۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۳

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

راه اندازی نمایندگی مرکز مبارزه با پولشویی در خراسان‌جنوبی

راه اندازی نمایندگی مرکز مبارزه با پولشویی در خراسان‌جنوبی

بیرجند- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی نمایندگی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان ظهر شنبه در شورای هماهنگی بانک‌های خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اهمیت بانک‌ها و فعالیت آنها در زنجیره‌های اقتصادی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر "حمایت از کارگاه‌های تولیدی، تأمین نقدینگی، تأمین سرمایه در گردش، برخورد جدی با کسانی که واحدهای تولیدی آماده را راکد گذاشته اند که همه اینها کارهای لازمی بوده و من بارها تاکید کرده ام که سیستم بانکی باید نقش ایفا کند یعنی سیستم بانکی باید به طور کامل وارد میدان شود" روشن است.

وی تصریح کرد: فرمایش رئیس جمهور شهید مبنی بر اینکه «یکی از ارکان اصلی کشور نظام بانکی بوده، نظام بانکی با دو دسته مشکلات درونی و بیرونی مواجه است و اگر مجموعه نظام بانکی نتواند این مشکلات را مرتفع سازد و عملکرد صحیحی داشته باشد به طبع عدالت را نیز نقص کرده است، نظام بانکی باید بر مبنای عدالت و به نفع مردم متحول و بانک‌ها مردم تسهیلات و نه تضییقات.».

نقش بانک‌ها در تحقق شعار سال

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی به نقش بانک‌ها در تحقق شعار سال جاری اشاره کرد و گفت: شعار امسال شعاری بوده که متفاوت از سنوات قبل و با یک رویکرد زمان محور البته با تجمیع همه انرژی و توان برای رسیدن به یک هدف مشخص تعیین شده است.

ذاکریان بیان کرد: جهش با رشد و پیشرفت و با تمام واژه‌های مشابه تفاوت‌هایی درونی بسیار زیادی دارد و لازمه جهش انگیزه درونی و امید آفرینی است.

وی افزود: برای تحقق جهش می‌بایست از همه انرژی و توان استفاده کرده و انگیزه خود را متمرکز کرده و بایکدیگر همسو و همگرا باشیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای رسیدن به جهش در حوزه اقتصاد باید با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها و در یک بازه زمانی مشخص توجه داشته باشیم، اضافه کرد: مردم پایه بودن شعار سال از دیگر ویژگی‌های شعار امسال است و مردم کنشگران اصلی در تحقق شعار سال جاری هستند.

ذاکریان با اشاره به اینکه بانک‌ها به عنوان تأمین کننده منابع مالی و کالایی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق تسهیلات و سایر عقود و سایر روش‌ها که در قانون و مقررات پیش بینی شده نقش دارند، اضافه کرد: از طرف دیگر بانک‌ها ابزاری برای تحقق اهداف شعار سال هستند.

وی ادامه داد: در زمان‌های مختلف جهت‌گیری‌ها و سوگیری‌های متفاوتی وجود دارد و در سال جاری که سال گذشته نیز پیوند با آن داشت یکی از مهمترین و مشخص‌ترین روش‌ها مهار تورم، سیاست‌های انقباضی بوده و از طرف دیگر تسهیلات و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی به صورت هدفمند و مؤثر است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: آنچه که بیشتر مورد انتظار مردم بوده کاهش تورم می‌باشد و آنچه که بیشتر از تورم آسیب زننده بوده انتظارات تورمی است.

وی بیان داشت: سه رویکرد در این زمینه دنبال می‌شود که یکی از آن‌ها توسعه واحدهای فعال و در جریان بوده که در این صورت دیگر هزینه‌های راه‌اندازی و همچنین مخاطرات بعد از آن را نخواهیم داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی یادآور شد: احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال یا راکد از دیگر رویکردها در این راستا بوده چراکه زیرساخت آن وجود دارد و با روش‌های نرم‌افزاری و تعاملات بیشتر بانکی، حوزه قضائی و بخش دولتی و اداری بتوانیم آنها را به چرخه تولید بازگردانیم.

ذاکریان گفت: نکته و رویکرد سوم تأسیس واحدهای تولیدی جدید و کمک به تولید می‌باشد.

وی به افزایش تعاملات بین‌المللی و نقشی که بانک‌ها می‌توانند در سهولت این تعاملات داشته باشند اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راه‌های جهش اقتصادی و رونق و بهبود وضعیت اقتصادی افزایش مبادلات بین‌المللی بوده و این مبادلات چه بحث صادرات و چه واردات باشد بانک‌ها نقش بسیار مهمی در این امر ایفا می‌کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش استفاده از توان و ظرفیت مردم در تمام حوزه‌ها برای پیشرفت کشور اشاره داشت و گفت: حکمرانی خوب و نهاد سازی خوب و مناسب و ساختار انگیزیشی مناسب می‌تواند در امر اقتصاد این پیشرفت و رشد را رقم بزند.

ذاکریان در ادامه با اشاره به کنترل رشد نقدینگی و حمایت از تولید و تداوم نرخ رشد اقتصادی بیان کرد: در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ شاهد رشد ۴.۴، ۴، ۵.۷ درصدی بوده ایم که تقریباً یک ثبات مشخصی دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به تصویب نامه هیأت وزیران مبنی بر برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی برای جذب مشارکت مردم و تحقق شعار سال افزود: رشد اقتصادی هر گروه تفاوت‌هایی دارد و ۳.۵ درصد از محل بهره وری و ۴.۵ درصد از محل سرمایه گذاری محقق می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی بیان کرد: آمار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در گروه کشاورزی ۲.۲ رشد منفی و در صنایع معدنی ۶.۶ مثبت و خدمات ۵.۸ مثبت و در کل اقتصاد ۵.۷ درصد رشد اقتصادی مثبت بوده است.

ذاکریان ادامه داد: هدفی که برای سال جاری مشخص شده شامل ۵.۵ درصد در گروه کشاورزی، ۸.۷ درصد در گروه صنایع و معادن و ۸.۳ درصد خدمات و در مجموع ۸ درصد کل اقتصاد تعریف شده است.

وی یادآور شد: منابع مورد نیازی که برای این امر لازم است ۳۹ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال می‌باشد که در گروه کشاورزی کمترین منابع و رتبه دوم صنایع و رتبه اول گروه خدمات بوده که بیشترین منابع را نیاز داریم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از ۳۹ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ میزان ۳۶ درصد بر عهده تسهیلات بانکی بوده که در سال ۱۴۰۳ این میزان ۵.۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بیان نمود: استان خراسان جنوبی در امر مسدود کردن حساب‌های غیرمجاز دستگاه‌ها یکی از استان‌های پیشرو بوده که از این نظر باید از بانک‌ها قدردانی کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: برخی از حساب‌های غیر مجاز هم که همچنان مسدود نشده به دلایل حقوقی و قضائی بوده که یکی از راه‌ها برای رفع این مشکل این بوده که دولت ابتدا انضباط مالی را از خود شروع کند و بعد آن را از بخش خصوصی، مردم و تعاونی‌ها بخواهد.

اعطای تسهیلات با رعایت اعتماد سنجی و بدون اعمال سلیقه دنبال شود

ذاکریان با بیان اینکه اعطای تسهیلات به مردم با رعایت اعتماد سنجی و بدون اعمال سلیقه باید دنبال شود، تصریح کرد: هر چقدر از سمت اعمال ذوق و سلیقه به سمت اعتماد سنجی پیش برویم بدون شک میزان رضایت مردم بیشتر و از طرف دیگر بهداشت اعتباری بانک‌ها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف تولیدی باید مد نظر بانک‌ها باشد، متذکر شد: اینکه تسهیلات به صورت هدفمند و به بخش تولید حتماً پرداخت شود مورد تاکید بوده و نظارت‌های ثانویه نیز وجود دارد تا از جابجایی این تسهیلات پیشگیری شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: حذف کردن تسهیلات به بخش‌های غیر مولد از دیگر نکاتی بوده که باید بانک‌ها رعایت کنند.

ذاکریان اضافه کرد: مراقبت در زمینه کنترل ترازنامه‌ها و یا مدیریت ناترازی ترازنامه‌ها که یکی از آنها مباحث کاهش پرداخت تسهیلات می‌باشد و همچنین سیاست‌های انقباضی و توجه به مدیریت نقدینگی و اعمال نظارت هوشمند و ممنوعیت اضافه برداشت از بانک‌ها و یا به حداقل رساندن این مقوله از دیگر نکاتی بوده که باید بانک‌ها به آن توجه کنند.

وی به نرخ رشد تسهیلات استان در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: میانگین کشور ۲۶.۶ درصد بوده و خراسان جنوبی رتبه بیست و سوم کشوری را با افزایش ۳۰.۶ درصدی تسهیلات در این زمینه به خودش اختصاص داده است. که بیش از میزان رشد میانگین کشوری می‌باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قریب به ۹۰ درصد از افراد جامعه ذینفع خدمات بانکی هستند، گفت: نحوه مواجه بانک‌ها با این افراد می‌تواند تأثیر پیرامونی در سایر حوزه‌ها داشته باشد.

ذاکریان به نرخ رشد نقدینگی از فروردین ماه سال ۹۱ تا ۱۴۰۳ اشاره داشت و افزود: تا قبل از ۱۴۰۰ روند این نرخ نامنظم بوده ولی بعد از آن این روند منظم و البته نزولی برای مهار تورم که یکی از اصلی‌ترین موضوعات می‌باشد است.

وی بیان داشت: براساس سامانه یکپارچه احکام قضائی در سال ۹۴ شبکه بانکی برای اجرای احکام قضائی ۲۰۰ روز زمان صرف می‌کرد و امروز به چهار دقیقه رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی اثرات القایی بانکداری بر سایر حوزه‌ها حکمرانی اشاره کرد و متذکر شد: بانک در یک نظام سیاسی و حکمرانی نباید صرفاً یک پدیده اقتصادی تحلیل شود بلکه باید به سایر حوزه‌هایی که اثرات پیرامونی دارد توجه کرد.

پرداخت ۷۰۸ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ در استان

ذاکریان در خصوص تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در استان گفت: بیشترین تعداد طرح‌های مصوب مربوط به اداره کل میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و کمیته امداد و بیشترین مبلغ طرح‌های مصوب مربوط به جهاد کشاورزی صمت و تعاون می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین بیشترین طرح‌های پرداختی مربوط به میراث فرهنگی، کمیته امداد و اداره کل تعاون و بیشترین مبالغ پرداختی مربوط به جهاد کشاورزی، صمت و تعاون است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با اشاره به ارقامی که تاکنون در خصوص تبصره ۱۸ در استان پرداخت شده گفت: تا کنون ۷۰۸ میلیارد تومان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ در استان پرداخت شده است که جذب ۶۳ درصدی را شاهد هستیم.

وی به پولشویی و آثار مخرب آن در اقتصاد و جامعه اشاره داشت و خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کشور اعلام آمادگی کرده که نمایندگی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی را در اداره کل امور اقتصادی و دارایی راه اندازی کند.

کد خبر 6137267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha