۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۷

در گفت‌وگو با مهر تشریح شد؛

مناظره اقتصادی جذاب و شفاف نبود/تنها سه نفر با آمادگی حضور داشتند

مناظره اقتصادی جذاب و شفاف نبود/تنها سه نفر با آمادگی حضور داشتند

خرم‌آباد - استاد اقتصاد دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه مناظره اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جذاب و شفاف نبود، گفت: تنها سه نفر با آمادگی حضور داشتند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم با محوریت اقتصاد، دوشنبه ۲۸ خرداد برگزار و در ۳۵ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه پایان یافت.

این مناظره اقتصادی که فرایند برگزاری آن بیش از شش ساعت به طول انجامید، هر شش نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، به پرسش‌های کارشناسان با موضوع برنامه هفتم توسعه، مهار تورم و رشد تولید پاسخ دادند.

برای بررسی نتایج برگزاری این مناظره اقتصادی به سراغ کارشناسان حوزه اقتصاد لرستان رفتیم تا نظر آنها را دررابطه‌با آن جویا شویم.

انتخاباتی متأثر از «شوک‌های انتخاباتی» و «هیجانات سیاسی»

مصطفی شکری دکتری اقتصاد و استاد دانشگاه لرستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مناظره اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: متأسفانه در ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم در مدت‌زمان کوتاهی فرصت دارند که انتخاب کنند و رأی خود را به صندوق بی اندازند.

مناظره اقتصادی جذاب و شفاف نبود/تنها سه نفر با آمادگی حضور داشتند

انتخابات ریاست‌جمهوری ما قبل از اینکه متأثر از برنامه، کاردانی و چارچوب داشتن قواعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد، متأسفانه متأثر از «شوک‌های انتخاباتی» است وی با بیان اینکه در این مدت‌زمان کوتاه، فرصت بررسی منطقی، اصولی، چارچوب دار و بررسی برنامه‌ها به‌صورت متقن وجود ندارد گفت: این امر هم به این دلیل بوده که فضای هیجانی و احساسی ایجاد می‌شود، در این راستا انتخابات ریاست‌جمهوری ما قبل از اینکه متأثر از برنامه، کاردانی و چارچوب داشتن قواعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد، متأسفانه متأثر از «شوک‌های انتخاباتی» است که به آن «هیجانات سیاسی» می‌گویند.

این دکتری اقتصاد در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه در فضای سیاسی و هیجانی آرای یک فرد بالا می‌آید و رئیس‌جمهور می‌شود، افزود: این متأثر از فضای سیاسی و هیجانی است، نه لزوماً برنامه.

مجال برای ارائه برنامه‌ها، کابینه و اهداف کم است

شکری با بیان اینکه یکی از ضعف‌های قانونی انتخابات ریاست‌جمهوری ما که مسئولان امر نیز به‌خوبی متوجه آن شدند، ثبت‌نام‌های «فله‌ای» بود که آن را رفع کردند، گفت: شخص برگزیده ملت ایران، نماد یک کشور است، نباید هر کسی به خودش اجازه بدهد که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند، تغییراتی در این زمینه صورت گرفت، خلأهایی را پر کردند، اما نیازمند این هستیم که این خلأهای قانونی بیشتر از حالا پر شوند تا انتخاب مردم در یک بازه زمانی مفصل‌تر صورت گیرد، مدت‌زمان بیشتری در اختیار کاندیداها قرار گیرد، فرد برنامه‌های خود را اعلام کند، افراد نزدیک به خود را معرفی کند، الان از هر کدام از این عزیزان کاندیدا بپرسیم که کابینه‌ات بعد از موفقیت در انتخابات چه کسانی هستند، را نمی‌دانند، هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

مناظره اقتصادی جذاب و شفاف نبود/تنها سه نفر با آمادگی حضور داشتند

وی بیان داشت: این در حالی است که یک انتخابات اصولی و مفید برای جامعه این است که اگر بنا است فردی رأی بیاورد، پیشاپیش برنامه‌های خود را گفته و هم کابینه‌اش مشخص شده باشد، تا مردم بدانند با چه گرایش فکری، برنامه‌ای و تیم کاری می‌خواهد کار انجام دهد.

یکی از این عزیزان کاندیدا، در میزگرد اقتصادی، دو کارشناس را همراه خود داشت، یکی از آنها «اقتصاد بازار» را قبول داشت و «بازارگرا» بود و دیگری «اقتصاد نهادگرا» را قبول داشت این استاد دانشگاه لرستان با بیان اینکه الان این عزیزانی که در صحنه انتخابات هستند، ضمن احترام به همه آنها، خودشان هم فرصت ارائه برنامه‌ها، کابینه و… را نداشتند، بیان داشت: حالا باتوجه‌به شهادت شهید «رئیسی» و فضای پیش‌آمده را می‌توانیم بپذیریم، اما واقعیت این است که دوره‌های قبلی هم به این گونه بوده است، کاندیداها باید برنامه خود را مدون ارائه بدهند، الان سطح سواد و آگاهی شهروندان و جامعه ما بالا است، این برنامه‌ها می‌تواند مورد نقد و بررسی آحاد جامعه قرار گیرند، از طرف دیگر افرادی که بنا است در دولت بعدی مسئول باشند، اهداف را اعلام کنند، معاون اول، وزرای خود و… را معرفی کنند.

شکری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از این عزیزان کاندیدا، در میزگرد اقتصادی، دو کارشناس را همراه خود داشت، یکی از آنها «اقتصاد بازار» را قبول داشت و «بازارگرا» بود و دیگری «اقتصاد نهادگرا» را قبول داشت، بیان داشت: این نشان می‌دهد که خود این کاندیدا نتوانسته بین این دو کارشناس جمع‌بندی کند، این دو مقوله با هم در تعارض و تناقض هستند، این رئیس‌جمهور بعد از پیروزی چگونه می‌خواهد بین این دو گرایش فکری تقریباً متضاد و متناقض همگرایی ایجاد کند؟

مناظره اقتصادی جذاب و شفاف نبود/تنها سه نفر با آمادگی حضور داشتند

مناظره اقتصادی جذاب و شفاف نبود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری اولین مناظره کاندیداها در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: من خودم به‌عنوان یک شهروند دوست داشتم شاهد یک مناظره جذاب‌تر و شفاف‌تری باشد، مردم که باید متوجه خیلی از مسائل و برنامه‌های کاندیداها می‌شدند، متأسفانه نشدند.

مناظره اول آن جذابیت جذب رأی قشر خاکستری و طبقه متوسط جامعه را برای حضور در پای صندوق رأی را نداشت این دکتری اقتصاد، تأکید کرد: مناظره اول آن جذابیت جذب رأی قشر خاکستری و طبقه متوسط جامعه را برای حضور در پای صندوق رأی را نداشت.

شکری در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مراسم ۱۴ خرداد و قبل از انتخابات تأکید داشتند که در مناظره‌های انتخاباتی، «اخلاق انتخاباتی» رعایت شود، ادامه داد: متأسفانه بعضی از کاندیداها، از این مسیر دور بودند، این امر زیبنده نیست، کاش فرد فقط برنامه، توانایی، تیم و… خودش را بیان می‌کرد، سپس اگر نقدی به دیگران داشت را شفاف بیان می‌کرد تا خدایی ناکرده دچار فضای بی‌اخلاقی انتخاباتی مانند بعضی کشورهای غربی نشویم.

۳ نفر با آمادگی در مناظره حضور داشتند

وی در ادامه با اشاره به اینکه از مجموع شش نفر کاندیدای حاضر در مناظره اقتصادی، به نظر من سه نفرشان با آمادگی پیش‌زمینه‌ای آمده بودند، ادامه داد: شاید به دلیل انتخابات قبلی بوده؛ چون آن زمان هم کاندید بودند، و تجربه داشتند، این سه نفر با پیش‌زمینه بهتری در برنامه مناظره حاضر شدند.

این استاد دانشگاه لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه واقعیت این است که شرایط کنونی اقتصاد ایران بسیار خطیر است، چون تنگناهای زیادی داریم، از طرف بین‌المللی در تحریم هستیم، متأسفانه شاهد تحریم‌های ظالمانه هستیم، در طول پنج سال اخیر تورم مزمن بالای ۴۰ درصد داشته‌ایم که بسیار بی‌سابقه است، هیچ کشوری در دنیا برای پنج سال تورم بالای ۴۰ درصد نداشته است.

باید به سمت اصلاحات اقتصادی از جمله استقلال بانک مرکزی حرکت کنیم شکری با بیان اینکه اگر بعضی کشورها تورم تا ۷۰ درصد را داشته، مقطعی و گذرا بوده است، اما در کشور ما بالای پنج سال این فضا تداوم داشته است، گفت: شرایط امروز ایران، مردان بزرگ می‌خواهد تا بتواند این شرایط را کنترل کنند، تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان می‌خواهد، این در حالی است که تابه‌حال نتوانسته‌ایم از ظرفیت انسانی خود دراین‌رابطه استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: باید ساختار حکمرانی اقتصادی کشور اصلاح شود، ساختار اقتصادی ما نیازمند اصلاحات است، ساختار اقتصادی ما در کشور تورم‌زا است، باید به سمت اصلاحات اقتصادی از جمله استقلال بانک مرکزی، شفافیت نهاد بورس، اقتصاد شفاف و قابل‌رقابت با اقتصاد دنیا، اتصال زنجیرواره های بخش خصوصی با زنجیر واره های تولید ثروت و ارزش در دنیا و.. حرکت کنیم.

کد خبر 6141737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha