۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۵

مدیرکل میراث‌فرهنگی هرمزگان خبر داد؛

کشف کتیبه قاجاری در کهتویه بستک

کشف کتیبه قاجاری در کهتویه بستک

بندرعباس - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از کشف کتیبه قاجاری در محوطه حشم روستای کهتویه شهرستان بستک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد محسنی با بیان این مطلب گفت: کتیبه قاجاری کشف‌شده، تنها شواهد موجود از دیوارنگاری مکتوب صخره‌ای متعلق به قرون متأخر اسلامی است که به ذکر نام یکی از زمامداران خطه جهانگیریه اشاره دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه کتیبه‌ها به‌مثابه اسناد مهمی هستند که اطلاعات دقیقی را از نام شخص نگارنده و فعالیت‌های او در بردارند، اظهار کرد: در محوطه حشم تخته‌سنگ عظیمی که به سه قسمت تقسیم‌شده و کتیبه‌ای بر آن حکاکی شده که بر تخته‌سنگ میانی نام سطوت الممالک قابل‌مشاهده است.

وی افزود: محمدرضا خان بستکی که در بستک به سطوت الممالک نیز شهرت دارد و فرزند محمد تقی خان صولت الملک از دودمان مشایخ بنی‌عباسیان است که در دوران حیات واپسین پدر به حکمرانی بستک و جهانگیریه منصوب شده است.

محسنی بیان کرد: با توجه به‌وفور قنات و همچنین توجه به مکان تفرجگاهی محوطه حشم به نظر می‌رسد سطوت الممالک از این مکان بازدید و یا در مکان حضورداشته و این حکاکی از او یا به دستور او بر سنگ موردنظر حک‌شده باشد.

محوطه حشم روستای کهتویه شامل آثار متعددی از بلندی کوهستان تا جاده اصلی است که می‌توان به قلعه کلات گبران، سیستم آب‌رسانی، قنات گبران و محوطه کهتویه اشاره کرد.

کد خبر 6151953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha