۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۵۵

پورمحمدی در مناظره چهارم چه گفت؟

پورمحمدی در مناظره چهارم چه گفت؟

مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره چهارم شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی پورمحمدی برای شرکت در مناظره چهارم وارد سازمان صداوسیما شد.

مناظره امشب با موضوع «ایران در جهان امروز» در بخش اول موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. طبق برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره نامزدها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد.


کارشناسان پرسیدند:

محسن پاکائین کارشناس مسائل بین‌الملل سوال کرد: برنامه‌های دولت شما برای بهره‌بندی از فرصت‌ها و مزایای توافق‌نامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشورهایی نظیر چین و روسیه چیست؟

سید کاظم سجادپور رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه پرسید: چگونه می‌خواهید مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنید؟

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی پرسید: پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران، برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشورهای دیگر و مناطق دیگر چیست؟

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد: فرصتی در منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۵ کشور همسایه ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تعامل دارند، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم چقدر است؟ برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی را دارید؟

محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در روسیه پرسید: با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت ریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاوردهایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

مشکل انتخابات، مشکلی جدی است و باید برای آن فکری بکنیم

پورمحمدی با تبریک عید غدیر گفت: سیاست خارجی نیازمند سیاست داخلی است و اگر در داخل توانمند باشیم می‌توانیم در عرصه خارجی هم توانمند باشیم. الان بحث انتخابات هست و این مناظره هم مناظره سیاسی است. در کجا بحث سیاست داخلی شد؟ این همه میز گرد و گفتگو حرفی از سیاست خارجی به میدان نیامد. صحبت همین سه بزرگوار هم بخش زیادی از آن سیاست خارجی بود. چرا نمی‌خواهیم از سیاست داخلی حرف بزنیم؟
وی افزود: موضوع امروز جامعه انتخابات است و مشارکت در آن مهم است. رهبری فرمودند مشارکت بالا اقتدار ملی می‌آورد و اقتدار بالا باعث دفع خطرات دشمن و رفع مشکلات داخلی می‌شود. باید برای افزایش مشارکت کار کنیم. اما در نظرسنجی‌ها افزایش مشارکت نمی‌بینیم. هیچ حس و حال جدیدی در جامعه نمی‌بینیم. این مسئله بزرگ امروز ایران است و باید به آن برگردیم.
بحث انتخابات ناموس سیاسی کشور است. جمهوری اسلامی با رأی مردم شکل گرفته است و از روز اول امام بزرگوار ما بحث انتخابات را جدی مطرح کرد.
وی گفت: وقتی وزیر کشور شدم دیدم مشکل انتخابات مشکلی جدی است و باید برای آن فکری بکنیم و نامه‌ای برای رهبری فرستادم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم و ایشان به مجمع تشخیص ارجاع دادند و مجمع تشخیص هم دغدغه‌های من را مطرح کرد و حتی آن را معضل دانست. و هشت سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود و من اعتراض کردم به مرحوم رفسنجانی که چرا موضوع مهم انتخابات چرا عقب می‌افتد؟ در اتفاقات سال ۸۸ گفتند به مصلحت نیست و سال ۹۵ تصویب شد اما هنوز قانون انتخابات نوشته نشده است. هم مجلس دهم هم مجلس یازدهم، هنوز قانون انتخابات که بر اساس سیاست‌های کلی باشد را ننوشته‌اند.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من معتقدم سال ۸۸ بسیاری از گرفتاری‌هایمان به‌دلیل این بود که سیاست‌های انتخاباتی‌مان درست نبود. این مسئله جدی است. مسئله انتخابات جدی است. تعدادی از افراد مثل جهانگیری و لاریجانی تأیید نشدند. اینها با چه فرقی دارند؟ چرا ما باشیم و آنها نباشند؟ دوستان شورای نگهبان می‌گویند ما قاضی هستیم و حق داریم. نباید قوانین انتخابات ما و تعیین صلاحیت شناور باشد. در دنیا قانون انتخابات شأن جزو قانون اساسی است.
وی افزود: کاندیداهای حاضر کدامشان نماینده فلان جریان سیاسی هستند؟ هیچکدام پشتوانه سیاسی ندارند. حتی آقای پزشکیان هم برنامه خودش را دارد. اینها دغدغه‌های مهم کشور است و اصلاً نمی‌خواهیم به این مسائل بپردازیم و تا اینها حل نشود وفاق و اجماع شکل نمی‌گیرد و یخی که در فضای سیاسی جامعه می‌بینیم و عدم اشتیاق و مشارکت باقی می‌ماند و تا این باقی بماند نه مسائل سیاسی حل می‌شود نه مسائل بین‌المللی.

قدرت ایران، طبقه متوسط آن است

پورمحمدی گفت: باز هم بحث خارجی است اما چون به‌نظرم اساس، سیاست داخلی است مباحث من به سیاست داخلی برمی‌گردد. نظام ما با مردم به این‌جا رسیده است ولی متأسفانه عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند و آن‌چنان تلاش نمی‌کنند که مردم خوشبین شوند و حضور پیدا کنند. یکی از ساختارهای روشن برای جلب مشارکت مردم و سازماندهی، پاسخگویی و شناسنامه دار کردن فعالیت‌های سیاسی و اینکه جلوی فعالیت‌های مافیایی و پنهان در فعالیت سیاسی گرفته شود فعالیت حزبی است. جریان تحزب در کشور باید وجود داشته باشد که کاندیدها شناسنامه داشته باشند و برنامه داشته باشد و تحلیلشان را از مسائل بگویند. وقتی‌که به‌طور مشخص دوستان تحزب و فعالیت سازمان یافته سیاسی را قبول ندارند ما می‌توانیم امیدی به سامان سیاسی منظم داشته باشیم؟

وی افزود: من وزیر کشور بودم دیدم که باید به جریان سیاسی و سازمان‌های مردم نهاد سامان دهیم. آقای جلیلی معاون من را خواست که این چه کاری است؟ می‌خواهی انقلاب مخملی راه بیندازی؟ به‌نظر من قدرت ایران طبقه متوسط آن است. میدانید چرا نظام ایران دیکتاتوری شدید بر آن حاکم نشد؟ چون طبقه متوسط ایران قدرتمند بوده است. اصناف بازاریان هنرمندان و… باعث شدند ما قدرتی از این طبقه متوسط را داشته باشیم و دیکتاتوری در ایران ضعیف باشد. سمن‌ها قوت نظام ماست و مدنیت نظام را تأمین می‌کند. مردم باید حضور داشته باشند و حرف بزنند و نقش‌آفرین باشند و بتوانند با سازماندهی و تشکل در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند.

پورمحمدی گفت: یکی از مقوله‌های مهم دیپلماسی، اقتصادی است. ما باید سمت و سوی اقتصادی‌مان را مشخص کنیم. ارتباط با همسایگان، بازارهای مشترک، قرادادهای تجاری، گردشگری، اجرای پروژه‌های مشترک مثل انتقال برق و آب و نفت و گاز در دولت شهید رئیسی انجام شده است.

وی گفت: بحث SFO سال ۸۱ قراردادی در دولت وقت تصویب می‌شود و بنا می‌شود از یک حوزه مشترک گازی بنام سلمان که بین ما و عمارات هست برداشت مشترک شود و قرار شد سهم خودمان را استخراج کنیم و به عمارات بفروشیم. بعد بیست سال بحث اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات ورود پیدا کرد و قرار شد در مورد این قضیه تصمیم گرفته شود. من در این قضیه ورود نداشتم. بنا بود گاز را بفروشیم و پول دریافت کنیم و امنیت منطقه را با مشارکت دو کشور تأمین کنیم. چرا جلوی آن را گرفتیم؟ ۲۲ سال است که یا آقای زنگنه مجرم است یا کسانی‌که جلوی این قرارداد را گرفتند. این قرارداد میلیاردها دلار خسارت بر ما وارد کرد و در دادگاه‌ها سه سال است که آقای زنگنه تقاضای مناظره با آقای جلیلی کرده اما پاسخ نمی‌دهد. یا ایشان خائن است یا ایشان. من از صداوسیما می‌خواهم مناظره بگیرد. این‌ها را باید رفع کنیم. می‌گذاریم استخوان لای زخم و نتیجه آن را در مشارکت می‌بینیم.

بخش دوم مناظره پیرامون و چالش‌های سیاست خارجی در حالی ادامه یافت که در بخش اول، هر نامزد در دو قسمت ۵ دقیقه‌ای اظهار نظر کرد. در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به کنشگری فعال برای صیانت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، لغو تحریم‌ها و مقابله با تروریسم و خشونت‌گری اشاره شده است، نامزدها در این بخش راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه کردند.

کارشناسان در بخش دوم پرسیدند:

ابوالفضل عمویی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پرسید: چنانچه رسیدن به یک توافق در دولت شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود آیا اجرای برنامه‌های شما در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی دولتتان با چالش مواجه خواهد شد؟ آیا آماده اداره دولت بدون توافق در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؟

سید عباس موسوی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: از آنجایی که برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به هر حال برای دنیا حرف برای گفتن دارد و خب دشمنان هم برنامه دارند و دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی از سیاست‌ها و رویکردهای ما هستند، دولت احتمالی شما در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

حسین جابری انصاری سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پرسید: یک نگاه این هست که ما اگر روابط خودمان را با همسایگانمان و با منطقه خودمان بهبود ببخشیم تأثیر مثبتی در روابط جهانی ما هم خواهد داشت و فضای تنفسی بیشتری برای ما ایجاد می‌کند و در مقابل یک نگاه این است که ما اگر روابط بین‌المللی‌مان را درست بکنیم چون که ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش اوست و روابط منطقه‌ای هم خود به خود درست می‌شود و نگاه سومی هم وجود دارد که می‌گوید نوعی داد و ستد بین این دو هست و تقدم بین این دو نیست و آن این است که باید به موازات هم مسائل پیگیری شود خوب است که نامزد محترم دیدگاه و مسائل خود را نسبت به این موضوع مطرح بکنند.

سید عباس عراقچی معاون اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: دو مسیر همه دولت‌ها پیش گرفتند یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامید کردن تحریم کنندگان یکی رفع عزتمندانه تحریم‌ها و این دو مقوله بسیار مهم است و به اعتقاد من همزمان باید پیش رود برنامه دولت شما برای اینکه در هر دو زمینه رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها، چگونه است؟

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل نیز پرسید: برنامه سیاست خارجی دولت شما با نظام سلطه منظور صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی در سیاست خارجی مطلوب شما چگونه تعریف می‌شود؟

افتخار می‌کنم برای هیچ‌کس پرونده‌ای را کنار نگذاشتم

پورمحمدی گفت: بحث تحزب و سازماندهی سازمان‌های مردمی یک بحث جدی است. دوستان نظرشان را بگویند اینکه چیز روشنی است. این‌که می‌فرمایید نمی‌دانید پس نمی‌توانستید تشخیص دهید، من هیچوقت ادعای دانستن نکردم. شما که می‌دانید و دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید بگویید در خصوص مسائلی مثل کرسنت چرا حاضر نیستید با متهم اصلی مباحثه کنید؟ شما مانع انجام قرارداد کرسنت شدید و می‌گوئید در آن فساد بوده است و بنده هم در سازمان بازرسی، افتخار می‌کنم برای هیچ‌کس پرونده‌ای را کنار نگذاشتم. با بعضی افراد مشهور درگیر شدم که جایگاه والایی داشتند. پرونده را گزارش کردم و به رئیس قوه قضائیه ارجاع دادم و موجب محکومیت آن‌ها شد. سعی کردم وظیفه‌ام را بدون ملاحظه انجام دهم.

وی افزود: چرا حاضر نیستم با متهمی که میگویم خیانت‌کار است مناظره کنم؟ ۱۸ سال از این قضیه گذشته و اموال مردم به تاراج رفته و علیه این ملت پرونده ساخته شده است و در مورد آن حکم گرفته‌اند. چرا حاضر نیستید در مورد آن بحث کنید؟ میگویند خواب‌نما شدند اما به‌نظرم دیر از خواب بیدار شدند و نمی‌فهمند بسیاری از مسائل را و حوادث خارجی هم این را نشان می‌دهد.

وی گفت: اسناد وجود دارد و قابل کتمان نیست. اینجا جای بزن و در رو نیست و این مسائل جای بحث دارد و اینکه نمی‌فهمید و خبر ندارد و…. شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید؟ در رشته خودتان هم در امورتان موفق نبودید. در کدام مذاکره موفق بودید؟

ما فرهنگ استقامت را در جهان ارتقا دادیم

پورمحمدی گفت: الحمدلله دوستانی که دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند باید تحمل هم داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند بهرحال این روزها می‌گذرد. خیلی عجیب است قرادادی سال ۸۱ بسته شده است و ما شش سال بعد رفتیم سازمان بازرسی و ما آن گزارش را منظم کردیم و فرستادیم. آقای احمدی نژاد خواست مشکل را حل کند و هم پرونده فساد تعقیب شود و فاسدین محکوم شوند و هم این قرارداد اجرا شود و این خسارت عظیم به کشور وارد نشود. چرا جلوی آن را گرفتید؟ جواب دهید. با شعار و اتهام زدن و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود. خوب شد آقای زاکانی گفتند می‌توانیم بحث کنیم. آقای زنگنه می‌گوید شما به کشور خسارت وارد کردید و از دادگاه تقاضا داریم زودتر بررسی کند. ملت باید بدانند در این چند سال چه خسارتی به کشور وارد شده است و چرا وارد شده است و جزئیاتش را بدانند. این آقا باید در دادگاه محاکمه شود. چرا از مسائل جدی قرار می‌کنیم. چرا فساد وجود داشت؟ صد بار اعدام کنیم اما قرارداد که نباید زمین‌گیر شود؟

وی افزود: چه کسی از برجام دفاع می‌کند؟ به من این را می‌گوئید؟ من که همان موقع درمورد برجام حرف زدم. قطعنامه‌هایی در سازمان ملل تصویب شده که ملت ما را بیچاره کرده است. شما که مسئول بودید چرا جلوی صدور این قطعنامه‌ها را نتوانستید بگیرید؟ گذاشتید ملت را بیچاره کردند و حالا میگویید چرا قرارداد کردید؟ اصلاً چرا گذاشتید امضا شود و قطعنامه صادر شود؟ این همه خسارت به ملت ایران وارد شد. مملکت این همه مشکل دارد؟ چرا قدرت دانش و مذاکراتی‌تان عمل نکرد و قطعنامه‌ها پشت سر هم صادر شد و حالا باید برجام و اف‌ای‌تی‌اف را قبول کنیم. دوران بزن در رو گذشته و باید به اینها پاسخ روشن داد.


وی گفت: ما باید در مورد سیاست داخلی حرف بزنیم نه خارجی. امام به ما در عرصه خارجی و داخلی مقاومت را یاد داد. ما فرهنگ استقامت را در جهان ارتقا دادیم و از مردم مظلوم دفاع کردیم. و این فرهنگ با دفاع جوانان عالم از مردم فلسطین تثبیت شد و این نشان داد که گفتمان انقلاب اسلامی قدرت پیشروی دارد. الحمدلله می‌توانیم ادعا کنیم هم غزه هم هم لبنان هم یمن هم قطر هم عمان، جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و قهرمانان ایران و جانم فدای این ملت که سختی زیادی تحمل کرد و ان‌شاءالله کام‌های بلندی در آینده برخواهیم داشت.

نگویید [پورمحمدی] رأی ندارد اگر شما بخواهید، رأی دارد

پورمحمدی گفت: مردم عزیز ایران سلامی دوباره چو بوی خوش آشنایی. در این چند دقیقه پایانی اجازه می‌خواهم نکاتی را با صراحت در مورد این جلسه و جلسات گذشته بگویم. هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار، توسعه اقتصاد ملی است. دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم ایران است. اولویت ما رفع تحریم‌ها در خارج و خنثی سازی آن در داخل به‌صورت همزمان است. نه انتخاب بین یکی از این دو. تلاش ما حل مسئله در کمترین زمان با کمترین هزینه و بیشترین سود برای ایران است. خط قرمز ما منافع ملی است. در وسیع‌ترین و دقیق‌ترین معنا روش ما اقتضائی است و به اقتضای زمان و مکان است. رویکرد ما ایجاد فرصت جدید و شکار فرصت‌های خوب است. بیش از ۱۵ سال است که گرفتار تحریم شده‌ایم. برجام و… روش جادویی نیستند. بلکه تلاش ملی برای رهایی از دام تحریم‌ها بودند. ادامه این تلاش‌ها برای توسعه ایران لازم اما ناکافی است.

وی افزود: برخی از کسانی‌که از شما رأی می‌خواهند با جهل مرکب جاده صاف کن دشمن برای گرفتار شدن شما در این دام بوده‌اند. برخی تحریم مردم ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند. اکنون زمان این است که با انتخاب درست و غیر هیجانی راه ببندیم بر فرصت سوزان و نوکیسگان.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای عبور از کینه‌ها و شکاف‌ها پل بسازیم. سد بسازیم در برابر سیل مهاجرت. بایستیم در مقابل طرد نخبگان و هنرمندان شایسته و اساتید و کارشناسان باتجربه. پایان دهیم به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها. لرزه بیاندازیم بر اندام انحصارطلبان. امید دهیم به بخش خصوصی و کارآفرینیان و سرمایه‌گزاران و سکوهای اینترنتی.

وی افزود: مردم ایران من با شما قرار می‌گذارم که با هم تلاش کنیم ایران از بند تحریم‌ها رها شود و در اقتصاد منطقه و جهان نقش‌آفرین باشد. ایران محور مهمترین منطقه جهان باشد نه آماج حمله مهمترین قدرت‌های جهان. ایران از شر باندبازی رها شود. نظام حزبی را به‌طور واقعی تجربه کند. ایران کارگران و کارمندان و نیروهای نظامی و بازنشستگان خود را قدر بداند و آن‌ها در صدر بنشاند.
وی گفت: ایرانی‌های عزیز میدانم خسته‌اید و از هر چه وعده هست دل بریده‌اید. گفتند از آرامش و نشاط و شادی اما زندگی را از دلهره پر کردند. گفتند از حرمت انسانی اما حرمت دختران را شکستند. خیلی از شما به دوستان‌تان گفته‌اید که این پورمحمدی است که هم می‌تواند و هم می‌خواهد اما رأی ندارد. این را بگویید که من نه به افراد مشهور و پرمدعا بلکه به پورمحمدی رأی می‌دهم. اگر فهمیده‌اید که پورمحمدی می‌تواند، سد سکوت و تردید را بشکنید و به شعور خودتان احترام بگذارید. نگویید رأی ندارد اگر شما بخواهید رأی دارد.

طوری تصمیم بگیریم که پشیمان نشویم

پورمحمدی بعد از مناظره در جمع خبرنگاران با تبریک عید غدیر گفت: امشب مناظره خوبی بود و حس مناظره در گفتگوها ایجاد شد و مباحث جدی‌تر شد و دو سه مسئله مهم در مسائل داخلی و خارجی به بحث گذاشته شد. بخصوص این‌که گفتیم مسائل خارجی امتداد مسائل داخلی است و تا مسائل داخلی را حل نکنیم یک تفاهم ملی ایجاد نکنیم و دل مردم را راضی نکنیم و همبستگی ملی را تقویت نکنیم در سیاست خارجی هم موفق نخواهم بود.

وی افزود: تمام بحث‌های داخلی و خارجی حول این محور چرخید که اقتصاد هم در داخل هم در خارج رکن است و تلاش ما باید این باشد که اقتصاد را رونق دهیم. این لحظات تصمیم گیری در سه چهار روز آینده است. مردم باید از داوری‌های قبلی فاصله بگیرند و مباحث را جدی‌تر پیگیری کنند. ان‌شاءالله آنچه که خیر است با تمرکز و جدای از فشار و تشویق و رنگ و رو، با تمرکز بر توانایی و سوابق و نوع نگاه و رویکردشان به مسائل داخلی و خارجی فردی را انتخاب کنیم.

وی در انتها گفت: مهم است که پشیمان نشویم. این نصیحتی است که الله بهجت هر وقت می‌رفتیم محضرشان می‌گفتند: طوری رفتار کنید که پشیمان نشوید. امیدوارم ما و ملت طوری تصمیم بگیریم که در آینده پشیمان نشویم.

کد خبر 6146924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha