۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲

ادبیات دیگران؛

گرامیداشت هشتادمین سال درگذشت آنتوان دوسنت اگزوپری با ۹ کتاب

گرامیداشت هشتادمین سال درگذشت آنتوان دوسنت اگزوپری با ۹ کتاب

آنتوان دو سنت اگزوپری ۸۰ سال پیش با سقوط هواپیمایش در دریای مدیترانه ناپدید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکتوالیته، ۳۱ جولای ۲۰۲۴ هشتادمین سالگرد درگذشت آنتوان دو سنت اگزوپری، نویسنده کتاب «شازده کوچولو» است.

در گرامیداشت این نویسنده کتاب‌های مختلفی در زادگاه وی فرانسه در طول امسال منتشر شده یا در دست انتشار در هفته‌های پیش روست.

آنتوان دو سنت اگزوپری که ۸۰ سال پیش ناپدید شد، نویسنده کتاب‌هایی چون «هوانورد» درباره ماجراجویی خود در کوه‌های آند در جستجوی رفیقش هانری گیومه و «شازده کوچولو»، یکی از مشهورترین کتاب‌های جهان است.

«پیک جنوب» نخستین رمان سنت اگزوپری، داستان زندگی نویسنده و احساسات او را به عنوان یک خلبان بیان می‌کند. پس از آن ۱۴ اثر دیگر این نویسنده فرانسوی موفق به کسب جوایز بسیاری شدند. اما رمان معروف آنتوان سنت اگزوپری، «شازده کوچولو»، برجسته‌ترین اثر او در تمام دوران نویسندگی‌اش است که تاکنون به غالب زبان‌های دنیا ترجمه شده است.

وی که زاده لیون فرانسه بود تا قبل از جنگ جهانی دوم، خلبان تجاری موفقی بود که در خطوط پست هوایی میان اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی به فعالیت می‌پرداخت اما با آغاز جنگ، هر چند از دیدگاه سن و وضعیت سلامتی در شرایط مطلوبی نبود، به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. وی نخستین بار سال ۱۹۲۳ پس از یک سانحه هواپیما از خدمت خارج شد و به زندگی غیرنظامی روی آورد و به ویژه به آرژانتین بازگشت تا مسیرهای هوایی جدیدی با فرانسه ایجاد کند و سپس در طول جنگ جهانی دوم در هوانوردی خدمت کرد. در طی دوران اقامت در نیویورک وی «شازده کوچولو» را نوشت و در بهار ۱۹۴۴ به عنوان افسر شناسایی عکاس به جبهه مدیترانه ملحق شد و با سقوط هواپیمایش در دریا جان باخت.

اگزوپری در ۹ کتاب جدید

«سنت اگزوپری: زندگی و مرگ شازده کوچولو» نوشته پل وبستر که ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ (دیروز) منتشر ‌شد؛ یک بیوگرافی است که برخی از صمیمی‌ترین جنبه‌های زندگی نویسنده، به ویژه روابط او با همسرش را در مرکز توجه خود قرار داده و به ابعاد متفاوت شخصیت وی از بعد ماجراجویانه و وجود ناسازگار او می پردازد.

«سنت اگزوپری، راز نهایی. تحقیق در مورد یک ناپدید شدن» نوشته ژاک پرادل و لوک ونرل که ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شد؛ کتابی تحقیقی است که نویسندگانش گام به گام رشته تحقیقاتی را ارایه می‌کنند که برای درک علل ناپدید شدن سنت اگزوپری در ۱۹۴۴ دنبال کرده‌اند. آنها قصد دارند در کتابشان نشان دهند که این هوانورد واقعاً حاضر بود برای فرانسه جان دهد.

«آنتون دو سنت اگزوپری» نوشته پاتریشیا کِرِته که ۳ جولای ۲۰۲۴ منتشر می‌شود؛ دربرگیرنده زندگی و کار این خلبان و نویسنده است.

«سنت اگزوپری؛ شازده کوچولو در تبعید» نوشته ژان کلود پریر که ۴ آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد؛ داستان تبعید نویسنده فرانسوی به آمریکا از دسامبر ۱۹۴۰ تا آوریل ۱۹۴۳ را بررسی می‌کند. این دوره با مشکلات زناشویی وی برجسته می‌شود و همسرش کونسوئلو، وضعیت سلامتی وی، کنار آمدن سخت او با کشوری جدید و البته نشست‌های متعدد و پربار وی در آنجا را در مرکز توجه قرار داده است.

«شاهزاده‌های آسمان» نوشته آنتونیو ایتوربه که ۵ ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شد به اوایل دهه ۱۹۲۰ می‌رود و به آنتوان دو سنت اگزوپری و همچنین هانری گیومه در «پست هوایی» می‌پیوندد که از یک زندگی روزمره کسل کننده و تنگ فرار و اولین خطوط توزیع پست را در مسیرهای ناشناخته باز کردند و با «پروازهای شبانه» با بیابان‌های خشن و قله‌های آند مواجه شدند.

«سنت اگزوپری متفکر» نوشته سیلوین فورت که ۲ مه ۲۰۲۴ منتشر شد مقدمه‌ای بر جهان و کار سنت اگزوپری است. نویسنده پرتره مردی مبارز را ترسیم می‌کند که درگیر فکر مرگ است، مرگی که خیلی زود با از دست دادن برادر بزرگترش در نوجوانی و وسواس غلبه بر آن از طریق نوشتن با آن مواجه می‌شود.

«سنت اگزوپری، عشق‌های زندگی‌اش» نوشته آلن ویرکوندلت که ۲ مه ۲۰۲۴ منتشر شد، زندگی نامه آنتوان دو سنت اگزوپری در قالب یک کتاب الفبا، با سی مدخل برای کشف عشق‌های این هوانورد و مرد ادیب است. نویسنده با استفاده از آرشیو شخصی کنسوئلو، همسر نویسنده، به بخش پنهانی از وجود او، به دور از تصویر نمادینی که وارثان او منتقل می‌کنند، می‌پردازد و سخنان او را با تصاویری نادر به تصویر می‌کشد.

«سنت اگزوپری. باد در قلب» نوشته ناتالی پرنس که ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ منتشر شده درباره شباهتی است که نویسنده بین آنتوان دو سنت اگزوپری و شخصیت او در «شازده کوچولو» می‌بیند و استدلال می‌کند که این اثر در واقع یک زندگی‌نامه است و ناپدید شدن او نقطه پایانی این زندگی را تشکیل می‌دهد.

«رای قبلی. جلد ۳. آه روح ها» نوشته کاندیس د گاستینس منتشر شده در ۱۰ مه ۲۰۲۴: لئو، یک نوجوان خجالتی جوان یک روز وارد کلیسا می شود. او سپس یک قدرت خارق‌العاده را کشف و متوجه می‌شود صحنه‌های مرتبط با رأی‌های قبلی را که لمس می‌کند، می‌بیند. این هدیه باورهای او و زندگی ساکنان شهر را تغییر می‌دهد. از زمان تصادف مادربزرگش، تیم بیشتر و بیشتر از لئو فاصله گرفته است. با این حال، شیرجه در یک رای سابق، دو دوست را به قلب یک رمز و راز جدید، در ردپای آنتوان دو سنت اگزوپری، خلبان و نویسنده مشهور، هدایت می کند.

آنتوان سنت اگزوپری در جریان جنگ جهانی دوم و هنگامی که آخرین ماموریت خود را به انجام رساند، ۴۴ ساله بود.

کد خبر 6139078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha