۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۶

گفت‌وگو با اهالی هنر؛

ظرفیت محدود تماشاچی در کردستان از مشکلات هنرهای نمایشی

ظرفیت محدود تماشاچی در کردستان از مشکلات هنرهای نمایشی

سنندج_ بازیگر تئاتر کردستان گفت: اجرای تئاتر به عنوان هنر نمایشی در سنندج تقریباً به صورت روزانه انجام می‌شود اما متأسفانه ظرفیت پایین پلاتوها منجر به محدود شدن ظرفیت تماشاچی شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‎‌ها: کوروش احمدی متولد سال ۵۶ در سنندج و فارغ التحصیل رشته بازیگری دانشگاه هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد بازیگری از دانشگاه سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران و در حال حاضر هم مدرس رشته تئاتر آزاد است.

وی در حال حاضر در آموزشگاه‌های آزاد هنرهای نمایشی در حوزه تخصصی بازیگری تدریس می‌کند، و یکی از بازیگران و مجریان توانمند استان که سبقه دیرینه در عرصه هنرهای نمایشی دارد.

به منظور آشنایی با فعالیت‌های هنری و نمایشی و نظر ایشان در مورد تئاتر استان و مشکلات موجود این هنر در کردستان خبرنگار مهر به گفت‌وگویی با این هنرمند کردستانی نشسته است.

آموزش در ارتقای تئاتر کردستان مؤثر بوده است

کوروش احمدی با اشاره به اینکه تئاتر استان کردستان در ۲۰ سال اخیر سردمدار، فعال و پویا بوده است، اظهار کرد: امروز متأسفانه و یا خوشبختانه به دلیل پررنگ‌تر شدن تئاتر در سایر استان‌ها و بها دادن بیشتر به آن کمی جایگاه استان کردستان هم متفاوت‌تر از قبل شده و این ارتقای تئاتر مربوط به آموزش‌ها و هم فعالیت خود هنرمندان در سطح کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه تئاتر استان به لحاظ فنی با ۲۵ سال قبل تفاوت چندانی نکرده است، افزود: در کردستان در حوزه جذب مخاطب تئاتر هم اقدام خاصی نشده و در مقیاس ۲۵ سال قبل با امروز تئاتر در جذب مخاطب روند افزایشی نداشته و حتی شاهد کاهش هم بوده که بخش عمده مشکلات به بحث سخت افزاری برمی‌گردد و بخشی هم مقصر خود هنرمندان هستند که بیشتر به اجراهای بلاک باکس و پلاتویی روی آورده‌اند.

این هنرمند عرصه تئاتر گفت: ظرفیت پلاتوهای ما به شدت محدود است و ظرفیت آن در شهر سنندج ۷۰ نفر است که حتی اگر ۱۰ روز هم اجرا کنیم باز مخاطب خاصی نداریم ولی قبلاً تالار فرهنگ با ظرفیت سالن ۲۰۰ نفره و تالار فروردین را داشتیم که با واگذاری به بخش خصوصی متأسفانه پلاتوهای موجود جوابگو نیست و واگذار شدن تالارهای یاد شده به بخش خصوصی نیز هزینه بردار است و از عهده گروه‌های نمایشی استان خارج است.

بازیگر تئاتر سنندجی گفت: کمبود پلاتوها و کاهش اجرا پیشرفت هنر تئاتر را در استان کند کرده و نیاز است به این مهم توجه شود.

احمدی افزود: در سال‌های اخیر تعداد اجراها افزایش و مدام هم در پلاتو اجرای تئاتر داشتیم و حتی در شهرستان‌ها هم اجرا صورت می‌گرفت اما این نواقص فنی باعث کمتر دیده شدن تئاتر استان شده است.

تئاتر در برخی شهرهای کردستان تعطیل است

وی عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان فاقد تئاتر، زیرساخت و هنرمندان این حوزه هستند که از این میان می‌توان به سروآباد اشاره کرد همچنین در شهرهایی همچون کامیاران به ندرت شاهد اجراهایی درخور توجه و باکیفیت هستیم که باید به صورت ویژه به این مقوله توجه خاص داشت.

احمدی با اشاره به وضعیت تئاتر در شهرهای مختلف استان اذعان کرد: در دیواندره حرکاتی در حال انجام شدن است، در قروه حرکاتی محدود با واسطه خود هنرمندان انجام می‌شود اما بیجار و سقز شرایط بهتری دارند و در مریوان در ۲ سال اخیر نسبت به قبل افت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در شهر سنندج اجرای مداوم تئاتر وجود دارد، بیان کرد: متأسفانه ظرفیت تماشاچی محدود است که نیت ما پیشرفت آن بوده اما هنوز محقق نشده است و به نتیجه مطلوبی که می‌خواهیم نرسیدیم و فاصله زیادی با آن داریم.

پلاتوی قدیمی سنندج نیازمند تعمیر و نوسازی است

احمدی خاطرنشان کرد: در سنندج یک پلاتو و سالن مخصوص هنرستان هنرهای زیبا که مخصوص دانش‌آموزان است، وجود دارد و علاوه بر آن پلاتوی قدیمی نیز وجود دارد که چون امکانات آن به روز نشده غیر قابل استفاده است و کاری برای تغییر و نوسازی آن انجام نداده است.

وی گفت: در سنندج یک پلاتوی تخصصی با ظرفیت ۷۰ نفر داریم که به شدت فرسوده بوده و در شهرهای دیگر در سال‌های اخیر چند پلاتو اضافه شده که برخی از آنها واگذار شده است.

احمدی عنوان کرد: در سقز سال گذشته یک پلاتو افتتاح شد که موجب شده در سقز تعداد اجراها بیشتر سود، بیجار هم افتتاح داشته و در دیواندره بخش نور و صوت پلاتو مانده و پلاتوی مریوان هم تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته تا به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: به دلیل ساخت پلاتوها تئاتر در دیواندره تکان‌های زیادی خورده، بیجار که همیشه اجرا داشته، مریوان هم به نسبت سایر شهرها بهتر است.

وی یادآور شد: سالن آن چنانی در استان جز این موارد وجود ندارد و جاهای دیگر در اختیار بخش خصوصی است.

تئاتر باید به مطالبه تبدیل شود

احمدی تصریح کرد: به نظر من فقط زمانی تئاتر می‌تواند یکی از اولویت‌های مردم باشد که بتوانیم در آن حوزه فرهنگ سازی کنیم و تبدیل به مطالبه مردم شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاده و مخاطب تئاتر ما در استان به طور تخصصی و عامه مردم با تئاتر آشنایی ندارند.

بازیگر تئاتر کردستانی گفت: برخی حرکات در زمینه کودکان انجام می‌شود که غالباً به نیت درآمدزایی بوده و باز جای امیدواری دارد ولی مشکلاتی هم دارد که باید کارشناسی شود.

احمدی با بیان اینکه یکی از عناصر اصلی تئاتر مخاطب است، یادآور شد: مخاطب ما بیشتر خصوصی بوده پس این مشکل لطمه بزرگی به تئاتر استان می‌زند.

تئاتر بدون مخاطب معنا ندارد

وی ادامه داد: تئاتر هنر زنده است و بدون مخاطب معنا ندارد و امیدواریم به سمت اجراهای با تعداد مخاطب بیشتر برویم چون هر مخاطب سفیر چندین نفر دیگر خواهد بود.

احمدی گفت: اجراهای ضعیف هم داریم که باید کمی بیشتر بها به تازه واردهای این عرصه داده شود اما در مقابل برخی محدودیت‌ها به اجراهای عمومی داده شود چون این افراد در حال گذراندن تجربه و آزمون هستند و کار آنها هم معرف تئاتر خواهد بود پس اشتباه آنها موجب کاهش مخاطبان آتی خواهد شد.

وی افزود: آموزش‌ها و به‌روزرسانی دانش هنرمندان کند پیش می‌رود و تئاتر کردستان با تئاتر روز و حرفه‌ای کشور فاصله زیادی دارد.

ضعف فنی در تئاتر کردستان مشهود است

این هنرمند کردستان به برگزاری جشنواره‌های تخصصی تئاتر و حضور گروه‌های منتخب در جشنواره تئاتر کشور اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر کردستان جزو سه استان برتر کشور است و گاهاً نیز از لحاظ کیفی شاهد آثار خوب و درخشانی از سوی برخی هنرمندان تئاتر استان در جشنواره‌ها و اجراهای عمومی هستیم، ولی متأسفانه اکثریت آثار تولیدی در حوزه تئاتر (اجراهای عمومی و حضور در جشنواره‌ها) از ضعف‌های شدید فنی رنج می‌برند.

هنرمند تئاتر کردستانی از اجرا در نمایش «دختران دشت» به نویسندگی و کارگردانی عبید رستمی در خردادماه اشاره کرد و یادآور شد: این نمایش در پلاتو مجتمع فرهنگی هنری فجر اجرای عمومی داشت که توسط بچه‌های هنرهای نمایشی شانو اجرا شد.

بازیگر تئاتر سنندجی افزود: قبلاً بیشتر در حوزه بازیگری فعالیت داشتم و اولین فعالیت رسمی در حوزه تئاتر را در سال ۷۳ و در دفتر انجمن هنرهای نمایشی شروع کردم.

احمدی عنوان کرد: تئاتر را در مدرسه آغاز کردم و موفق به مقام دوم بازیگری دانش‌آموزان کشور در مقطع دبیرستان شدم و همین پیش زمینه ورود به کلاس‌های بازیگری آقای کاظمی در سال ۷۴ برای من شد.

وی ادامه داد: در دوره آموزش بازیگری عملی و نظری در مدت ۶ ماه نهایتاً منجر به بازی در نمایش پرنده باغ آتش به نویسندگی دکتر قطب‌الدین صادقی و کارگردانی آقای کاظمی شد که علاوه بر اجرای عمومی به جشنواره فجر هم راه یافت.

احمدی تصریح کرد: غالباً در نقش بازیگر کارهای دیگری هم انجام دادم و در جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی جوایز و عناوین اول را کسب کردم در سال ۹۳ جایزه اول بازیگری بازی در «کفش‌هایم را قدم بزن» جشنواره تئاتر مناطق کشور را کسب کردم.

۱۲ جایزه بازیگری استانی و ملی ثمره تلاش‌های هنرمند کردستانی

وی گفت: حدوداً ۱۲ جایزه بازیگری استانی و ملی داشتم و در تعدادی از کارها کارگران بودم و ۴ نمایش خیابانی هم داشتم که در جشنواره‌های تئاتر خیابانی و تئاتر مریوان اجرا داشته است.

احمدی یادآور شد: ۶ بازی من در جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر بوده، همچنین افتخار داوری‌های مختلف و بازبینی در جشنواره‌های منطقه‌ای، استانی و کشوری داشتم.

هنرمند سنندجی اضافه کرد: در ۲ دوره دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استان و ناظر فنی و دبیر اجرایی در جشنواره‌های کشوری بودم.

احمدی خاطرنشان کرد: نظارت فنی در ۱۲ دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را برعهده داشتم و در بیشتر جشنواره‌های کردی استان داور، ناظر یا بازبینی بودم.

وی بیان کرد: همچنین در ۶ دوره دبیر شورای صدور پروانه نمایش استان فعالیت داشتم و در ۲ سال اخیر هم عضو شورای صدور پروانه نمایش بودم که حکم آن توسط مرکز هنرهای نمایشی اعطا می‌شود.

احمدی اذعان کرد: در چند سال اخیر بیشتر در حوزه آموزش فعالیت داشتم و در دانشگاه‌های علمی کاربردی و آزاد اسلامی دروس تخصصی مرتبط به بازیگری را تدریس می‌کنم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون هم به عنوان کارشناس مسؤول امور سینمایی و شورای تخصصی صدور پروانه فیلم استان فعالیت دارم.

کد خبر 6152602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha