۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۲

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

اهل سنت برادر و مورد احترام ما هستند

اهل سنت برادر و مورد احترام ما هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به این که عالم باید اهل عمل باشد، گفت: فضیلت علم و جایگاه علما و خادمان دین، جایگاه ویژه‌ای است که می‌توان آن را در امتداد رسالت نبوی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش گرامیداشت یاد و خاطره ضیوف الرحمان اهل سنت، به همت مدیریت اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در چادر ویژه اهل سنت در منا برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سخنانی به ویژگی‌های عالم اشاره کرد و گفت: افرادی که به عالم احترام می‌گذراند، در واقع به رسول الله (ص) احترام می‌گذارند، اما عالم به این معنا نیست که فقط حامل برخی علوم باشد، بلکه عالم واقعی کسی است که اهل عمل باشد تا بتواند الگو شود.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) «اذا رایت عالما فکن له خادما هرگاه دانشمندی را دیدی، خدمتگزار او باش» گفت: مسئولیت عالم بسیار سنگین است و یکی از وظایف بزرگ عالم این است که افراد جامعه را هدایت و راهنمایی کرده و از حق دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ اسلام شاهد ظهور علما و اندیشمندان بزرگ شیعه و سنی بوده است که علاوه بر عالم بودن، اهل عمل نیز بوده‌اند، گفت: خداوند متعال درجات و منزلت والایی برای علما قرار داده است.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود از اقدام اهل سنت کشورمان در برپایی ویژه برنامه‌ای در روز عرفات و قرائت پیام مقام معظم رهبری در این مراسم تقدیر کرد و گفت: مشارکت علمای متعهد، دین‌دار و دغدغه‌مند اهل سنت در این برنامه موجب دلخوشی اهل غزه و در نهایت خرسندی رسول الله (ص) خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به اینکه اهل سنت برادر و مورد احترام ما هستند، گفت: از مدیریت اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری می‌خواهم که برای روز عرفه حج آینده پیش‌بینی لازم برای اجرای برنامه را داشته باشند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه فلسفه وجودی همه ما خدمت به زائر است، به برادری شیعه و سنی در ایران اشاره کرد و گفت: کاروان‌هایی از برخی استان‌های ایران در حج امسال حضور دارند که نیمی از زائرشان از اهل سنت و نیمی دیگر از پیروان مذهب شیعه هستند و در صفا و صمیمیت در حال اجرای اعمال خود می‌باشند.

بر پایه این گزارش، در ابتدای این مراسم، کلیپی از خادمان فقید ضیوف الرحمان اهل سنت که در سال‌های اخیر در مسیر خدمت به حجاج اهل سنت کشورمان بودند، پخش شد و در ادامه شیخ خلیل افرا، عضو شورای افتای علمای اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در سخنانی با اشاره به اینکه علم؛ انسان را به درجات عالیه دنیا و آخرت می‌رساند، گفت: خداوند متعال سه فضیلت برای انسان قرار داد که نخست تکریم بنی آدم «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ: و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم» (آیه ۷۰ سوره اسرا» است.

وی افزود: تقوا دومین فضیلت انسان است و سومین فضیلتی که خداوند به انسان داده است، علم است. خداوند متعال نخستین آیاتی را که بر روی «جبل النور» (کوه نور) بر پیامبر (ص) نازل کرد، آیات سوره علق بود.

شیخ خلیل افرا در پایان با اشاره به اینکه فرشتگان از درگاه الهی برای عالمان طلب مغفرت می‌کنند، گفت: خداوند متعال به واسطه علم حضرت آدم (ع) را بر همه فرشتگان فضیلت داد، همانطور که در آیه ۳۱ سوره بقره آمده است: «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا: و [خدا] همه [معانی] نام‌ها را به آدم آموخت».

تواشیح‌خوانی در مدح و ثنای رسول الله (ص) و شهر مدینه منوره پایان‌بخش این مراسم بود.

کد خبر 6140543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha