۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳

مهر گزارش می دهد؛

گرانی بازار به دام‌های عید قربان رسید

گرانی بازار به دام‌های عید قربان رسید

زاهدان-بازارهای سیستان وبلوچستان،دو روز مانده به عید قربان در حالی حال وهوای عیدانه به خود گرفته،که کنار تلاش زنان برای خرید لباس وشیرینی،کام مردان باشنیدن قیمت های نجومی دام قربانی تلخ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عید قربان» یکی از گرامی‌ترین اعیاد مسلمانان و روزی مصداق صداقت ایمان به خداوند کریم است، روزی که توجهات جهان به مرکز ثقل عالم خاکی یعنی کعبه، که حاجیان به گرد آن ندای «لبیک، اللهم لبیک» سر می‌دهند هست، در این روز همه مسلمانان در گوشه گوشه جهان از هفته‌ها قبل از فرا رسیدن این عید بزرگ الهی، خود را مهیای گرامی داشت آن می‌کنند.

حال و هوای این روزهای بازار در سیستان و بلوچستان هم در آستانه عید بزرگ قربان، در حالی داغ و پر رونق است که بخش اعظمی از ساکنان این خطه پهناور را اهل سنت به خود اختصاص داده‌اند و «عید قربان» یکی از بزرگترین اعیاد آنان محسوب می‌شود و این موضوع باعث خوشحالی کاسبان و شلوغی بازار شیرینی، پارچه، آجیل و دام و خیاطی‌ها و غیره شده است.

عید قربان در این خطه از کشور آداب و رسوم خاص خود را دارد، به نحوی که مردم از چند روز پیش برای برگزاری برنامه‌های دید و بازدید، جشن عید، رفع کدورت‌ها و کمک به مستمندان را برنامه ریزی و آغاز می‌کنند و معمولاً بالغ بر سه روز به پرداختن به آئین‌های این عید بزرگ می‌پردازند.

لباس نو بر تن کردن و طلب حلالیت اگر چه یکی از ویژگی‌های این مردمان است اما تهیه یک قربانی که پول آن از یکسال قبل پس انداز می‌شود تا در این روز قربانی و در بین نیازمندان توزیع شود و به این بهانه، اجاق خانه نیازمندان را نیز در این روز روشن شود.

در این زمینه هرچه به عید قربان نزدیک‌تر می‌شویم، قیمت دام زنده هم‌افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند، بازدید میدانی خبرنگار ما از میدان فروش و عرضه دام زنده در شهرستانهای استان، نیز حاکی از آن دارد که قیمت یک گوسفند زنده در میادین عرضه دام از ۷۰ میلیون ریال شروع شده و به مرز ۳۲۰ میلیون ریال براساس میزان وزن احتمالی گوشت دام، می‌رسد که رقم‌ها نشان از عدم نظارت بر بازار دام هست که کام مردم را در آستانه عید بزرگ قربان تلخ کرده است.

ایوب ریگی یکی از شهروندان زاهدانی که برای تهیه دام قربانی در حال چانه زنی با فروشنده دام در میدام عرضه دام زنده زاهدان است، به خبرنگار مهر گفت: آنچه مشاهده می‌شود چمبره گرانی بر قیمت گوسفند هست که در این بین، نظارت کم مسؤولان تیغ گرانی را در عید قربان بر گلوی مردم کشیده و با وجود وفور گوسفند، اما قیمت‌های دل‌بخواهی دلالان و دامداران، مردم را سرگردان کرده است.

وی ادامه داد: برخی سودجویان از فرصت عیدقربان استفاده کرده و با قیمت‌های نجومی که نظارتی بر آن نیست برای خود کسب و کار پر رونقی راه انداخته به طوری که با این قیمت تهیه گوسفند قربانی برای برخی از شهروندان بسیار سخت است.

این شهروند زاهدانی تاکید کرد: گرانی در بازار دام در حالیست که سنت قربانی‌کردن در عید قربان یکی از آداب و روسم مردم این استان است.

رضا سارانی دیگر شهروند زاهدانی هم گفت: با گذری بر بازار دام و مشاهده قیمت‌های نجومی، مردم از خرید گوسفند برای به جاآوردن این فریضه الهی پشیمان می‌شوند که می‌طلبد متولیان امر شراط بهتری را اتخاذ و تشدید می‌کردند تا در عید بزرگ قربان کام مردم تلخ نشود.

نظارت دامپزشکی با فعالیت ۶۷ تیم ثابت و سیار در عید قربان

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی از مردم خواست تا توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های مشترک انسان و دام جدی بگیرند.

غلامرضا سرگزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اصحاب رسانه پیرامون نظارت بر بازار عید قربان، افزود: قرار گرفتن عید سعید قربان در فصل گرما و زمانی که بیشترین احتمال برای شیوع و انتشار بیماری‌ها بویژه تب کریمه کنگو وجودارد، نیازمند دقت بیشتری در رعایت نکات و موارد بهداشتی برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است.

وی ادامه داد: دستیابی به امنیت غذایی با کاهش عوامل خطر ساز ناشی از بیماری‌های واگیر دامی و مشترک، بهبود شاخص‌های بهداشتی جامعه از طریق مداخله و حضور مؤثر در نظام سلامت با کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و بیماری از مأموریت‌های اصلی دامپزشکی است.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در راستای نظارت بر ذبح دام عید قربان اقدام به تشکیل و ساماندهی ۲۷ تیم ثابت و ۴۰ تیم سیار نظارت بهداشتی در سدتور کار قرار گرفته، همچنین ۱۲۵ نفر ناظر بهداشتی شامل ۴۵ دامپزشک و ۸۰ نفر کارشناس نظارت بر فرآورده‌های خام دامی، ۱۳ ناظر شرعی و ۶۰ ذابح آماده ارائه خدمات شرعی و بهداشتی در خصوص سوالات و مشکلات مردم در خصوص تهیه، ذبح و اطمینان از سلامت گوشت قربانی در این عید هستند.وی با تاکید بر تعیین میدان عرضه دام و حضور ناظران بهداشتی در میدان‌های اصلی جهت ارائه خدمات بهداشتی و شرعی از شهروندان خواست از ذبح دام در منازل و رهاسازی خونابه به معابر عمومی خودداری کنند که این منجر به آلودگی محیط زیست و انتشار بیماری کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود.

سرگزی گفت: حتماً باید دام قربانی را از مکان‌های مشخص شده عرضه دام تهیه، و برای قربانی کردن، دام را به کشتارگاه‌ها منتقل کرد، کشتارگاه‌های سیستان و بلوچستان جهت ارائه خدمات کشتار به شهروندان با حضور ناظران بهداشتی و شرعی در این روز آماده خدمت هستند.

وی تاکید کرد: توصیه مهم و تاکید دامپزشکی بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها است و گوشت استحصالی بعد از ۲۴ ساعت در دمای یخچال و آلایش خوراکی بعد از ۷۲ ساعت مصرف شود و در زمان خرد کردن گوشت از وسایل دستکش و عینک استفاده کنید.

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در صورت بروز هر گونه مشکل و یا مشاهده موارد غیر طبیعی از قبیل کیست‌های انگلی بر روی جگر یا گوشت، زردی گوشت، مرطوب بودن لاشه (نشانه تب هست) و یا وجود برآمدگی‌های شبیه برنج از مصرف آن گوشت و یا بافت‌های غیر طبیعی جدا خودداری کنید.

کد خبر 6136771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha