۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

باغات چای گیلان آماده کودپاشی است

باغات چای گیلان آماده کودپاشی است

رشت - رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم کودپاشی باغات چای گفت: گیاه چای بیش از هر محصول دیگر به کوددهی از جمله کود نیتروژن وابسته است.

صالح محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرایط باغات «چای دیم» برای کود پذیری با بارندگی‌های هفته اول فصل سالجاری با افزایش عملکرد و کیفیت برگ سبز چای همراه خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بارندگی‌ها روزهای اخیر سبب شده تا خاک مرطوب و آماده برای پذیرش کود نیتروژن یا اوره باشد، گفت: نقشه‌های پهنه بندی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک باغ‌های چای یک دستورالعمل علمی _ پژوهشی برای بهینه سازی مصرف کودهای کشاورزی در باغات چای و افزایش عملکرد کیفی و کمی برگ سبز چای است.

محمدی با تاکید بر لزوم کودپاشی باغات چای بیان کرد: گیاه چای بیش از هر محصول دیگر به کوددهی از جمله کود نیتروژن به دلیل برداشت مداوم از برگ‌های سبز (غنچه‌ها به همراه دو برگ) وابسته است.

وی ادامه داد: به طور معمول کود نیتروژنی که در باغ‌های چای استفاده می‌شود از نوع اوره با ۴۶ درصد نیتروژن می‌باشد. این نیاز به کود نیتروژنی، وابسته به وضعیت باغ، عملکرد بوته، نوع آبیاری، هرس و حتی افات و بیماری‌ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه هرچه باغ‌ها از نظر اسکلت و هرس و آبیاری وضعیت بهتری داشته باشند به همان اندازه عملکرد بیشتر و نیاز به کود اوره بیشتری خواهند داشت، گفت: تحقیقات انجام شده در پژوهشکده چای نشان داد که به ازای هر تن برگ سبز استحصالی از باغ چای حدود ۵۰ کیلوگرم کود اوره مورد نیاز است؛ بنابراین نیاز کودی باغ‌ها با آبیاری بیشتر از دیم است.

به گفته محمدی، باغ‌های دیم که عملکرد بین ۵ تا ۷ تن برگ سبز دارند مقدار کود نیتروژنی مورد نیاز بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلو گرم است، اما باغ‌هایی که ۱۵ تا ۲۰ تن عملکرد دارند قطعاً از نوع آبیاری هستند و نیاز کودی آنها حدو ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلو گرم کود است دلیل آن این است که قسمتی از نیاز کودی از طریق آب- کود به باغ اضافه می‌شود که این روش راندمان بالایی دارد و لذا هدررفت کود و مصرف آن را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اعتدال در کوددهی باغات افزود: زیاده روی در مصرف اوره (کود اسیدزا) سبب مشکلات زیادی شده است از جمله اسیدی شدن خاک باغ‌های چای است.

رئیس سازمان کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد باغات چای کشور ‏pH خاک کمتر از چهار و نیم (۴.۵) دارند، گفت: هرچند کنترل اسیدیته زیادی خاک باغ‌های چای در سال‌های اخیر توسط پژوهشکده مطالعه شده و دستورالعمل‌ها و راهکارهایی برای آن نوشته و در تالار ترویج در دسترس عموم قرار دارد؛ اما به دلیل هزینه بالای اصلاح pH جا انداختن این موضوع در عرصه باغداری چای کاری دشواری است و نیاز به همت جمعی دارد.

محمدی کوددهی به روش سنتی توسط برخی کشاورزان در ماه‌های بهمن و اسفند چالش مهم در حوزه کشت صنعت چای برشمرد و بیان کرد: با اجرای کلاس‌های ترویجی توسط مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی با همکاری پژوهشکده و سازمان چای تا حدود زیادی آگاهی رسانی انجام شده ولیکن کارهای بیشتری نیز مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه کود پاشی در زمستان سبب هدر رفت کودها و سرمایه باغداران می‌شود، افزود: این کود به راحتی در آب حل شده و وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود و در نتیجه علاوه بر هدر رفت و ضرر مادی سبب آلودگی زیست محیطی نیز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه فضول کم بارش زمان مناسبی برای کودپاشی باغات چای است، گفت: بارندگی‌ها روزهای اخیر با شروع فصل تابستان سبب شده تا خاک مرطوب و آماده برای پذیرش کودها بخصوص کود نیتروژن و اوره باشد، اما در مورد باغ‌هایی که دارای سیستم آبیاری هستند محدودیتی در مورد زمان کودپاشی در دوره تولید برگ سبز ندارند، همچنین این باغ‌های نیاز به کود بیشتری دارند زیرا همانطور که گفته شده است میزان کود نیتروژنه به میزان عملکرد باغ بستگی دارد حال اینکه این باغداران می‌توانند کود خود را در درون استخر ذخیره آب اضافه کرده و با پمپاژ آب و کود را به صورت مخلوط به باغ اضافه کنند که به این روش اصطلاحاً کود آبیاری گفته می‌شود. در این روش علاوه بر افزایش کارایی کود در مصرف کود اوره صرفه‌جویی و از هدر رفت آن جلوگیری می‌شود.

کد خبر 6154735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha