۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۲۹

رسولی مطرح کرد؛

فریدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران هستند

فریدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران هستند

یک شاهنامه‌شناس گفت: بر اساس تاریخ و طبق بیان شاهنامه که پژوهش‌ها، درستی و اعتبار محتویات شاهنامه را ثابت کرده، فریدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی شاهنامه پژوهشی با موضوع تاریخ ایران در دوره فریدونیان عصر پنجشنبه ۳۱ خرداد در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

محمد رسولی شاهنامه شناس و مولف کتب شاهنامه پژوهی و مدرس شاهنامه) در این نشست از یافته‌های تازه در شاهنامه صحبت کرد و گفت: اول اینکه باید توجه داشته باشیم، فریدون یک شخص نبوده و چند شخص در این سلسله بوده اند. برای همین شاهنامه می‌فرماید «فریدون پانصد سال پادشاهی کرد». زیرا سلسله فریدونیان پانصد سال بر ایران حکمرانی داشتند.

وی افزود: بر اساس تاریخ و طبق بیان شاهنامه (که پژوهش‌ها، درستی و اعتبار محتویات شاهنامه را ثابت کرده است) فریدونیان سومین زنجیره پادشاهی در ایران هستند.

این شاهنامه شناس ادامه داد: نخستین زنجیره پادشاهی را پیشدادیان شکل دادن، سپس ضخاکیان بودند که حدود هزار سال بر ایران استیلا داشتند. بعد از آنها «فریدونیان» آمدند که پانصد سال بودند.

رسولی گفت: در دوره فریدون، کشورهای دیگر و از جمله تورانیان پیدا شدند. تورانیان، گروهی از خود ایرانیان بودند که به تدریج در شرق و شمال شرق ایران، موجودیت مستقل یافتند. گر چه همیشه وابسته به کشور مادر، یعنی ایران بودند.

در ادامه این نشست سایر استادان و صاحب نظران هم مطالب خود را بیان کردند و شاهنامه پژوهان پرسش‌های خود را پرسیدند.

سلسله نشست‌های تخصصی شاهنامه پژوهی مدت‌هاست که با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، هر ماه یک بار در خانه اندیشمندان برگزار و در هر نشست با حضور متخصصان و صاحب نظران، بخشی از شاهنامه با رویکرد علمی و دانشگاهی واکاوی می‌شود.

در این نشست‌ها نگرش نوین به شاهنامه می‌شود و مباحث بر اساس کتاب «نگاهی نو به شاهنامه» نوشته محمد رسولی، پیش می‌رود.

همچنین در این نشست‌های ماهانه، دانشجویان تاریخ و ادبیات و نیز شاهنامه پژوهان، بیان پرسش‌های خود را از اساتید دارند.‌

کد خبر 6143175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha