۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۵

در مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد؛

کرسی بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی نشریات منتخب در حوزه علوم انسانی

کرسی بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی نشریات منتخب در حوزه علوم انسانی

کرسی ترویجی عرضه و نقد ایدۀ علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با موضوع مقایسه جامعیت نسبی و رابط کاربری پایگاه‌های اطلاعاتی نشریات منتخب در حوزه علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفتاد و یکمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با موضوع مقایسه جامعیت نسبی و رابط کاربری پایگاه‌های اطلاعاتی نشریات منتخب در حوزه علوم انسانی با ارائه وحید شریفی، پژوهشگر مدیریت فناوری اطلاعات و نقد سیدعلی نقی ایازی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیری علمی کاظم مصباح پژوهشگر علوم اسلامی توسط اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در محل پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.

در ابتدای این کرسی، دبیر نشست به معرفی کوتاه موضوع پرداخت و سپس شریفی در توضیح گفت: رشد و گسترش اینترنت، روش‌های دستیابی به اطلاعات را دگرگون کرده و برای ایجاد سهولت و تسریع در مکان یابی اطلاعات، امکانات بسیاری در وب ایجادشده است. پایگاه‌های اطلاعاتی که به نمایه سازی مقاله‌های مجله‌ها می‌پردازند، یکی از این ابزارها می‌باشد.

وی افزود: در کشور ما پایگاه‌های مختلفی به ارائه مقالات الکترونیکی می‌پردازند ولی از میان آنان پایگاه‌های بانک نشریات ایران (مگ ایران)، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (اس. آی. دی) و پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) دارای سابقه و منابع بیشتری در حوزه علوم انسانی است.

پژوهشگر مدیریت فناوری اطلاعات گفت: همچنین بیش از یک دهه از فعالیت پایگاه‌های مذکور می‌گذرد و با توجه به اینکه بخش‌هایی از این پایگاه‌ها دارای همپوشانی موضوعی است یکی از مواردی که می‌تواند کمک شایانی به پژوهشگران در انتخاب یک پایگاه نماید وضعیت جامعیت و رتبه آن پایگاه در مقایسه با سایر پایگاه‌ها می‌باشد.

شریفی افزود: در حال حاضر، برای ارزیابی پایگاه‌های منابع دیجیتال، معیارهای مختلفی وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این معیارها، ربط است که برای ارزیابی نظام‌های بازیابی اطلاعات و کارایی جست‌وجوهای انجام‌شده، به کار می‌رود و به‌وسیله دو ملاک جامعیت و مانعت سنجیده می‌شود.

وی در پایان گفت: با توجه به هزینه و زمانی که پژوهشگران و کاربران حوزه علوم انسانی برای دسترسی به نتایج دقیق‌تر در جستجوها صرف می‌کنند، باید با مزایای هر یک از پایگاه‌های اطلاعاتی آشنا شوند تا پایگاه مناسب را بدون اتلاف وقت، برای جست‌وجو انتخاب کنند. نتیجه این پژوهش به متخصصان و دانشجویان حوزه علوم انسانی کمک خواهد کرد تا پایگاهی را که برای بازیابی مقاله‌های فارسی در حوزه تخصصی آن‌ها جامعیت بالاتری دارد، شناسایی کنند و همچنین می‌تواند راهنمای مناسبی برای مدیران پایگاه‌های موردنظر باشد تا در به روزرسانی پایگاه‌های خود از نتایج این پژوهش برای اصلاح رویکردها بهره‌مند گردند.

کد خبر 6137090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha