۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴

در میزگرد بررسی سیاست خارجی مطرح شد؛

مهمان‌پرست: توازن قدرت در حال تغییر است

مهمان‌پرست: توازن قدرت در حال تغییر است

میز گرد بررسی سیاست خارجی دولت چهاردهم با حضور «ابوالفضل ظهره وند»، «رامین مهمانپرست» و «زیدآبادی» در خبرگزاری مهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، میز گرد بررسی سیاست خارجی دولت چهاردهم با حضور «ابوالفضل ظهره وند»، «رامین مهمانپرست» و «زیدآبادی» در خبرگزاری مهر آغاز شد.

منافع ملی ایران اقتضا می‌کند سیاست خارجی متوازن داشته باشد

در ابتدای این میزگرد احمد زید آبادی فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد وضعیت نظام بین الملل، گفت: اگر به صورت دقیق به مساله نگاه کنیم فکر می‌کنم ما سیاست خارجی نداریم. سیاست خارجی تعقیب منافع یک دولت ملی و یا یک دولت - ملت در عرصه بین المللی مطابق با قواعدی که نظام دارد، با تعریفی که اکثریت ملت از منافع شان دارند، است.

وی افزود: هنوز تفکیک روشنی میان ایران و امت واحده انجام نمی‌دهند. در جهان امروز چیزی بر اساس امت واحده نداریم و همه پیروان ادیان در واحدهای سیاسی مجزایی از یکدیگر تقسیم شده‌اند و هرکدام منافع خود را دنبال می‌کنند.

زید آبادی بیان کرد: همه کشورها به دنبال تعریف حداکثر منافع با کشورهای دیگر هستند و آنجایی که این موضوع اتفاق نمی‌افتد با چانه زنی و یا فشار افکار عمومی این اقدام را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: منافع ملی ایران اقتضا می‌کند یک سیاست خارجی متوازن میان شرق و غرب داشته باشد.

توازن قدرت در حال تغییر است

در ادامه این میز گرد رامین مهمان پرست با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی، عنوان کرد: سیاست خارجی یک موجود سیال و متناسب با شرایط بین الملل، باید قدرت تطبیق داشته باشد. در مقطعی هستیم که توازن قدرت در حال تغییر است. در یک زمانی فقط بلوک شرق و غرب داشتیم و تکلیف دولت‌ها مشخص بود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی رقابت‌ها میان قدرت‌ها وجود دارد. وقتی ترامپ رییس جمهور امریکا شد، به ناتو هم فشار آورده بود لذا اروپایی‌ها به این فکر افتادند که ارتش واحدی داشته باشند.

مهمان پرست گفت: ما با جهانی که دائماً در حال تغییر است رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در هر کشوری باید به دنبال استقلال و تامین حداکثری منافع ملی باشد. اگر بخواهیم وابستگی به شرق و غرب نداشته باشیم باید به دنبال تثبیت خود در عرصه بین الملل باشیم و به نوعی یک نوع اقتدار برای کشور تعریف کنیم. البته توانسته‌ایم به یک اقتداری در منطقه برسیم.

سیاست خارجی کاری تخصصی است

ابوالفضل زهره وند در ادامه این نشست، با اشاره به چالش‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم، گفت: رییس جمهوری که روی کار می‌آید مهم است. اینکه چه زاویه دیدی را دارد مسئله با اهمیتی است.

وی ادامه داد: سیاست خارجی کاری تخصصی است.

کد خبر 6144156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha