۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۰۸

بسته انتخاباتی مهر؛

کیفرخواست علیه «پورمحمدی» در تلویزیون

کیفرخواست علیه «پورمحمدی» در تلویزیون

۸ روز مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اخبار مربوط به کاندیداها و آخرین اظهاراتشان را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - طیبه بیات: روزشمار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۸ روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات رسیده و طبق جدول زمانبندی برنامه‌های تبلیغاتی ۶ کاندیدای تأیید صلاحیت شده، روز گذشته (سه‌شنبه -۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳)، تریبون رسانه ملی در اختیار همه نامزدها قرار داشت.

علاوه بر تبلیغات تلویزیونی، نامزدهای انتخابات با انجام سفرهای استانی در جمع مردم سخنرانی کردند. «سعید جلیلی» روز گذشته (سه‌شنبه) به دیدار مردم شهرستان‌های «کرج» و «شهریار» رفت. او در شهریار در واکنش به اظهارت محمدجواد ظریف در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان مبنی بر اینکه «افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم به دلیل اجازه بایدن و شل گرفتن تحریم‌ها بود»، گفت: «اگر خود بایدن نخواسته [تحریم‌های نفتی را علیه ایران اعمال کند] پس چرا در ۹ ماهی که شما در رأس کار بودید، این کار (فروش نفت) را انجام ندادید؟ این را جواب بدهید. ثانیاً خود بایدن اذعان دارد، که تحریم‌ها را نه تنها کم نکرده بلکه در همین مدت ده‌ها تحریم [به تحریم‌های دوران ترامپ] اضافه کرده است. همین شماهایی که می‌گفتید تحریم را بر می‌دارید، در زمان شما ۷۰۰ الی ۸۰۰ تحریم اضافه شد». آخرین برنامه روز گذشته جلیلی نیز سخنرانی در مصلای کرج بود. این سخنرانی با جمعیت انبوه هواداران جلیلی آغاز شد و تا جایی ادامه یافت که درب‌های مصلا بسته شد و مردم بیرون از مصلی ایستاده بودند.

«مسعود پزشکیان» روز گذشته در میزگرد سیاسی با همراهی محمدجواد ظریف شرکت کرد که بازتاب زیادی در سطح رسانه‌ها داشت؛ اما ساعتی بعد از آن نیز اولین مستند انتخاباتی او منتشر شد؛ مستندی که حواشی زیادی به همراه داشت. پزشکیان در این مستند در جمع عده‌ای از نوجوانان و جوانان (نسل Z) در پاسخ به سوالی که «چرا می‌گوئید من اصولگرا هستم در حالی که اصلاحات تمام قد از شما حمایت کرده است؟»، گفت: «من نه چند بار بلکه صدبار می‌گویم اصولگرا هستم. اگر اصلاحی را بدون تعریف و اصول روشنی بخواهید انجام دهید، پس چه چیزی را قصد دارید اصلاح کنید؟». پزشکیان در پاسخ به این سوال که «آیا قصد دارید برجام را ادامه دهید؟»، گفت: «یکی از برنامه‌های من برجام است اما خداوکیلی کار کارشناسی [در حوزه سیاست خارجی] کار من نیست اما دیدگاه من این است که باید با همه اینها (قدرت‌های جهانی) گفتگو کنیم» به اعتقاد ناظران سیاسی، دولت پزشکیان در صورت پیروزی او در انتخابات و با توجه به فقدان نظریات کارشناسی وی در حوزه‌های مختلف، ممکن است «دولتی در خلاء» باشد.

حمایت «مهدی کروبی» از مسعود پزشکیان نیز یکی از اتفاقات جالب توجه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است. کروبی که در سال ۸۸ به نوعی علیه جمهوریت نظام قیام کرد، در حمایت از پزشکیان گفته است: «به دکتر پزشکیان رأی دهید، او می‌تواند احیاگر جمهوریت در ایران باشد»

«محمدباقر قالیباف» روز گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سخنان محمدجواد ظریف در خصوص «قانون اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها» واکنش نشان داد و گفت: «در قانون اقدام راهبردی، گفتیم وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، ما هم متقابلاً به پروتکل الحاقی عمل نخواهیم کرد. قانون اقدام راهبردی مانع مذاکره نبود؛ بلکه دست مذاکره‌کننده را پُر می‌کرد. چطور آمریکایی‌ها می‌توانند همه‌چیز را بیندازند گردن کنگره، اما قانون مجلس ما دست مذاکره‌کننده را می‌بندد؟». قالیباف همچنین به دیدگاه خود مبنی بر اینکه «قائل به مذاکره هستم»، گفت: «برنامه من برای مذاکره و رفع تحریم‌ها، اقدام درمقابل اقدام به شرط انتفاع اقتصادی است»

«علیرضا زاکانی» نیز روز گذشته با حضور در جمع مردم تبریز «دهه ۹۰ را دهه عبرت‌ها نامید» و گفت: «کسانی علاقه نداشتند ملت در میدان به دنبال اهداف انقلاب باشند؛ کسانی آمدند اریکه قدرت را گرفتند و برای ما عبرت شدند؛ دهه ۹۰ دهه خسران بود». زاکانی در سخنان خود تاکید کرد که «ما آمده‌ایم که نگذاریم به دهه عبرت برگردیم»

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نیز روز گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: «تلاش کردم صادقانه آنچه فکر می‌کنم درست است و برایش حجت دارم، خانواده بزرگ ایران عرضه کنم. از تهدیدها و فرصت‌های اقتصادی گفتم و این‌که «بازگشت به عقب هرگز!». آینده روشن و از آن مردم است»

«مصطفی پورمحمدی» در برنامه میزگرد فرهنگی در پاسخ به سوال «شهاب اسفندیاری» رئیس دانشگاه صداوسیما با انتقاد از رویه صداوسیما در قبال شبکه نمایش خانگی گفت: «آیا هنر فقط باید در انحصار صداوسیما باشد؟ [نمایش خانگی و بخش خصوصی] چون رقیب صداوسیما می‌شود، بد است؟ آیا فرهنگ باید فقط در اختیار یک عده سیاسی و نظامی و امنیتی باشد؟ چرا اجازه نمی‌دهید بخش خصوصی در هنر و فرهنگ جدی عمل کند؟ چرا آن‌قدر می‌بندید و می‌خواهید سلطه ایجاد کنید؟ انحصار اصلی‌ترین عنصر فساد است. انسان‌ها باید آزاد باشند، رویش و خلاقیت داشته باشند. من اگر بیایم، انقلاب را در این جهت ارتقا خواهم داد». پورمحمدی در واکنش به سوالات «شهاب اسفندیاری» نیز گفت: «جلسه دادگاه و صدور کیفرخواست که نیست»، اسفندیاری در واکنش به پورمحمدی گفت: «یک عمر شما محاکمه کردید، یک‌بار هم ما محاکمه کنیم، چه اشکالی دارد؟»

از تبلیغات انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه خبر؟

نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی و نظامی بر حوزه فرهنگ سایه اندازد

در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی، «مصطفی پورمحمدی» عصر سه شنبه با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر شما رئیس‌جمهور شوید اجازه می‌دهید وزارت کشور سردمدار گشت ارشاد باشد یا نه، تصریح کرد: «کف خیابان جای احترام و انضباط است، نه جای بگیر و ببند. جای رشد، کنترل و مدیریت فرهنگ کف خیابان نیست. اگر اجازه دادیم مقوله‌های اجتماعی در بسترهای آن بدون توجه، بدون مدیریت، بدون آموزش لازم و بدون ساخت‌وساز مناسب رها شود و سپس محل بروز و ظهورش کف خیابان بیاید و بعد بخواهیم آن را حل کنیم، ناموفق خواهیم بود؛ مدیر امنیتی باید حواسش به حوزه فرهنگ و اقتصاد باشد، زیرا می‌تواند گلوگاه‌های انحراف را زودتر از همه بفهمد و تذکر دهد.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از واکنش خود به سوال کارشناس این میزگرد مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید حضور چهره‌های امنیتی در عرصه فرهنگ به ضرر کشور و مصالح تمام می‌شود، تصریح کرد: «اینکه عناصری در حوزه‌های مختلف توانایی دارند، رأی می‌آورند و دارای سوابق امنیتی و سیاسی و اقتصادی یا نظامی هستند دلیلی بر ایراد ذاتی حضور آنان در این عرصه فرهنگ نیست. اینجا جلسه کیفرخواست و دادگاه نیست.»

* «جامعه و تاریخ ایران را با فرهنگ می‌شود تعریف کرد / ‏فرهنگ برجسته‌ترین نماد ایران است / ‏اوج تمدن ایرانی با نگاه فرهنگی با نگاه فرهنگی شکل می‌گیرد / ‏فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب ما در عرصه هماوردی است / ‏ امروز زن در جامعه ایران نقطه قوت فرهنگ انقلاب، اسلام و ایران است / ‏امروز جهان در تلاطم نافهمی جایگاه انسان است / ‏زن و مرد امروز عنصر فاخر جهان نیست / ‏ ما یک رجعت در تاریخ ایران و اسلام می‌خواهیم / صفحات تاریخ ایران پر از لحظه‌های باشکوه فرهنگی است / ‏انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و اصلی‌ترین عنصر انقلاب فرهنگ است / ‏به تحصیل کرده‌ها و دانشجویانمان به صورت کمی و کیفی نگاه کنیم / ‏ شاید مردم ما بگویند که بنده منبر می‌روم اما من عمیقاً به این حرف‌ها باور دارم و فکر می‌کنم که یکی از قوت‌های نظام ما و ایران ما احیای این ظرفیت‌های فرهنگی است / ‏ افراد سابقه نظامی و سیاسی دارند / ‏ در حال حاضر نظامی‌ها در همه عرصه‌ها هستند / م‏ردان تأثیرگذار در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بوده و این‌ها بستر هستند / ‏در تمام دنیا این امر وجود دارد، لذا چون امنیتی هستند نباید در فرهنگ باشند؟ / ‏با شما هم عقیده هستم که نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی و نظامی بر حوزه فرهنگ سایه اندازد و همین طور اجازه ندهیم تفکر حزبی و سیاسی سایه اندازد / ‏در کشاکش سیاسی ما بستر از دست دادیم / ‏منافقین ترور فیزیکی کردند، ما ترور شخصیتی و حیثیتی می‌کنیم / ‏ سرمایه اجتماعی رکن اساسی جامعه است و ما باید امکان به کارگیری سرمایه اجتماعی را به دست بیاوریم / ‏تفکر فرهنگی مهم است اما اقتصاد فرهنگ هم اهمیت بالایی دارد / ‏هیچ جای قانونی اساسی ما انحصار نیست اما ما محدودیت و انحصارطلبی کردیم و این ضد رشد فرهنگی است / ‏به نقاط ضعف اشاره می‌کنیم ولی فراموش نکنیم که دستاوردهایی هم داشته‌ایم و من کارگزار این نظام و جامعه بودم و اتفاقات خوب را نادیده نمی‌گیرم / ‏امروز نقطه قوت نظام ما زنان هستند. زنان تابلوی انقلاب ما هستند / ‏ مسئله زنان را جدی‌تر بگیریم، از ظرفیت زنان خیلی بهتر می‌توانیم استفاده کنیم / ‏مقابله با ناهنجاری‌ها را باید به خود زنان بسپاریم / باید کتاب، کتابخوانی، رسانه، مطبوعات و خبرنگاران و ابعاد مختلف هنرمندان توجه خاص داشت» ‬بخشی از نکات مطرح شده از سوی پور محمدی در میزگرد فرهنگی بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری صبح چهارشنبه با حضور در حرم مطهر امام راحل با بیان اینکه جامعه دچار وقفه‌ای در همراهی با انقلاب و رهبری شده است اظهار کرد: «دشمنان روی این وقفه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تمام تلاش دشمن این است که انقلاب به اهدافش نرسد.»

* «جریان سلطه ۲۰ سال سخت‌ترین تحریم را برای چه به ما تحمیل کرد / ‏ آیا فقط بحث سیاسی و اقتصادی بوده خیلی ساده‌انگاری است / ‏ می‌خواهد پیام انقلاب را خاموش کند / ‏ما نیازمند یک بروز و ظهور دوباره ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه هستیم / ‏انقلاب ما در کشمکش‌های سیاسی محدود نمی‌شود و امیدوارم نگاه نویی در مناسبات خدمتگزاری در کشور حاکم شود / ‏قرار نیست امروز ما مثل دیروز باشد و در یک مقطع و یک سطح قدم برداریم / ‏ نسل ما فهم جدیدتری از مناسبات جهانی می‌خواهد / ‏دوستانی همیشه در انتخابات سبد گذاشته‌اند ‬ و من در برخی دولت‌ها با ناخرسندی رفتم و دیدم تکلیف است» بخشی از نکات مطرح شده از سوی پور محمدی در حرم امام راحل است.

پورمحمدی همچنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «راهبرد ایران در دولت چهاردهم؛ همکاری برای ایجاد قوی‌ترین، منطقه در جهان.»

زن به عنوان یک مادر مهمترین عنصر فرهنگی در جامعه ماست

«محمدباقر قالیباف» در برنامه «بدون تعارف» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حاضر است به مردم درباره خانواده، اموال و دارایی‌هایش توضیح دهد، گفت: «بله؛ این حق مردم و قانون است. البته جز مسئولانی بودم که لیست اموالی که به قوه قضائیه دادم را اعلام کردم؛ بعضاً این موضوع دستاویز برخی از جریانات سیاست باز و افراد شد. ما هیچ گاه وارد حاشیه‌ها نمی‌شویم چون کارمان را انجام می‌دهیم. یک دختر و دو پسر و چهار نوه دارم که زندگی خودشان را دارند؛ هر زمان که وقت انتخابات می‌شود حرف‌هایی مطرح می‌شود از جمله اینکه اینها در ایران زندگی نمی‌کنند؛ خیر آنها در ایران هستند و در تهران زندگی می‌کنند.»

* «حادثه تلخی که برای شهید رئیسی اتفاق افتاد، باعث شد که بنده احساس وظیفه کنم و وارد این عرصه شوم / بنده آشنایی حوزه اجرایی دارم و با توجه به برنامه هفتم توسعه که میثاق مشترک مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بود، معتقدم که این کار نیازمند تجربه قوی است / ‏احساس کردم که با تجربه و آشنایی که هم در قانون گذاری و هم اجرا دارم، به این عرصه بیایم / ‏زمانی که در جایی اساس و جوهره کار اشکالات دارد و یک مدیریت قوی و جدی نیست، کار پیش نمی‌رود، لذا این نقد را به خودم وارد می‌کنم که گفته بودم دولت را وادار به کار می‌کنم / ‏ فکر می‌کنم در شش ماه اول ممکن است مورد نقد برخی از دوستان باشیم / ‏جزو مسئولانی بودم که درست لیست اموالی را که به قوه قضائیه دادم، همان لیست اموال را به مردم هم اعلام کردم / ‏بنده هیچ گاه وارد حاشیه‌ها نمی‌شوم / ‏ مگر می‌شود قوه قضائیه این لیست اموال را بگیرد و بعد رسیدگی نکند / ‏فرزندانم هم در ایران هم در ایران هستند و هم در تهران زندگی می‌کنند / ‏مردم ما هم پای تصمیمات سخت می‌ایستند و هم با تصمیمات سخت همراهی می‌کنند / ‏معتقدم یک مدیر قوی و شجاع هم باید تصمیم سخت بگیرد و هم تصمیم تلخ بگیرد که بلکه ثمره و شیرینی‌های آن در پیشرفت کشور دیده شود معتقدم یک مدیر قوی و شجاع هم باید تصمیم سخت بگیرد و هم تصمیم تلخ بگیرد که بلکه ثمره و شیرینی‌های آن در پیشرفت کشور دیده شود / ‏فکر می‌کنم مردم من را اینگونه بشناسند که من حتماً مدیری هستم که وعده می‌دهم و سر وعده‌های خودم هستم و مسئولیت پذیر هستم / ‏تا قبل از سال ۸۴ و قبل از آنکه بنده وارد عرصه سیاسی شوم، هر کاری می‌کردم اصلاً جناح‌ها و گروه‌های سیاسی علیه بنده حرف نمی‌زند / ‏ از زمانی که پای خود را در قدرت و سیاست گذاشتم و هرگز فکر نمی‌کردم، دیدم دنیای دیگری پیدا شد و اوج این حرف‌ها در زمان رقابت‌های سیاسی و قدرت بود / ‏همه حرف‌هایی که در این بخش‌ها می‌زنند، شایعه و دروغ است / خانواده ام به من می‌گویند زندگی اولم کار و زندگی دوم من آن‌ها هستند / ‏بازنشستگی برای من و امثال من نیست / اینکه نمی‌گذارند کار کنیم، اختیارات محدود است و قوانین باید اصلاح شود. من به هیچکدام از اینها اعتقاد ندارم / ‏همه ما چه هواداران و چه مخالفان و موافقان باید اخلاق را در رقابت رعایت کنیم» ‬ نکات مطرح شده از سوی قالیباف در برنامه بدون تعارف بود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در دومین حضور خود در گفت و گوی ویژه خبری خاطرنشان کرد: «درباره رفع تحریم‌ها روش «اقدام در برابر اقدام» را در پیش می‌گیریم و البته ابزارهای دیگری هم داریم. اولویت اساسی ما در سیاست خارجی رفع تحریم‌ها است.»

* «برای رفع تحریم‌ها روش «اقدام در برابر اقدام» را در پیش می‌گیریم / ‏دستگاه دیپلماسی و اجرای سیاست‌های کلان خارجی از موضوعات با اولویت دولت چهاردهم است / پرونده‌های متعدد بلاتکلیف در بخش اوراسیا، شانگهای، بریکس و توافقات دوجانبه بین ما با روسیه و چین هست؛ آسیا در حوزه اقتصاد رتبه اول را دارد / ‏کار اصلی ما مهار تورم است / ثبات در بورس را می‌توان در سال اول دولت چهاردهم ایجاد کرد / ‏با مدیریت غلط و تصمیمات خلق الساعه، سرمایه‌ها در حال از بین رفتن است که نمونه آن وضعیت بورس در دهه ۹۰ است / اینکه یک روستایی در روستای خود مشکل زمین دارد، خنده دار است» ‬ بخشی از سخنان قالیباف در گفت و گوی ویژه خبری است.

قالیباف امروز (چهارشنبه) در همایش «زنان، پیشران پیشرفت ایران» هم که در سالن همایش‌های نورالرضا تهران برگزار شد، با بیان این‌که «زنان پایه‌های اصلی تحول در کشور هستند»، اظهار کرد: «بر این باورم که و با همه زمان و دختران ایرانی عهد می‌بندم که خانواده و زن در خانواده مهمترین عنصر و سلول جامعه است؛ به این معنا که ما هرچه از جامعه توقع داریم، اول از خانواده با محوریت زن است و این اساس کار ماست. زن به عنوان یک مادر مهمترین عنصر فرهنگی در جامعه ماست. در حقیقت فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر در جامعه است و از اینجاست که ما زنان را پیشران اصلی پیشرفت می‌دانیم و در همه مسائل این زنان هستند که مبدا هستند و در سابقه مدیریت من توجه و باور به زنان دیده می‌شود. معتقدم اگر مادران ما آرامش و آسایش داشته باشد، جامعه ما آرامش و آسایش دارد.»

* «با همه زمان و دختران ایرانی عهد می‌بندم که خانواده و زن در خانواده مهمترین عنصر و سلول جامعه است / ‏زن به عنوان یک مادر مهمترین عنصر فرهنگی در جامعه ماست / ‏ ما زنان را پیشران اصلی پیشرفت می‌دانیم و در همه مسائل این زنان هستند که مبدا هستند / ‏بر این باورم که زنان ما در عرصه‌های مدیریتی، هیچ فرقی با مردان ما ندارند / باید از زنان حمایت و به آن‌ها توجه شود / ‏معتقدم که تربیت نسل آینده در خانه و حتماً با خانه‌داری زنان محقق می‌شود / م‏عتقدیم که تقویت جامعه با صرفاً خانه نشینی زن محقق نخواهد شد / ‏ تهران‬ را به شهری تبدیل کردیم که در آن محیط شهر برای زنان آماده باشد / ‏ در مجلس در راستای توجه به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع خانواده و جوانی جمعیت توجه کردیم / ‏ با شناخت دقیق ظرفیت‌ها قول می‌دهم و دولت چهاردهم را ضامن این می‌دانم که تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکرده و به اندازه افزایش حقوق نیامده، فاصله ایجاد شده را هم با کمک نقدینگی و هم با کالای اساسی برای جامعه جبران می‌کنم» ‬ بخشی از نکات مطرح شده از سوی قالیباف در همایش زنان بود.

از حواشی دیگر مربوط به این نامزد انتخاباتی می‌توان به حضور دخترش مریم قالیباف در برنامه گفت و گوی صمیمی اشاره کرد که به سوالاتی پیرامون شایعات مطرح شده در مورد خانواده قالیباف صحبت‌هایی را بیان کند.

‏دولت باید دست و پایش را از اقتصاد جمع کند

«علیرضا زاکانی» با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما ضمن تشریح دیدگاه‌های اقتصادی خود، در پاسخ به این پرسش که حقوق مردم از گردن کلفت‌ها را چطور خواهید گرفت، گفت: گرفتن حق از گردن کلفت‌ها در تخصص بنده است و شاید متخصص‌تر از بنده نداشته باشید که یقه گردن‌کلفت‌ها را بگیرد. یقه وزیر اطلاعات را در صحن علنی مجلس گرفتم و برای اولین و آخرین بار گرفتم و اجازه ندادم کسی در حاشیه بماند و ضعیف‌کشی شود درباره سایر وزرا هم این چنین رفتار کردم. برادر رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور هم همین طور. قبل از دوره نمایندگی عضو هیأت علمی یک دانشگاه بودم، دیدم که یکی از مدیران یکی از دستگاه‌ها به ۹۶۰ میلیون دلار تعرض کرده است، مدیر فلان دستگاه به دفترم آمد و گفت به ما اعتماد کنید و بنده هم گفتم بنده به هیچکس اعتماد ندارم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مشاور آقای پزشکیان سخنانی را بیان کردند که جفا به رئیس‌جمهور شهید بود افزود: «در مناظره پنج‌شنبه جواب سخنان ایشان را خواهم داد. در دورانی که این آقایان بودند علاوه بر اینکه اقتصاد را اصلاح نکردند بلکه اقتصاد خانوارها به تاراج رفت.»

* «اقتصاد ما مشکلاتی دارد. تورم و عدم ثبات در قیمت‌ها و کوچک شدن سفره مردم از جمله این مشکلات است / ‏امروز ۴۱ درصد از سبد خانوار را مسکن و امورات مرتبط با مسکن است / درآمدهایمان ریالی است اما هزینه‌هایمان نسبتی با دلار پیدا کرده است / ‏اقتصاد کشور دچار چالش است. کسری بودجه، ناترازی انرژی، بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌ها از جمله این چالش‌ها هستند / ‏تحریم دشمنان ما یک عاملی بر مشکلات اقتصادی است / ‏کشور دچار بن بست نیست و عمده مشکلات ما مربوط به تجویزهای غلط بیگانگان برای ماست. تجویزهایی که در داخل خریدار دارد / ‏ شهید رئیسی با پرکاری خودش ترمز دستی این وضعیت را کشیده است / ‏در برخی از شاخص‌ها بهتر شدیم اما کار برای تحول زیاد است / ‏تجربه موفق دولت رئیسی ساماندهی در نان بود که به پایان نرسید و باید این اقدام دنبال شود / ‏با دانه درشت‌ها برخورد کردیم بدون اینکه سروصدایی کنیم / ‏اگر خنثی سازی تحریم صورت نگیرد نمی‌توان اقدام دیگری انجام داد / ‏سخنان پزشکیان و ظریف، جفای بزرگی در حق شهید رئیسی بود / ‏دولت باید به دولتی چالاک، فکور، ناظر و مکمل تبدیل شود / ‏دولت باید دست و پایش را از اقتصاد جمع کند / حامل‌های انرژی گران نمی‌شود / ‏صنعت و کشاورزی کشور بخاطر قطعی برق در حال نابود شدن است» ‬بخشی از سخنان زاکانی در میزگرد اقتصادی بود.

‏۱۴ بسته تحولی را آماده کردم

زاکانی در نشست مطبوعاتی امروز خود، اظهار داشت: «اگر خطری جهت‌گیری دولت شهید رئیسی را به خطر بیندازد، همه دوستان جبهه انقلاب باید تفاهم کنند. پس از مناظرات تصمیم‌گیری شود.»

* «برخی آدم‌ها باید محاکمه می‌شدند. چطور راست راست می‌چرخند؟ / ‏۱۴ بسته تحولی را آماده کردم / ‏مسکن امروز معضل جدی بی‌خانمانی و دربه‌دری است / ‏رسالت زن در محوریت خانواده با رسالت اجتماعی و پرچم داری در همه حوزه‌ها در جامعه تضادی ندارد / ‏قوی‌ترین وزیر کابینه ما باید وزیر آموزش‌وپرورش ما باشد / ‏میزان مصرف هر سه ماه خانوار را اعتبار طلا می‌دهیم / ‏فردا پاسخ ظریف را خواهم گفت / معادلات قیمت بنزین با ۱,۵۰۰ تومان بسته شده است / ‏بعد از مناظرات مشخص می‌شود چه کسی جلو است / ‏دیگران علاقه دارند از رهبری هزینه کنند که بیانیه داده شد، از رهبری هزینه نکنند / ‏حرکت ما به سمت انسجام و همگرایی است و امیدواریم بتوانیم کار کارستانی را انجام دهیم / ‏کابینه ما به شدت قدرتمند و تحول‌خواه است / ‏مقاومت، راه مقابله با این رژیم را بلد است / ‏ بعد از مناظرات مشخص می‌شود چه کسی جلو است‌» بخشی از سخنان زاکانی در نشست خبری بود.

تا جایی‌که بتوانم با تعامل کار را جلو خواهم برد

«مسعود پزشکیان» در همایش «فرهنگیان حامی پزشکیان» درباره دلیل خود برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «من به دنبال پست و مقام و اسم و رسم نبودم اما برای کشورمان و برای آینده مملکت به عنوان یک انسان نگران هستم و این نگرانی چیزی است که آینده را خیلی تیره و تار نشان می‌دهد اگر ما بلند نشویم و دست به دست هم ندهیم و در مقابل مسیری که ما را به جهتی می‌برد که آینده به آن وضعیت مبتلا شود، برنامه نداشته باشیم.»

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به طرح مطالبه از سوی یکی از افراد حاضر در سالن که از پزشکیان خواست در مناظره‌های تلویزیونی پاسخ محکمی به رقبای خود بدهد، با تاکید بر اینکه برای اینکه مملکت بتواند جلو برود در ابتدا باید اختلافات و تنش‌ها را کم کنیم، عنوان کرد: «من می‌توانم جلوی برادرانی که حرف‌های گاهاً غیر منطقی و غیر اصولی می‌زنند، جواب دهم؛ من می‌توانم پرونده‌های آنها را دربیاورم چون خیلی از آنها بیخود بالا آمده‌اند؛ این پرونده‌ها را هم من نداشتم بلکه آوردند دادند ولی خوب نیست که آدم در صدا و سیما بیاید و بگوید که «بگم؟» همین «بگم‌ها» ما را به اینجا رسانده است.»

* «اگر اکنون به اینجا رسیدم و این رفتار را پیدا کردم، به خاطر تأثیر معلم بوده است / ‏این قول را به شما می‌دهم اگر قرار است مملکت درست شود، بدون کارهای تیمی و تفکر نقادانه درست نمی‌شود / ‏‏این قول را به شما می‌دهم اگر به قدرت رسیدیم، تا جایی که ممکن است وضعیت معیشتی بازنشستگانی که مشکل عدیده دارند را حل کنم / ‏ما باهم و با کمک یکدیگر می‌توانیم مملکت را درست کنیم / ‏قطعاً اجازه نخواهیم داد به معلمان، به هیچ معلمی، چه مذهبی و چه عقاید دیگر، بی‌احترامی شود / ‏نسل زد مشکلش ما هستیم که این وضعیت را برایشان بوجود آورده‌ایم / ‏ اگر ما حق آنان را درک کنیم و آنان را آموزش دهیم، اصلاً چرا لازم باشد که نسل‌های مختلف تعریف و نام‌گذاری کنیم / ‌برای اینکه مملکت بتواند جلو برود اول باید تنش‌ها را کم کنیم / ‏با تنش نمی‌توانیم جلو برویم. من می‌توانم پرونده‌های این نامزدها را دربیاورم و کارهایی که انجام داده‌اند را افشا کنم ولی خوب نیست بخواهم در صداوسیما «بگم بگم» راه بیاندازم / ‏ من می‌توانم و این وعده را می‌دهم که مدارس دولتی را ارتقا دهم تا تنه به تنه مدارس غیر دولتی بزنند / ‏قطع به یقین بدانید در مقابل کسانی که زور می‌گویند کوتاه نخواهم آمد و سرم پایین نخواهد بود / ‏ ولی تا جایی‌که بتوانم با تعامل کار را جلو خواهم برد / ‏شما می‌توانید من را به عنوان یک مطالبه‌گر به دولت بفرستید» بخشی از سخنان پزشکیان در همایش فرهنگیان بود.

پزشکیان با همراهی محمد جواد ظریف صبح امروز (چهارشنبه) در دومین سفر تبلیغاتی خود به اصفهان سفر کرد.

‏هر کس در حد وسعش باید سایه به سایه تحولات را دنبال کند

«سعید جلیلی» نیز امروز (چهارشنبه) با حضور در جمع اساتید دانشگاه تهران، گفت: «دولت سایه گفتمان است نه یک تشکیلات. هر کس در حد وسعش باید سایه به سایه تحولات را دنبال کند و آن را به سمت کمال و تعالی پیشرفت ملت سوق دهد و این یک تعارف نیست.»

نامزد چهاردهم دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «ارزآوری باید تعریف و سهم دانشگاه‌های کشور در آن مشخص شود»، گفت: «اگر اساتید دانشگاه‌ها در تصمیمات دانشگاه نقش‌آفرین شوند هرگز نخبگان و اساتید از ایران خارج نخواهند شد. وزارت علوم در حال حاضر در کنار دانشگاه‌ها نیست. این وزارتخانه باید توسط اساتید دانشگاه‌ها تغییر مأموریت پیدا کند به نحوی که همه وزارتخانه‌های کشور را در راستای اهداف کشور و نقشه مؤثر دانشگاه‌ها باز تعریف کند. اگر بنده رأی بیاورم از همین ترم آینده سازوکارهای این مسئله را اجرایی خواهم کرد.»

* «ماموریت دانشگاه این است که در آن‌چه در کشور می‌گذرد تأثیری جدی و شگرف داشته باشند / ‏دولت سایه گفتمان است نه یک تشکیلات / ‏هر کس در حد وسعش باید سایه به سایه تحولات را دنبال کند‬ چه در دولت رفیق باشد و چه در دولت رقیب / ‏نیازمند فرایندی هستیم که متخصصان آن بر امور نظارت داشته باشند و به مردم درباره سیاست‌ها دلگرمی دهند / ‏اداره کشور با ساختار دیوان سالاری چیزی است که ساری و جاری است و ناقص و ناتوان است / ‏ خیلی از کارها در این بستر به فرجام لازم نمی‌رسد / ‏شعارم صرفاً برای فضای انتخابات نیست بلکه برنامه و سیاستی است که برای اداره کشور برای ۴ سال آینده کشور به کار خواهم گرفت / در‬ یک ب‌زنگاه تاریخی و فرصتی کم نظیر به سر می‌بریم / ‏ به لحاظ داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی یک جهان فرصت برای‌مان وجود دارد / ‌تصمیمات نقطه زن را برای فائق آمدن فرایند اتخاذ می‌کنیم / ‏رشد و جهش امروز یک ضرورت است و افرادی باید عهده‌دار مسئولیت‌ها شوند که به این‌ها باور و راهکار داشته باشند / ‏از شما عزیزان می‌خواهم این فرایند معیوب و ناقص را اصلاح کنید هرچند که خودمان این کار را انجام داده‌ایم / ‏ارزآوری باید تعریف و سهم دانشگاه‌های کشور در آن مشخص شود / ‏اگر اساتید دانشگاه‌ها در تصمیمات دانشگاه نقش‌آفرین شوند هرگز نخبگان و اساتید از ایران خارج نخواهند شد / ‌باید از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در دستگاه دیوان‌سالار کشور به درستی استفاده شود / ‏یک جهان فرصت و یک ایران جهش یک شعار نیست بلکه ما آن را اجرایی خواهیم کرد / ‏ با اجرایی شدن این شعار خواهید دید که رفاه و معیشت و اقتصاد کشور چطور دچار تحول می‌شود / ‏یک رئیس‌جمهور نقطه‌زن در برابر مخالفت‌ها و بهانه‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به صورت قاطعانه می‌ایستد و عمل می‌کند / ‏به دلیل بی‌کفایتی دوره قاجار و پهلوی‌ها ایران نتوانست از ظرفیت کشورهای جهان استفاده کند اما به اتکای دانشمندان و نخبگان و فرهیختگان کشورمان در مسیر استفاده از ظرفیت کشورها برای رشد و جهش کشورمان استفاده می‌کنیم» ‬بخشی از سخنان جلیلی در جمع اساتید دانشگاه تهران بود.

ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود

«سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی» در میزگرد سیاسی امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد، تاکید کرد: «دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد.»

* «انسان‌ها به هم نیاز دارند چه در داخل کشور و چه در خارج کشور / ما وقتی یک رابطه با خارج از ایران برقرار کنیم می‌خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم / با روابط سیاست خارجی می‌خواهیم امنیتمان را حفظ کنیم و جلوگیری کنیم از اینکه دیگران به ما تعرض کنند / ‏دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد / ‏دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد / ‌سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد / ‏روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیر عبدالهیان رویکرد غلط دولت قبلشان را تغییر دادند / ‏در سیاست خارجی حفظ هویت، استقلال و امنیت کشور برای ما مهم است / ‏در برقراری ارتباط با خارج از کشور علاوه بر حفظ منافع، می‌خواهیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم / ‏پیوستن به نهادهای بین‌المللی شانگهای و بریکس از دستاوردهای دولت سیزدهم بود / ‏شهید امیر عبداللهیان در بحث عملیات وعده صادق‬ دیپلماسی میدان را اجرایی کردند / ‏ظرفیت ایرانیان نخبه در سراسر دنیا باید فعال شود / ‏هرکسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را تغییر دهد متوهم است / ‏۵۷ کشور پیمان جهانی با ترامپ بستند و همه شأن شکست خوردند / ‏ آمریکایی‌ها در عرصه میدان گاهی به قدرت حاج قاسم نیاز داشتند و بارها از او کمک گرفتند / ‏ما باید کاری کنیم که در روابط بین‌المللی آنها به ما نیازمند شوند / ‏ ما باید مقتدر باشیم و قدرتمند بمانیم. دیپلماسی بر اساس قدرت و داد و ستدی که منافع ملی را در آن ذبح نکردیم» بخشی از سخنان قاضی زاده هاشمی در میزگرد سیاسی بود.

«سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقتصاد دریا⁩ حلقه گمشده توسعه ⁧مازندران⁩ است، با افزایش ارتباط بنادر استان با کشورهای حوزه اکو، می‌توان از ظرفیت‌های صادراتی و تجاری مناسبی که در حاشیه خزر وجود دارد، به نفع ⁧مردم⁩ استان استفاده کرد.

کد خبر 6141837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha