۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۱

معاون وزیر بهداشت خبر داد؛

تصویب ۳ همت بودجه برای حقوق دستیاران پزشکی برای اولین بار

تصویب ۳ همت بودجه برای حقوق دستیاران پزشکی برای اولین بار

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برای اولین بار در بودجه عمومی ۳ همت بودجه برای حقوق دستیاران در نظر گرفته شده است که اگر درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها کم شد، حقوق دستیاران دچار کاهش نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری با موضوع دستاوردها که امروز دوشنبه ۴ تیرماه برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت دولت سیزدهم در دوران کرونا آغاز شد، گفت: در آن زمان کلاس‌ها تعطیل بودند و به صورت مجازی برگزار می‌شد ولی در رشته‌های پزشکی به دلیل ماهیت متفاوت، ضرورت برگزاری کلاس حضوری وجود داشت. بنابراین از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۰ کلاس‌های درس و آزمون‌های رشته‌های پزشکی را حضوری کردیم.

وی افزود: این در صورتی است که وزارت علوم یک سال بعد این کار را انجام داد.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در این دوران از ظرفیت دانشجویان پزشکی در پیشگیری و واکسیناسیون استفاده شد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا برخی کلاس‌های آموزشی در دانشگاه و بیمارستان تبدیل به انبار دارو شده بودند، گفت: همچنین برخی خوابگاه‌های استیجاری، برگردانده شده بودند به همین دلیل حضوری کردن کلاس‌ها کار ساده‌ای نبود.

باقری فرد در مورد اقدامات تحولی انجام شده در معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از اقدامات انجام شده ساماندهی دانشجویان ایرانی در حال تحصیل خارج از کشور متقاضی انتقال به داخل بود. قبل از ۱۴۰۰ دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند، اجازه داشتند با گذراندن ۳۶ واحد سر کلاس‌های دانشگاه‌های ایران بنشینند.

وی با بیان اینکه هزاران نفر از این طریق کنکور را دور می‌زدند، اظهار کرد: این ساماندهی بر اساس قانون مصوب شورای انقلاب فرهنگی انجام شد و براساس آن افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، می‌توانند بعد از بازگشت به کشور پس از ارزشیابی، مشغول به کار شوند.

وی در مورد شرایط ادامه تحصیل دانشجویانی که تحصیلشان‌در خارج از کشور نیمه تمام مانده، گفت: این دانشجویان تنها در صورتی که حداقل ۴ ترم و معادل ۷۲ واحد گذرانده باشند، می‌توانند در آزمون شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون، داخل کشور به تحصیل ادامه دهند.

معاون آموزشی تاکید کرد: در این آزمون افراد محدودی قبول می‌شوند و این ساماندهی در مسیر عدالت محوری بوده است.

باقری فرد با بیان اینکه این آزمون دوبار در سال برگزار می‌شود، گفت: در این موضوع به دلیل اینکه دانشجویان پزشکی با سلامت مردم سروکار دارند، نمی‌توان اغماض کرد.

افزایش ۷۰۰ درصدی حقوق دستیاران

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به معضلات دستیاری رشته‌های تخصصی، گفت: در ابتدای کار دولت سیزدهم، حقوق دستیاران ۲ تا ۳ میلیون بود و در این دولت ۷۰۰ درصدی شد.

وی در مورد این افزایش حقوق گفت: برای دستیاران مجرد ۱۲ میلیون و برای دانشجویان متأهل ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از این اقدام افزایش انگیزه دستیاران پزشکی بود، گفت: برای اولین بار در بودجه عمومی ۳ همت بودجه برای حقوق دستیاران در نظر گرفته شده است که اگر درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها کم شد، حقوق دستیاران کاهش نیابد.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده این مبلغ رشد داشته باشد.

باقری فرد با بیان اینکه فروش تعهدات خدمت گروه‌های پزشکی و غیر پزشکی معنی ندارد، گفت: بر همین اساس فروش تعهدات گروه‌های پزشکی و غیر پزشکی ممنوع شده است که این نیز حرکت به سمت عدالت محوری بوده است.

وی با اشاره به تفاوت‌های طرح و تعهد خدمت گفت: در حوزه علوم پزشکی یک طرح و یک تعهد وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. در طرح ما مشخص می کنیم فرد کجا و در کدام شهر خدمت کند ولی در تعهد هیچ اجباری نیست و فرد حتی می‌تواند در بخش خصوصی یا مطب کار کند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تعهد خدمت، ممنوعیت خروج از کشور ندارد گفت: ولی برای گرفتن ریزنمرات نیاز است که تعهدات خدمت انجام شود. امیدواریم به زودی رای دیوان عدالت نیز ابلاغ شود که فروش تعهدات ممنوع است. 

باقری فرد با بیان اینکه در ابتدای کار دولت سیزدهم، هر دستیار می‌توانست ۱۰ رشته انتخاب کند، گفت: الان امکان انتخاب ۱۰۰ رشته محل فراهم شده است. 

حل مشکل صندلی‌های خالی با بورسیه رشته‌های خاص 

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره مشکل صندلی‌های خالی در برخی رشته‌های دستیاری گفت:  از ۱۰ سال قبل این مشکل وجود داشت که دلیل آن هم به نظام پرداخت بر می‌گردد. در رشته‌هایی مثل طب اورژانس بیهوشی و کودکان که کار سخت و پرداخت اندک دارند، متقاضی کم‌تر است. 

وی ادامه داد: امسال برای تقویت رشته‌های مورد نیاز در کشور  بورسیه در نظر گرفتیم. مزیت بورسیه این است که  دستیاران در کنار حق‌الزحمه،  معادل حقوق پزشک عمومی هم دریافت می‌کنند. 

وی یکی از دلایل کمبود پزشک و متخصص در کشور را نبود افراد بومی در منطقه دانست و گفت: فردی که بومی آن منطقه نیست نمی‌تواند یک منطقه دیگر زندگی کند و به محض اینکه تعهدش تمام می‌شود به محل زندگی خود نقل مکان می‌کند. 

باقری فرد ادامه داد: بنابراین ما از امتیاز بورس استفاده کرده‌ایم و اولویت را به متقاضیان بومی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و سایر رشته‌ها و چه رشته‌های تخصصی امتیاز خوبی قائل شده‌ایم تا این افراد حتی‌الامکان در محلی که بومی آنجا هستند بمانند و تحصیل کنند و نهایتاً خدمتشان را انجام دهند. 

باقری فرد در مورد نتایج آزمون دستیاری گفت: نمرات اولیه آزمون دستیاری نمرات اولیه اعلام شده است و هفته آینده دفترچه انتخاب رشته منتشر می‌شود.

آزمون دستیاری سخت‌گیرانه نیست

وی خاطرنشان کرد: امسال ۸۰ درصد دستیاران مجوز انتخاب رشته دارند و حداقل نمره را کسب کرده‌اند. این میزان در سال‌های گذشته حدود ۷۰ درصد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آزمون دستیاری سخت‌گیرانه نیست، اظهار کرد:  در آزمون دستیاری نمره قبولی برای انتخاب رشته ۱۵۰ از ۶۰۰ است که نمره ۵ از ۲۰ می‌شود.

غربالگری و رواندرمانی برای دستیاران اجباری شد

باقری فرد در مورد موضوع خودکشی دستیاران پزشکی، با بیان اینکه در تحصیلکردگان رشته‌های پزشکی آمار خودکشی به دلایل مختلف از جمله سختی کار و ... بالاست، گفت: در سال تحصیلی جدید مصوبه غربالگری و انجام مشاوره روانشناسی برای دستیاران اجباری شده می‌شود.

وی افزود: در صورتی که پس از انجام مشاوره، مشکلی نداشته باشد، این غربالگری به صورت سالانه برای او انجام می‌شود. در صورتی که فرد در معرض مشکل شناخته شود، تخت درمان روانشناسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6146628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha