۶ تیر ۱۴۰۳، ۹:۰۷

محمودزاده مطرح کرد؛

سه نوع شهریه در مدارس غیردولتی از خانواده‌ها اخذ می‌شود

سه نوع شهریه در مدارس غیردولتی از خانواده‌ها اخذ می‌شود

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: کارگروه تعیین شهریه در هر منطقه وجود دارد که به ریاست مدیر منطقه به ارزیابی اطلاعات مدارس خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر؛ احمد محمودزاده در خصوص گزارشات مردمی از اخذ شهریه‌های نامتعارف در مدارس غیردولتی گفت: الگوی شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در تاریخ ۳ اردیبهشت امسال بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس مدارس غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شد. فرایندی را ما از ابتدای دولت سیزدهم پیگیری کردیم که بر این اساس قانون باید الگوی شهریه را تعیین کند.

محمودزاده با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ اولین سال اجرای این الگوی آزمایشی شهریه بود؛ گفت: امروز این طرح پیشرفت اجرایی مطلوبی داشته است. امسال هم عین قانون را بر اساس الگوی شهری ابلاغ کردیم. در ماده ۱۵ این الگوی شهریه ۷ عامل را برای محاسبه شهریه هر مدرسه تعیین کردیم؛ یکی از این عوامل تعیین شهریه، کیفیت آموزش است که خود ۱۵۰ شاخص دارد؛ عامل دیگر میزان فوق برنامه مدارس است که باید ۶ ساعت در هفته باشد، عامل دیگر تورم آن منطقه و توجه به آمایش سرزمینی است، عامل دیگری که در تعیین نرخ شهریه اثرگذار است بحث فضا، امکانات و تجهیزات و کیفیت نیروی انسانی مدرسه است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: مدیر و هیئت امنای مدرسه اطلاعات لازم را در سامانه بارگذاری می‌کنند و همکاران ما در منطقه به صورت جزئی اطلاعات ارسال شده را ارزیابی خواهند کرد. کارگروه تعیین شهریه در منطقه وجود دارد که به ریاست مدیر منطقه به ارزیابی اطلاعات مدارس خواهد پرداخت. همین ارزیابی جزئی برای هر مدرسه موجب طولانی شدن فرایند تعیین شهریه مدارس می‌شود. بعد از اینکه منطقه شهریه مطلوب مورد نظر را تعیین کرد، مسئولان استانی شهریه را ابلاغ می‌کنند؛ اگر مدیر و هیئت امنای مدرسه نسبت به شهریه اعلامی اعتراضی داشته باشند می‌توانند اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند. کارگروهی هم در معاونت تشکیل شده است تا به همین اعتراضات رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شهریه برخی مدارس واقعاً پایین بود گفت: کف شهریه را در مناطق مختلف تعیین کردیم. جنبه نظارتی خود را هم همچنان پیگیری خواهیم کرد تا شهریه مدارس از سقف مورد نظر هم تجاوز نکند.

محمودزاده با بیان اینکه سه نوع وجه از خانواده‌ها در مدارس غیردولتی دریافت می‌شود؛ گفت: یکی شهریه ثبت نام در مدرسه است که برای تدریس ارائه برنامه‌های درسی اخذ می‌شود. مبلغ این شهریه به صورت دقیق در سامانه برای اطلاع خانواده‌ها درج شده است.

تعیین نرخ امور فوق برنامه و سرویس مدارس ربطی به شهریه مدرسه ندارد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در خصوص شهریه امور فوق برنامه، لباس فرم، سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه گفت: نرخ این خدمات ربطی به شهریه مدرسه ندارد و حتی به سازمان ما هم مربوط نیست. قیمت گذاری هر یک از این خدمات فرایندهای خاص خود را دارند و با همکاری انجمن اولیا و مربیان و با رضایت اولیا این قیمت‌ها اعلام می‌شود. لباس فرم بر اساس نرخ اعلامی صنف مربوطه اعلام می‌شود. سرویس مدرسه هم توسط تاکسیرانی اعلام شده است.

وی سومین وجه دریافتی از خانواده‌ها را به موضوع فعالیت‌های آموزشگاهی مرتبط دانست و گفت: فعالیتی مثل آموزش زبان خارجه از جمله این فعالیت‌هاست؛ در یک مدرسه، برخی از اولیا و فرزندانشان می‌خواهند در کنار برنامه درسی، زبان خارجه هم تدریس شود. این فعالیت‌ها که برخی از دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند و برخی دیگر تمایلی به حضور در آن ندارند؛ عمدتاً خارج از ساعات برنامه درسی است و مدرسه در ابتدا باید مجوز اجرای این برنامه‌ها را داشته باشد؛ یا با آموزشگاهی قرارداد ببندد و یا خودش مجوز فعالیت آموزشگاهی را کسب کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: متأسفانه برخی از اولیا وجوه دریافتی بابت این ۳ موضوع را با هم جمع می‌کنند و در صورت بالا بودن این شهریه مجموع دریافتی، از سازمان مدارس غیردولتی انتقاد می‌کنند. در حالی که اگر تفکیک لازم در شهریه اعلامی صورت بگیرد؛ میزان تخلفات مدارس غیردولتی در اعلام شهریه اصلی خودشان بسیار ناچیز خواهد بود.

وی در خصوص نحوه ثبت شکایات و انتقادات گفت: اگر خانواده‌ها در اعلام شهریه اصلی مدرسه مغایرتی را مشاهده کردند می‌توانند برای ثبت شکایت خود در سامانه اقدام کنند. البته برای تعیین قیمت امور فوق برنامه یا سرویس ایاب و ذهاب هم به مدارس تاکید کردیم حتماً باید بر اساس عرف و قیمت اعلامی از سوی اتحادیه و یا صنف مورد نظر عمل کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خاطر نشان کرد: همچنین تاکید کردیم که غذای دانش آموز در مدرسه باید یک غذای معمول مدرسه‌ای باشد. اگر خانواده‌ای برای فرزندش مایل به تهیه غذای بالاتر از حد معمول است می‌تواند در وعده‌های غذایی دیگر برای فرزند خود آن غذاها را در نظر بگیرد.

کد خبر 6147353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      4 0
      3 نوع شهریه شده که راحت مدیرا بتونن گرون کنن