۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۱۵

نگاهداری:

مشارکت در انتخابات از ۶۰ درصد بیشتر خواهد بود

مشارکت در انتخابات از ۶۰ درصد بیشتر خواهد بود

رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: تاکنون مشارکت نزدیک به ۵۰ درصد است و ۳۰ درصد نیز جزو مرددین هستند و یا هنوز به قطعیت نرسیده‌اند. احتمالا مشارکت در انتخابات به بالای ۶۰ درصد می رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در سلسله نشست‌های هم اندیشی با نخبگان و نمایندگان مجلس در ستاد جوانان محمدباقر قالیباف اظهار داشت: برای انتخاب رئیس جمهور آینده باید کارنامه و برنامه نامزدها را توأمان با هم بررسی کنیم و بررسی کنیم که وضعیت او در مناصب مدیریتی و سیاسی چگونه بوده است؟ آیا توانسته تحول ایجاد کند؟ چرا که انسان‌ها معمولاً تداوم گذشته هستند.

وی به تحلیل راهبردی وضعیت کشور در آرایش فعلی جهانی پرداخت، گفت: مطالعات نشان می‌دهد در این قرن پیش رو شاهد بازآرایی و انتقال قدرت و ثروت از غرب به شرق هستیم و آوردگاه این نبرد نیز غرب آسیا است.

نگاهداری تاکید کرد: در این آرایش جدید آمریکا تلاش دارد تا چین و روسیه را زمین‌گیر کند و در این نبرد آیا ما باید منفعل باشیم و ترکش‌ها به ما اصابت و کنش‌گری نداشته باشیم؟ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: سیاست آمریکا ناامن کردن غرب آسیا است. آن‌هایی که فکر می‌کنند با مذاکره مسئله حل می‌شود، دچار خطای راهبردی هستند، چرا که روسیه و چین در جهت منافع خودشان درست خلاف سیاست آمریکا عمل می‌کنند. بنابراین ما نیازمند رئیس جمهوری هستیم که تحلیل درستی از شرایط ایران و جهان داشته باشد، نه اینکه فقط ژست مذاکره با آمریکا بگیرند و از بلوک‌بندی قدرت در جهان بی‌اطلاع باشند.

وی با تاکید بر این‌که در این شرایط باید بتوانیم منافع کشور را بدرستی تبیین و دنبال کنیم، گفت: جمهوری اسلامی پنجره فرصت محدودی دارد که یکی از آن‌ها اقتصاد دانش بنیان است. ما برای اینکه مشکلات معیشتی و اقتصادی را حل کنیم، نیاز به دیپلماسی اقتصادی داریم و نقش خود را در این مسیر تعریف کنیم. نگاهداری خاطرنشان کرد: اکنون همه مطالعات تحولات جهان در همه عرصه‌ها مبتنی بر علم و فناوری است و این بستر در کشور ما وجود دارد. بنابراین باید بررسی کنیم که آیا این نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کارنامه اجرایی خود چقدر به نوآوری و فناوری‌های جدید توجه داشته‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به نظرسنجی‌هایی که از سوی این مرکز در سراسر کشور صورت گرفته اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون مشارکت نزدیک به ۵۰ درصد است و ۳۰ درصد نیز جز مرددین هستند و یا هنوز به قطعیت نرسیده‌اند. احتمالاً مشارکت در انتخابات به بالای ۶۰ درصد می‌رسد.

وی در مورد وضعیت نامزدها نیز گفت: در نظر سنجی‌ها آرای افراد نزدیک به هم‌شده و رقابت‌ها فشرده است؛ در نظرسنجی‌هایی که ما در روزنامه انجام می‌دهیم، آقای قالیباف، پزشکیان و جلیلی در صدر هستند و تفاوت‌ها فاحشی بین آنان نیست.

نگاهداری تاکید کرد: اگر اجماع در جبهه انقلاب حاصل نشود، احتمال این‌که انتخابات به مرحله دوم بکشد بیشتر است و اگر اجماع صورت بگیرد، دسترسی به موفقیت در جبهه انقلاب در دسترس است.

کد خبر 6145603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha