۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۳

آیت‌الله العظمی سبحانی:

پایان‌نامه‌های طلاب بر اساس نیاز روز جامعه باشد

پایان‌نامه‌های طلاب بر اساس نیاز روز جامعه باشد

یکی از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه پایان‌نامه‌های طلاب باید از همه جهات گره‌گشای مشکلات جامعه باشد، بررسی علمی موضوعات مورد نیاز روز جامعه را به دانش‌پژوهان توصیه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در دوره ویژه‌ دانش‌افزایی اساتید مشاور پایان‌نامه سطح سه برای ارتقاء به راهنما که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به تبیین ضرورت سوق‌دادن پایان نامه‌های علمی به سوی گره‌ها و مشکلات روز جامعه پرداخت و گفت: نکته‌ای که در پایان نامه‌ها باید مدنظر باشد، گره‌گشایی از کار است، بدین‌گونه که آنچه در پایان نامه انجام می‌شود، مورد نیاز جامعه از جهات فکری، فلسفی، ریاضی، اجتماعی و یا اقتصادی باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه می‌بایست در پایان نامه‌ها موضوعی را مدنظر قرار داد که فعلا مطرح نیست و شاید در آینده، جامعه نیاز به آن داشته باشد، افزود: در پایان نامه‌ها این مسئله مدنظر باشد که کتابی که نگارش می‌شود، برای پرکردن خلاء‌های جامعه تالیف و تدوین شود.

آیت‌الله سبحانی ضمن اشاره به شخصیت‌های علمی که سال‌های سال برای تامین خلاءهای علمی جامعه تلاش کردند و در این راستا عمر خود را صرف کردند، بیان داشت: مرحوم شیخ طوسی اهل خراسان است و ریشه در خراسان دارد، اما سوابق خراسانی ایشان برای ما روشن نیست، در صورتی که به بغداد آمد و ۵ سال در خدمت شیخ مفید بود و قریب ۳۰ سال در خدمت مرحوم مرتضی بود و برای تامین خلاءهای علمی سال‌ها کوشید و تلاش کرد.

وی ادامه داد: مرحوم شیخ طوسی آنگاه که دید شیعه تفسیر جامعی در اختیار ندارد و تفاسیر شیعه عمدتا مختصر و صرفا بیان روایات است، تلاش کرد و تفسیر جامع التبیان را نوشت که این کتاب برای همه ما مورد استفاده و افتخار است. همچون کتاب‌ها در حوزه رجالی و یا کتاب ارزشمند عدة الاصول به‌عنوان اولین کتاب کامل درباره اصول فقه که تالیف شده است و توانسته نیاز و خلاء جامعه را پر کند و از این جهت جاودانه و ماندگار شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: آقایانی که می‌خواهند پایان نامه را عنوان و مطرح کنند، می بایست موضوعی را انتخاب کنند که از نظر فقهی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... مورد توجه باشد ولو مکرر مطرح بشود ایرادی در آن نیست.

آیت‌الله سبحانی شرط دوم را در تدوین پایان نامه‌ها، خروج آن از مدار بسته و تدوین پایان نامه ها و رساله های علمی به زبان عربی دانست و ابراز کرد: پایان نامه ها امروز مداربسته و به زبان فارسی و صرفا برای داخل ایران است؛ در صورتی که می بایست آنان را از این مدار بسته بیرون آورد و در مدار باز بتوانیم پایان نامه ها را علاوه بر زبان فارسی به عربی هم بنویسیم و این را منتشر کنیم که خود این امر، معرفی شیعه و معرفی عظمت علمی جامعه ماست.

وی در پایان به طلاب و دانش پژوهان توصیه کرد تا موضوعات روز مورد نیاز جامعه از جمله ربا و موضوعات موجود در بانکداری همچون کارمزد و مسئله افت پول، اختلاف در ماه‌های قمری، وسائل دریایی و هوایی، مسائل کلامی و اختلافات با وهابیت درباره عبادت، برهان نظم و برهان تجربی در دانشگاه و... را مورد بررسی علمی قرار دهند.

کد خبر 6158977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha