۸ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۴

کاهش هدررفت گازهای فلر زمینه‌ساز رشد صادرات گاز کشور شد

کاهش هدررفت گازهای فلر زمینه‌ساز رشد صادرات گاز کشور شد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره معضل عدم مدیریت مصرف انرژی در کشور و اقدامات انجام شده در راستای افزایش بهره وری انرژی پرداخت.

احسان عظیمی راد نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره معضل عدم مدیریت مصرف انرژی در کشور و اقدامات انجام شده در راستای افزایش بهره وری انرژی گفت: در زمینه مدیریت مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی در دولت سیزدهم اقدامات زیادی انجام داد و این امر جز سیاست‌های کلانی است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان الگوی صحیح مصرف نام برده اند و بخشی از آن ناظر بر مصرف انرژی است.

عظیمی راد افزود: در کنار توسعه پتروپالایشگاه ها و توسعه نیروگاه‌ها و در زمینه مصارف تولید انرژی‌های مختلف و در کنار آن مدیریت مصرف، یکی از بحث‌هایی که ما در صنایع انرژی زا مثل برق، نفت، گاز، آب و … داریم بحث راندمان پایین انرژی است.

عظیمی راد ادامه داد: تولید ما معمولاً با راندمان کم انجام می‌شود که دلایل مختلفی از جمله فرسودگی تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و هدر رفت انرژی در فرآیند تولید دارد. این رویه باعث شده که تقریباً ما ۱۱ درصد تلفات در خطوط مختلف انرژی داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این هدر رفت انرژی در دولت سیزدهم مقداری کمتر شده است به این دلیل که اقدامات زیادی برای افزایش بهره وری و جلوگیری از هدر رفت انرژی انجام شده است، به عنوان مثال جمع آوری گازهای همراه با تکنولوژی داخلی یکی از اقدامات دولت سیزدهم بود.

عظیمی راد در ادامه با اشاره به اینکه با این اقدامات تاکنون ۳۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش ظرفیت گاز از محل جلوگیری از هدر رفت گازهای همراه داشتیم توضیح داد: ارزش ریالی و دلاری تلفات انرژی بسیار بالا است و به همین دلیل یکی از اقداماتی که در دولت سیزدهم به آن پرداخته شد جلوگیری از هدر رفت انرژی است اما با این وجود باز هم باید این رویه اصلاح شود تا ما به این سمت برویم که راندمان تولید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم با افزایش ضریب بازدهی تولید در پارس جنوبی با افزایش ۵۰ میلیون متر مکعبی برداشت گاز رو به رو شدیم افزود: باید در دولت بعدی تلاش برای جلوگیری از هدر رفت انرژی جدی گرفته شود و برای به روز و نو کردن تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت و گاز اقداماتی عاجل اندیشیده شود.

نماینده مشهد و کلات در مجلس در ادامه بیان کرد: دولت چهاردهم باید در راستای اضافه کردن تجهیزاتی که راندمان تولید را در صنعت نفت و گاز کشور افزایش دهد، اقدام کند. در مجموع دولت سیزدهم نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم واقعاً تلاش کرد که در زمینه انرژی به رشد و توسعه دست پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سیزدهم در این زمینه‌ها توانست یک رتبه و رنکینگ بسیار خوبی را برای رشد و توسعه صنعت انرژی کشور به دست بیاورد هر چند که این رشد واقعاً باید ادامه پیدا کند زیرا با عقب ماندگی‌های زیادی در دولت‌های قبل مواجه هستیم.

عظیمی راد در ادامه بیان کرد: در دولت سیزدهم تلاش شد تا در حوزه مدیریت مصرف انرژی توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز و توسعه مجموعه‌هایی که می‌تواند تولید انرژی را افزایش دهد و به واسطه این افزایش تولید مردم صنعت و کشور در آرامش باشند تلاش شد.

کد خبر 6149985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha