۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۷

مهر گزارش می دهد؛

سیل گردی در مازندران از غرب تا شرق/ مزارع و دام‎ها زیر آب

سیل گردی در مازندران از غرب تا شرق/ مزارع و دام‎ها زیر آب

ساری- مازندران طی روزهای اخیر در مدار سیل قرار گرفته و خسارت‌های فراوانی به بخش های کشاورزی و دامی در استان وارد شده و همچنین هنوز سرنوشت مفقودی سیلاب کندوان مشخص نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بارش‌های روزهای آخر بهاری خسارت‌های فراوانی را در مازندران بر جا گذاشت، از سیلاب مخرب چالوس گرفته تا بارش‌هایی که در ارتفاعات کوهستانی کجور، نور و بلده و بابل بر جای گذاشته است.

چند روزی از سیل مخرب محدوده دربند کندوان می‌گذرد. این سیلاب تاکنون دو فوتی داشته و تلاش برای پیدا کردن مفقودی سوم ادامه دارد.

پنج شب گذشته برای مسافران و رهگذران جاده کندوان به تلخی باران سیل آسا و لحظه‌ای که به تأسیسات راه و جاده آسیب زد. یک واحد اقامتی را تخریب کرد. ۱۰ خودرو را با آب برد و سه مفقودی بر جا گذاشت.

با آنکه چند روزی از سیل چالوس می‌گذرد اما کسبه و حاشیه نشینان این جاده روند پاکسازی و بهسازی را چندان مطلوب نمی‌دانند.

میردار سلطانی از کسبه داران جاده کندوان با بیان اینکه روند پاکسازی جاده کندوان به کندی پیش می‌رود گفت: با گذشت چند روز هنوز پاکسازی مسیر کامل نشده است.

سیل گردی در مازندران از غرب تا شرق/ مزارع و دام‎ها زیر آب

وی با بیان اینکه ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده کندوان وجود دارد، گفت: بیش از هزار نفر در این محور مشغول به کار هستند و انسداد هر یک روز بر معیشت این افراد تأثیر می‌گذارد.

واکاوی سیلاب مخرب چالوس

هفته پایانی بهار برای مناطق مختلف استان مازندران که درگیر کار و کشت کشاورزی هستند با بارش‌ها و خسارت‌های روبرو بوده است. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در زمان وقوع سیل دِبی آب رودخانه چالوس هشت متر مکعب بر ثانیه بود و رودخانه روندی عادی داشت. حدود ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه پنجشنبه جریان سیلابی به جاده و رودخانه رسید که با توجه به استقرار یک واحد پذیرایی در قسمت انتهایی مسیل به دلیل توقف خودروهای مسافران در مجاورت و پارکینگ رستوران منجر به وقوع خسارت شد.

محمد موسوی درباره دِبی این سیلاب نیز اظهار کرد: جریان طغیانی این سیلاب که آغاز تا فروکش کردن آن حدود ۳۰ دقیقه بود، بر اساس مقطع‌برداری‌های انجام شده در زمان پیک ۳۴ متر مکعب بر ثانیه بود که حدود یک‌ششم حجم پیک سیلاب ۷ مرداد سال قبل واسپول چالوس است.

وی با بیان این‌که جریان‌های واریزه‌ای قدرت تخریب بالایی دارند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداکثر ۳۰ درصد این سیلاب را آب تشکیل می‌داد و مابقی آن واریزه کوهی، سنگ، چوب و گل و لای بود. به همین دلیل نیز قدرت تخریب آن در نقطه تلاقی با جاده بالا بود و چند خودرو را با خود برد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به توپوگرافی منطقه وقوع سیل و مسیر سیلاب گفت: طول این مسیل که از ارتفاع چهار هزار متری آغاز می‌شود و تا ارتفاع حدود ۲ هزار متری امتداد می‌یابد نزدیک به ۱۱ کیلومتر است. در این ۱۱ کیلومتر هیچ رودخانه و سازه‌ای وجود ندارد. میانگین شیب این مسیل در طول ۱۱ کیلومتر ۶۷ درصد است که شیب بسیار بالایی برای یک مسیر جریانی محسوب می‌شود.

اهالی مناطق کوهستانی بخش کجور نوشهر اولین سیلاب را در سال جاری همزمان با برداشت محصولات زراعی تجربه کرده‌اند و این حادثه روستاهای مختلفی را درگیر کرده است.

سیل گردی در مازندران از غرب تا شرق/ مزارع و دام‎ها زیر آب

یوسف علیخانی دهیار روستای چنار بن کجور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سیل به اراضی کشاورزی و چند رأس دام خسارت زده است، گفت: سرازیر شدن سیلاب از دامنه کوه به دشت کشاورزی محصولات کشاورزان را دچار آسیب کرد.

وی از مسئولان خواست با توجه به اینکه معیشت مردم از کشاورزی و دامداری است برای جبران خسارت وجه ویژه‌ای داشته باشند.

۱۱ رأس دام تلف شد / ‬ خسارت به ۲۶ هکتار مزرعه در بخش کجور

رستم زرودی فرماندار نوشهر نیز با اظهار اینکه عصر روز گذشته بارندگی بخش کجور باعث خسارت در شش روستا شامل اویل، کوشک، چناربن، دشت لاشک بین و کوهپر شد، افزود: این حادثه باعث تلفات ۱۱ رأس دام اهالی اویل، خسارت شش هکتار اراضی روستای چناربن و ۲۰ هکتار اراضی دشت لاشک و تخریب راه‌های دسترس و داخل بافت روستاها شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه این حادثه خسارت جانی نداشته است، افزود: در پی وقوع این حادثه گروه‌های امدادی فوراً به منطقه اعزام شدند.

سیلاب بهاری در شهرستان نور و بابل نیز در ارتفاعات سارت‌هایی را به جا گذاشت و به گفته بیژن پولادی فرماندار شهرستان نور این حادثه به نقاطی از مسیر ارتباطی دوآب بلده خسارت زده است.

وی با بیان اینکه امدادرسانی در مناطق سیلابی آغاز شد و ادامه داد گفت تلاش برای بهسازی و مرمت مناطق آسیب دیده ادامه دارد.

سیل گردی در مازندران از غرب تا شرق/ مزارع و دام‎ها زیر آب

وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی از مردم و مسافران خواست تا از تردد غیر ضرور در مسیرهای کوهستانی پرهیز کنند.

شهرستان بابل از دیگر مناطق و نواحی استان مازندران است از سیلاب‌های روزهای پایانی فصل بهار دچار آسیب شده است. علی پیر فلک فرماندار بابل خسارت به راه‌های ارتباطی و بخش دامی و کشاورزی را از جمله مخاطرات و اثرات این سیلاب ذکر کرد و گفت: تلاش برای امدادرسانی و بازگشایی راه‌ها پس از اعلام و اطلاع رسانی آغاز شد.

مدیریت بحران و هواشناسی مازندران برای روزهای آتی نیز هشدار وقوع سیلاب و یا آتش سوزی عرصه‌های طبیعی و جنگلی را صادر کرد و از مردم و مسافران خواست از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سفرهای غیرضرور در مسیرهای کوهستانی پرهیز کنند.

همچنین افزایش دما وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی را احتمالی می‌سازد.

کد خبر 6140231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha