۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۰

فراموش شدن نقش تعاونی‌ها در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری

فراموش شدن نقش تعاونی‌ها در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری

 رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با گلایه از طراحان سوال مناظرات،گفت:هیچ یک ازکاندیداتورها به‌طورمشخص راجع‌به تعاونی اظهارنظر نکرده‌اندکه بالاخره دیدگاهشان درباره این بخش اقتصادی چیست.

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران درباره مناظرات نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به مهر گفت: بخش تعاون به استناد قانون جمهوری اسلامی ایران، بخش دوم اقتصاد به شمار می‌رود. اقتصاد به ۳ بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌شود و در حوزه اقتصاد بخش تعاونی‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: از سوی دیگر در این بخش برای جلوگیری از تجمیع ثروت‌های نامناسب و نیز تداوم ثروت در راستای ایجاد زمینه کار برای کسانی که سرمایه لازم را در اختیار ندارند، تاکید شده است.

این کارشناس حوزه تعاون ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها عنوان کردند تعاونی پدیده مطلوبی در اقتصاد است. همچنین بخش تعاونی در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی حضور چشمگیر دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به سهم تعاونی‌ها در اقتصاد، یادآور شد: از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی که سالانه در کشور تولید می‌شود بیش از ۷۰ درصد آن توسط شرکت‌های تعاونی است. از این رو تعاونی‌ها تأمین کننده امنیت غذایی در ایران محسوب می‌شوند.

قاسمی اضافه کرد: ۶۰ درصد بخش حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری از سوی تعاونی‌ها ساماندهی شده و همچنین شبکه توزیع تعاون با بیش از ۶.۵۰۰ فروشگاه یک ظرفیت بی‌بدیل و عظیم در کشور است.

این مسؤول بخش تعاون در ادامه سخنان خود با اشاره به حوزه مسکن تصریح کرد: در زمینه مسکن آمارها نشان می‌دهد ۶۵ درصد مسکن مهر نیز توسط تعاونی‌ها انجام شده است و در نهضت ملی مسکن هم تعاونی‌ها حضور چشمگیر دارند.

وی با گلایه اضافه کرد: متأسفانه بخشی اقتصادی با این وسعت از چشم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دور مانده و صدا و سیما هم نسبت به این بخش بی توجه است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از کاندیداتورها به طور مشخص راجع‌به تعاون و تعاونی‌ها اظهار نظر نکرده‌اند که بالاخره دیدگاه آنها درباره این بخش اقتصادی چیست، گفت: اینکه داوطلبان تاکید دارند بخش غیر دولتی باید رشد کند، پذیرفتنی است اما انتظار داریم، بشنویم و ببینیم نامزدهای ریاست جمهوری که در نهایت یکی از آنها سکاندار اداره کشور می‌شود چه نظری درباره بخش تعاون دارد.

قاسمی با اشاره به دیدگاه دولت سیزدهم اظهار کرد: رئیس جمهور شهید به شفافیت نقطه نظرات خود را راجع‌به تعاونی اعلام کرده و یکی از حامیان این بخش بود در حالی که در مناظرات چند وقت اخیر، داوطلبان اظهارنظری در این خصوص نداشته اند.

وی با با گلایه‌مندی از بی توجهی صدا و سیما، ادامه داد: کارشناسان بسیاری آمدند و طرح سوال کردند اما بخش تعاون به محاق رفته و این جای گلایه از طراحان و اداره کننده این نشست‌ها دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: اگر سهامداران سهام عدالت را به مجموع اعضای تعاونی‌ها اضافه کنم در حال حاضر ۴۵ میلیون نفر ایرانی درگیر بخش تعاون هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در پایان با اشاره به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاونی‌ها در حوزه اقتصاد هم تاکید کرد: با وجود اینکه چند سالی است عنوان می‌شود سهم تعاونی‌ها در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد و این مساله در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده، نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به آن اشاره‌ای نداشته و دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را اعلام نکرده‌اند که باید پیگیری شود.

کد خبر 6141502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha