آخرین بار در سال ۲۰۲۳ در بازی های لیگ ملت های اروپا به مصاف هم رفتند که بازی با تساوی صفر به صفر به پایان رسید و اسپانیا در ضربات پنالتی پیروز شد.

این دو تیم تاکنون ۱۰ بار به مصاف هم رفته اند که ۳ برد برای کرواسی، ۶ برد برای اسپانیا و یک تساوی حاصل این جدال ها بوده است.

سنگین ترین شکست کرواسی برابر اسپانیا در سال ۲۰۱۸ و در رقابت های لیگ ملت های اروپا بود که اسپانیا با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید.

کرواسی برای هفتمین بار در رقابت های یورو حاضر می شود.

جوان ترین بازیکن تاریخ یورو

لامین یامال بازیکن ۱۶ ساله تیم ملی اسپانیا در صورتی که در این دیدار به زمین برود می تواند عنوان جوان ترین بازیکن تاریخ یورو را به نام خود ثبت کند. رکورد فعلی برای جوانترین بازیکن یورو در دست کاپر کوزلوفسکی لهستانی با ۱۷ سال و ۲۴۶ روز است.

کد خبر 6136504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha