۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۲۳:۰۴

آیا پشه آئدس مهاجم تاکنون در خوزستان رؤیت شده است؟

آیا پشه آئدس مهاجم تاکنون در خوزستان رؤیت شده است؟

اهواز - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب دانگ و رویت پشه آئدس در استان توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر پژمان بختیاری‌نیا شامگاه دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: تاکنون یک مورد تب دانگ وارده داشته‌ایم که در خارج کشور به بیماری مبتلا شده بود و پس از مراجعت به میهن تشخیص داده شد؛ ولی در مراقبت‌های حشره شناسی، پشه آئدس مهاجم که ناقل بیماری تب دانگ می‌باشد تاکنون در استان خوزستان مشاهده نشده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان عنوان کرد: تب دانگ از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و برای انتقال محلی بیماری تب دانگ، وجود ۲ عامل به طور همزمان یعنی بیمار و ناقل (یعنی پشه آئدس) لازم است. وقتی پشه آئدس از یک بیمار خونخواری می‌کند، به ویروس تب دانگ آلوده می‌شود و پس از آن با نیش زدن می‌تواند ویروس را به افراد سالم انتقال دهد. از آن جا که در خوزستان پشه آئدس صید نشده است، پس انتقال محلی فعلاً رخ نخواهد داد.

رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه گفت، در این برهه، باید زیستگاه‌های مناسب برای تخمگذاری و رشد پشه، چه در منازل، چه در اماکن عمومی را از بین برد تا در صورت ورود پشه از مناطق آلوده، محیط برای تکثیر و استقرار پشه نامساعد باشد. ضمناً چنانچه فردی به استان‌های هرمزگان، بوشهر، گیلان، جنوب سیستان و بلوچستان یا کشورهای آلوده خصوصاً پاکستان و امارات متحده عربی مسافرت کرد و علامتدار شد، حتماً برای اقدامات تشخیصی به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

کد خبر 6154109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha