۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۷

در آخرین مناظره انتخاباتی؛

پزشکیان: اقتصاد مشکل اصلی مردم است

پزشکیان: اقتصاد مشکل اصلی مردم است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد مشکل اصلی مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی تلویزیونی با محوریت موضوعی تحت عنوان «کارآمد سازی دولت» اظهار داشت: پرسش این است در اولین گام چه خواهم کرد؟ اگر از مردم بپرسیم رییس جمهور چه مشکلی را باید حل کند اکثریت قاطع مردم به مسایل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیرقابل توجیه و مسائلی از این دست اشاره می‌کنند. در مرحله بعد مسئله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهم کرد.

وی عنوان کرد: مردم شریف ایران اگر از من بپرسید مهمترین کاری که رییس جمهور باید انجام دهید چیست می گویم مهمترین کارش پاسخ به این سوال است که «چرا این مسأله ها حل نمی‌شود؟» وجود مسئله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه طبیعی نیست حل نشدن مسئله‌ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است. من به شما می‌گویم که چرا تاکنون این مسئله‌ها حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد. شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف‌های میان مردم و دولت مهمترین موانع تصمیم گیری است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مسایل مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است. در ضمن شکاف میان مردم و دولت باعث ترس از تصمیم گیری های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است. با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف میان مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع‌ها و شکاف‌ها نمی‌شود برای تورم، نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل‌های انرژی، آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: بهترین راه حل‌های کارشناسان در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی‌اثر می‌شود و خود موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر می‌شود. همانطور که در گذشته موضوعی ملی مانند برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد؛ من می‌خواهم الگویی از سیاست ورزی و اخلاق سیاسی معطپف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم. دوم ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی مراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است و به کارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد.

وی گفت: از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم. این شیوه زندگی من است من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم ی معتقدم در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و آنها را تحقیر کرد یا توهین نمود. مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست ورزی می‌دانند نه نمایش بی فایده. در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان و در زندگی با مردم اصول اخلاقی را همواره رعایت خواهم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست اضافه کرد: من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف، پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم. من وعده‌های بی پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم احترام قائل هستم. ممکن نیست برای کسب رای یا خوشایند صاحبان قدرت و ثروت مردم را فریب دهم. دروغ نخواهم گفت. اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد. اطمینان دارم فقط با اتکا به راستگویی خود و همه ارکان دولت اعتماد شما را جلب می‌کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد.

پزشکیان اضافه کرد: درون خود و خانواده‌ام از رانتی بهره نبرده‌ام و به شما قول می‌دهم گزارشی از انواع رانت‌ها که در کشور توزیع می‌شود و جز فساد و نابرابری و بی اعتمادی تولید نمی‌کند به مردم ارائه کنم. به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم. معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه آن را در گروی کارآمدی دولت به توسعه می دانم. به رعایت حقوق شهروندی باور دارم.

وی گفت: رئیس جمهور به شهروند پاسخگو خواهم بود نه سخنگوی ناشنوا. دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود. تکرار می‌کنم من دروغ نخواهم گفت. این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروس کشنده است که مثل اپیدمی به جان سیاست ایران افتاده است. از همه کسانی که با افتخار برای سربلندی و آبادی ایران رای می‌دهند تشکر می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم سخنان خود بیان کرد: من به آن چیزی که گفتم معتقد هستم. نمی دانم برادرم آقای قاضی زاده چرا می‌خواهد ما را وارد جریانی کند که همان اختلافات است. بالاخره ایشان قبلاً گفته بود بورس را سه روزه حل می‌کند. با جانبازان تماس بگیرند تا اگر از وضعیت راضی هستند حتماً حرفشان درست است. نمی‌خواهم وارد قصه سود. مشکل ما نبود راه حل نیست؛ ما کلی راه حل داریم. مردم نگاه کنند. قرار بود یک میلیون مسکن ساخته سود، یک میلیون شغل ایجاد شود، تورم پایین بیاید. چرا درست نشد؟ روز حضرت علی (ع) است. هیچ هلاکتی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی‌شود؛ اگر مشکل وجود دارد بروید مشکل خود را حل کنید. در خانه‌ها قایم شوید و سر و کول هم بزنید اما اگر در میدان هستید باید مشکل حل شود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما نتوانستیم مشکل را حل کنیم و این واقعیت است، اظهار داشت: می‌گوییم مشکلات را یک روزه حل می‌کنیم؛ امکان ندارد. قانون برنامه داریم و قرار نیست هر کسی با خود برنامه بیاورد. اگر قانون برنامه دولت رییسی را می‌پذیریم پس قانون دیگر نوشتن برای چیست؟ اگر قصد اجرای آن قانون را دارید این حرف‌ها چیست که می‌گویید؟ تصور نمی‌کنم آقای قاضی زاده تا آخر در انتخابات بماند. ان شاءالله می‌ماند و من اشتباه می‌کنم.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که در سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه باید با هم مشترک باشیم؛ که همان مجلس و دولت نوشته و مصوب کردند. اگر یکسری حرف‌های آن خیال پردازنده است می‌توان اصلاح کرد اما اگر قرار است کاری کنیم همان که روی میز است و قانون شده است را اجرا کنیم. یکی می‌گوید من مدیرتر هستم. مشکل فرد نیست. مردم عزیز اگر فکر می‌کنید در ادارات و شهرداری‌ها و بنگاه‌ها آدم‌هایی که هستند کارشناس‌تر و ماهرتر هستند اجازه دهید راهشان ادامه پیدا کند اما ما آدم‌های خودمان را سر کار می‌گذاریم که نه علم دارد نه تجربه بعد می‌گوییم همه تقصیرهای برای گذشته است.

وی اذعان داشت: پس آدم‌های که جدید آمدند چه؟ این مشکلاتی که در ادارات، تورم، گوشت و نان ایجاد شده تقصیر چه کسی است؟ حتماً اینها را هم آمریکا کرده است دیگر. ما می‌توانیم مشکل خود را حل کنیم. ابتدا باید به کارشناسان اعتماد کنیم. کارشناس علم، تجربه و سابقه و تعهد در قبال آن مسئولیت دارد. حضرت علی در خطبه ۱۶ گردنش را مقابل حرف‌ها گرو می‌گذارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: واقعاً بگوییم اگر کار نکردیم یکی ما را محاکمه کند. چقدر می‌خواهیم از این وعده‌ها دهیم؟ چهل سال است این حرف‌ها را می زنیم. چرا اجرا نمی‌شود؟ چون در داخل با هم دعوتی سیاسی داریم. قانون و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری میثاق مشترک ما است. مشکلات فرهنگی زایده دولت‌ها نیست. فرهنگ را صدا و سیما، روحانیت، مسجد و کسانی که ادعای مذهب دارند ایجاد می‌کنند. زندگی من، رفتار من با مردم و دفاع من از مردم مشخص است.

پزشکیان اضافه کرد: من با تمام وجود به این مردم عشق می ورزم. در زندگی و طبابت خود یکی بگوید این چنین نبوده است. اینکه همدیگر را متهم کنیم کار به جایی نمی‌برد. اول باید انسجام را حفظ کنیم. اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور. معلوم است تورم مشکل است و اینکه انرژی را داریم پرت می‌کنیم. همه اینها راه حل دارد. دست به دست هم دهیم مشکلات را حل کنیم.

شکل داخلی مربوط به بحث تورم، پرت انرژی و ارز است

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم سخنان خود تصریح کرد: بر اساس سوالات پیرامون حل مشکلات اقتصادی، بیکاری دو مسأله وجود دارد. مشکل داخلی مربوط به بحث تورم، پرت انرژی و ارز است. پیشنهادات مختلف برای جلوگیری از حیف و میل سوخت مطرح می‌شود. چطور اجازه می‌دهیم حدود ۱۵۰ میلیارد دلار پول نفت هدر برود؟ دولت عامل اصلی تورم است بعد گناه را گردن تولید کننده و کسبه می‌اندازد.

پزشکیان افزود: طرف می‌خوابد صبح بیدار می‌شود متوجه تورم می‌شود و دولت از همان تورم دوباره مالیات می‌گیرد. با تورم دو بار جیب مردم خالی می‌شود. یک بار جیب طرف خالی می‌شود و یکبار هم از داشته فرد مالیات گرفته می‌شود. دولت باید اینها را حل کند. به هر کسی غیر از ارز دارو و ارز کالاهای اساسی، ارز ۲۶ هزار تومانی یا ۴۰ هزار تومانی یا هر تومانی بدهی داری رانت ایجاد می‌کنی. اینها بحث‌هایی است که کارشناسان می‌دانند. می‌گویید حقوق اضافه می‌کنید؛ همه پول‌هایی که می‌خواهید اضافه کنید اینها را حل نکنید مشکلات حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حتماً باید وضعیت معیشتی معلمان، کارکنان و همه آنهایی که در سیستم دولتی کار می‌کنند را بالا ببریم تا زندگی خوبی داشته باشند و لازمه آن نگاه به پول‌هایی است که در دولت حیف می‌شود و می‌توان جلوی آن را گرفت. راحت داریم یک عده را پولدار می‌کنیم. هر مداخله‌ای باید به نفع محرومان و اقشار آسیب پذیر باشد. جلوی فساد را چطور می‌توان گرفت؟ نایب رییس مجلس بودم دنبال نوشتن قانون بودم، قانون وجود دارد اما چطور آن را اجرا کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: باید حرف درست بزنیم. حرف درست را آدم‌های درست اجرا کنند و بعد در ارتباطات خود با هم دعوا نکنیم. قانون را اجرا نمی‌کنیم. در قانون کد ملی، کد پستی، کد زمین و.. داریم اگر سیستمی اجرا شود تاجر و پزشک و نماینده نمی‌تواند پول و رانتی بگیرد و به حساب عمه و خاله خود بریزد. اگر قانون اجرا شود هیچ دلال، قاچاقچی و رشوه بگیری نمی‌تواند به سادگی تخلف کند.

پزشکیان تصریح کرد: چرا باید بگذارند من پایم بلغزد بعد بگویند تو هزار میلیارد پول خوردی؟ من ده میلیون پول اضافه به حسابم بیاید سیستم به راحتی می‌تواند جلوی من را بگیرد. پس برای حل مشکل باید سیستم درست شود.

وی اضافه کرد: در خصوص روابط بین‌الملل لاجرم باید ارتباط خود با دنیا را اصلاح کنیم. هیچ کشوری در طول تاریخ نمی‌تواند با بستن مرزهای خود و با اینکه خودش بخواهد کاری کند به رشد برسد. در داخل با وحدت و انسجام می‌توان مشکلات ارز و سوخت مفت دادن و تورم را با هماهنگی بین قوا و کارشناسان و آدم‌های کاردان اصلاح کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش چهارم سخنان خود گفت: به من اعتراض کرده بودند که آقای جهرمی اینترنت را فلان کرده است. ایشان همین فرصت تماس گرفت و گفت زمانی که ایشان وزیر بودند آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند و دستور قطع از آنجا آمده است و ایشان را به دلیل اینکه جوری که اینها می‌خواستند عمل نکرده، دادگاهی کردند. حالا شما می‌گویید آنها این کارها را کردند.

وی تصریح کرد: رییس ستاد من آقای عبدالعلی زاده و رییس کمیته مردمی من سردار مولوی قایم مقام عملیاتی لشکر عاشورا مهدی باکری بودند که تمام بدنش ترکش است و بالای هفتاد هشتاد درصد جانباز هستند و تعداد زیادی از ستاد آقای رییسی در بسیاری از شهرستان‌ها با ما همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: مواضع من بسیار روشن است. امروز روز غدیر است و من وصیت حضرت علی را برای خودم و شما می گویم. ایشان ما را به تقوا دعوت کردند. هیچ عملیاتی لشکر عاشورا انجام نداد که ما به عنوان مسئول در آنجا حضور نداشته باشیم یا نیرو نفرستاده باشیم. هیچ جبهه‌ای نبوده که حضور نداشته باشیم.

پزشکیان افزود: در زندگی خود هم هیچ رانت و رشوه ای نبوده و تمام زندگی ما برای مردم بوده است حالا هی شما بگویید تو فلانی. حضرت علی می‌گوید از دنیا چیزی از تو گرفتند تأسف نخور و دنبال دنیا راه نیوفت؛ حق بگو. در مواضع مختلف در مجلس مستقیم پشت تریبون از مردم دفاع کردم. در حادثه خونین زاهدان که مقام معظم رهبری گفتند اینها شهید هستند و به آنها ظلم شده و تا کنون شهادت آنها را اعلام نکردید. همیشه از حق مردم دفاع کردم و دفاع خواهم کرد و همیشه طرف مظلوم بودم و هیچ گاه جبهه ظالم نرفته‌ام.

وی بیان کرد: تقوا یعنی حرکت، تصمیم و اجرای بدون خطا. بعد حضرت می‌گوید ای فرزندانم شما را به تقوا توصیه می‌کنم. هر تئوری‌ای بگویید وجود دارد. در کشور مشکل راه حل نداریم. مشکل این است آدم‌های داشته باشیم که علم، ایمان، انگیزه و باور اجرا داشته باشند. می‌گویید عوام فریبی می‌کنی؛ من عوام فریبی می‌کنم؟ خیلی از شعارهایی که می‌گویید اصلاً اجرا شدنی نیست یا در این وضعیت اجرا نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم چرا از ما روی برگرداندند. من همیشه مدافع مظلوم بودم؛ یکبار پیدا کنید از گردن کلفت دفاع کرده باشم اما مواقع زیادی بوده که سکوت شده اما حق مردم را در خیابان‌ها و تظاهرات ضایع کردند. معلم‌ها آمدند مقابل مجلس حق خود را خواستند با باتوم از آنها پذیرایی کردند و زندانی کردند. بعد می‌گویند برای مردم چه کار کردی؟

پزشکیان اذعان داشت: من همیشه طرف مردم بوده‌ام. از رسول خدا شنیدم حل اختلاف بین مسلمانان از سال‌ها عبادت برتر است. مشکل ما همین دعواها است. مدام به هم گیر می‌دهیم تو آن هستی و من ای نم. بسم الله شما کار خودتان را بکنید ما هم کار خودمان. همان سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را اجرا کنید ما دنبال شما و نوکر شما هستیم ولی تا آخر بمانید و حداقل اینجا با مردم صادق باشید.

وی در بخش پایانی سخنان خود ادامه داد: قبل از صحبت پایانی من از خلافکاری که آقای زاکانی می‌گویند دفاع کردم؛ این خلافکار توسط شش مستقل و شش حقوقدان شورای نگهبان مجدد تایید شد ولی اینها در حقش ناحقی کردند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم شریف و صبور ایران چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم. به روشنی می‌دیدم ایرانمان این همه ظرفیت خدادادی نباید در اثر تحریم‌ها هر روز در جهان منزوی‌تر شود. این گوشه‌گیری ما را قیر و ناتوان می‌سازد ولی با توجه به پیچیدگی و مشکلات کشور آنها را قابل حل می‌دانم. من آمده‌ام تا با ترکیب قدرت نرم و سخت و ترکیب دیپلماسی و میدان و ترکیب مذاکره و مقاومت و ترکیب همبستگی اجتماعی و قدرت دولت مردم را از تنگنای تحریم‌ها برهانم.

پزشکیان تاکید کرد: آمده‌ام تا مردم ایران حسرت دیدن فرزندان و نوه‌های خود را نخورند. آمده‌ام تا پلی باشم برای برقرار کردن ارتباط میان حکومت و نسل جوان و پایان دادن به شکافی که میان قدرت سیاسی و نسل جدید شکل گرفته است.

وی ادامه داد: آمده‌ام تا با توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه‌ای قرار دهم و روند تخریب بنیان‌های محیط زیست و ظرفیت زیست پذیری ایران را کند و متوقف کنم. من آمده‌ام تا کشور را ر مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید، مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دسترنج روستاییان کشاورزان عشایران و قومیت‌های کشور در معرض سوء استفاده رانت خواران و دلالان است. آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقاء سطح بهداشت و آموزش آنان رابطه مستقیم این اقشار و بازار محصولاتشان برقرار شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کارگران، مهندسان ایران که چرخه صنعت را می‌چرخانند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید روان می‌سازند بتوانند از حق و حقوق خود به طور مساوی برخوردار باشند. آمده‌ام تا در بهبود سطح زندگی این اقشار موثر باشم و به دستیابی در حقوقشان آنها را یاری دهم. ارتشیان و سپاهیان و نیروهای امنیتی که حامیان امنیت و استقلال ایران عزیز و مایه مباهات و غرور ملی هستند، مستحق احترامی شایسته هستند. زندگی مالی و معیشتی این‌ها در تنگنای جدیست من آمده‌ام تا احترام را به آنها برگردانم که در خور جایگاه رفیع آنها هست و سطح زندگی را برای آنها تامین کنم که در خور آن عزیزان باشد.

پزشکیان بیان کرد: معلمان و استادان کشور یعنی آینده سازان این سرزمین کهن می‌خواهند آزادی عمل بیشتری داشته باشند که این فضای نمایش ابتکارات و نوآوری‌ها خود، دانش آموزان و یا دانشجویان خود می‌باشد. من آمده‌ام که استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم.

وی افزود: بازنشستگان ما عزیزانی هستند که ماه‌ها سر احقاق حقوق خود از این اداره به آن اداره مراجعه می‌کنند. آمده‌ام تا امکانات زندگی و رفاه حداقلی آنها را فراهم کنم. مالکان، کارکنان و مدیران بنگاه‌ها تشنه ثبات، فضای کسب و کار مناسب و فاصله گذاری با دخالت‌های دولت هستند. آمده‌ام تا به شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی قدرتمند، مبتکر و دانش بنیان کمک کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بورس از آنچه در چند سال اخیر بر سرشان آمده به شدت آزرده هستند. سهامداران سهام عدالت حق و حقوق خودشان را می‌خواهند. من آمده‌ام تا از شکل‌گیری نظام سرمایه قدرتمند و در خدمت تولید اشتغال حمایت کنم. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و آزاد خواهان فضای آموزشی آزادتر شاداب‌تر با بازار کار هستند. من آمده‌ام تا استقلال کادر آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا بدهم.

پزشکیان گفت: حفظ جایگاه و شأن خانواده محترم شهدا و ایثارگران و جانبازان؛ این یادگاران دفاع مقدس وظیفه هر ایرانی میهن دوست است. آمده‌ام که این جایگاه بی‌نظیر را در حد خود تا آنجا که می‌توانم ارتقا دهم. ایران کشوری پهناور با تنوعات فرهنگی، قومی زبانی، دینی و مذهبی است و من آمده‌ام تا به همه این تنوعات احترام بگذارم و مشارکت همه ایرانیان در اداره کشور را توأم با همبستگی اجتماعی و میهن دوستی جمع کنم.

وی اذعان داشت: جهان با سرعت به سوی دسترسی‌های کم هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدیدترین فناوری‌ها، از سر راه بردارم رئیس جمهور دولتی باشم که به زنان و دختران سرزمین و خواسته‌هایشان احترام می‌گذارد و زمینه شکوفایی بیشترشان را فراهم می‌کند. ادعا نمی‌کنم آنچه را که ذکر کردم به طور کامل و با سرعت محقق خواهد شد من برای تر کردن این مسیر به پشتوانه مردم ایران و کارشناسان با تجربه کشور گوش می‌دهم و پاسخ می‌دهم. من آمده‌ام تا به رعایت اخلاق سیاسی بالاخص پرهیز از دروغ فضای سوءظن و تهمت زدن سیاسی را به مردم تقدیم کنم.

پزشکیان در پایان گفت: در راس نظام سیاسی ما رهبری قرار گرفته است که پشتیبان پیشرفت کشور و حامی او در مشکلات است. ایشان بن‌بست‌ها را می‌شکند و سرمایه‌ای برای حل اختلافات است.

با دور زدن تحریم‌ها ما فقط هزینه را افزایش می‌دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان مناظره پنجم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بحثی که امروز داشتیم تقریباً در رشد اقتصادی و مشکلات اقتصادی تا جایی که اطلاع دارم همه کاندیداها بحث ارز، حیف و میل سوخت و تورم را داشتند. مشکل و راه حل های آن مشخص است اما گیر در اختلافات میان سیاستمداران و مدیران و دعواهای آنها است.

وی افزود: تا نتوانیم این مشکل اختلاف را حل کنیم و همدیگر را متهم کنیم قادر نخواهیم این معضل را با همدلی و همراهی از سر راه خود برداریم. این مشکلات داخلی است. تورم را دولت ایجاد می‌کند. عامل تورم و گرانی دولت است. گرانی ربطی به مردم ندارد. یکبار شب جیب از پول مردم بر می‌دارد و یک بار از آنها مالیات می‌گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مشکلات داخل و ۱۵۰ میلیارد دلاری که در سال به خاطر حیف و میل‌ها داریم در کشور از دست می‌دهیم با همدلی و هماهنگی و استفاده از کارشناسان باتجربه قابل حل است. اینها می‌تواند اقتصاد مقاومتی ما را افزایش دهد اما برای رشد و توسعه نیاز به سرمایه گذاری خارجی و حل مشکلات و تحریم‌ها داریم.

پزشکیان تصریح کرد: با دور زدن تحریم‌ها ما فقط هزینه را افزایش می‌دهیم. برای توسعه گرانی را بیشتر می‌کنیم. جنس را ارزان می‌فروشیم و گران وارد می‌کنیم. باید کاری کنیم با همسایگان وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به فراض مربوط به تقوای حضرت علی (ع) اضافه کرد: تقوا یعنی حرکت، مدیریت، تصمیم و اجرای بدون خطا. باید نظم امر داشته باشیم. یعنی نظم طوری شکل بگیرد که خطا پشتش نباشد. اصلاح میان مسلمانان و وحدت و انسجام از نماز و روزه بالاتر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: برای درست شدن کشور و حل مشکلات در قدم اول باید با هم درست برخورد کنیم؛ وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم؛ با هم دعوا نکنیم. به نظر من دعوایی که می‌کنیم بیشتر دعوای قدرت است نه خدمت. دنبال وحدت و انسجام کشور باشیم تا گره‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد حل کنیم. از خدا می‌خواهم ما رهرو امام همام باشیم نه اینکه برایش راهپیمایی کنیم و فقط به به و چه چه کنیم.

کد خبر 6146932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha