مهر بررسی کرد:

تراژدی خان یونس؛ از محو کامل یک شهر تا پیکرهای تجزیه شده

تراژدی خان یونس؛ از محو کامل یک شهر تا پیکرهای تجزیه شده

در پی خروج نظامیان اشغالگر از مناطقی در نوار غزه، پیکرهای ۴۰۹ شهید در خان یونس و همچنین مجتمع بیمارستانی شفا و اطراف آن در شهر غزه توسط سازمان دفاع مدنی غزه از زیر آوار خارج شده است.

خبرگزاری مهر _ گروه بین الملل، الناز رحمت نژاد: حقوق مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال است که زیر چکمه رژیم نامشروع صهیونیستی له می‌شود و این رژیم در مدت مذکور وحشیانه ترین جنایت‌ها را علیه این مردم مرتکب شده است.

عملیات نظامی که نیروهای مقاومت فلسطینی با نام طوفان الاقصی در بامداد شنبه ۷ اکتبر مصادف با نیمه مهرماه ۱۴۰۲ علیه اشغالگران آغاز کردند، ادامه جنگی بود که سال هاست اشغالگران علیه مردم فلسطین به راه انداخته اند. ۷ اکتبر روز ویژه‌ای در تاریخ معاصر جهان به خصوص در تاریخ منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید.

طی دهه‌ها اشغال فلسطین، رژیم صهیونیستی از هیچ جنایتی علیه فلسطینیان فروگذار نکرده است و فهرست بلند بالایی از جنایت اشغالگران علیه ساکنان اولیه فلسطین و اعراب وجود دارد.

در فرصتی که دست داده به معرفی خان یونس و مرور برخی از مهم‌ترین جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در این منطقه طی چند دهه گذشته تاکنون پرداختیم که مشروح آن در ادامه گزارش می‌آید؛

خان یونس؛ دومین شهر پرجمعیت نوار غزه

شهر خان‌یونس سال ۱۳۸۷ میلادی در ۴ کیلومتری ساحل دریای مدیترانه، جنوب شهر رفح، شمال شهر دیر البلح بر روی ویرانه‌های دژ باستانی جنیس توسط «یونس نوروزی دوادار» از امرای ممالیک بنیان شده‌است.

این شهر یکی از ۱۶ استان فلسطین در جنوب نوار غزه است که توسط دولت فلسطین اداره می‌شود. بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار فلسطین در سال ۲۰۰۶ میلادی جمعیت آن ۲۸۰٬۰۰۰ تن بوده‌است. همچنین دومین شهر پرجمعیت و پهناور نوار غزه پس از شهر غزه است.

بعد از جنگ جهانی اول از حاکمیت عثمانی خارج و در قلمرو فلسطین تحت سرپرستی بریتانیا قرار گرفت. در قطعنامه تقسیم فلسطین سازمان ملل قرار بود بخشی از کشور عرب‌نشینی باشد که هرگز تشکیل نشد. این شهر در جریان جنگ ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی و اعراب به تصرف مصر درآمد. از این رو اردوگاه آوارگان خان‌یونس در این سال ساخته شد و در ابتدا ۳۵ هزار نفر جمعیت داشت.

در جنگ ۱۹۵۶ کانال سوئز مدتی به اشغال صهیونیست‌ها درآمد که پس از آتش بس از آن عقب نشستند. در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ رژیم صهیونیستی دوباره آن را اشغال کرد و نهایتاً با تشکیل حکومت خودگردان فلسطین اداره آن بر عهده این دولت قرار گرفته‌است.

تراژدی خان یونس؛ از محو کامل یک شهر تا پیکرهای تجزیه شده

کشتار خان یونس در ۳ نوامبر ۱۹۵۶

کشتار خان یونس در ۳ نوامبر ۱۹۵۶ در شهر فلسطینی خان یونس و اردوگاه پناهندگان با همین نام در نزدیکی آن در نوار غزه در جریان بحران سوئز رخ داد. به گفته بنی موریس در جریان عملیات نظامیان صهیونیست برای بازگشایی تنگه‌های تیران در محاصره مصر، صهیونیست‌ها دویست فلسطینی را در خان یونس و رفح تیرباران کردند. به گزارش کتاب مثلث سرنوشت نوشته نوام چامسکی به نقل از دونالد نف، ۲۷۵ فلسطینی در جستجوی وحشیانه خانه به خانه برای فداییان کشته شدند؛ در حالی که گفته می‌شود ۱۱۱ نفر دیگر در رفح کشته شده‌اند.

پس از این حادثه و مقررات منع رفت و آمد بر شهروندان غزه مانع از آن شد که اجساد هم روستاییان خود را تحویل بگیرند و آنها را در طول شب در منطقه پراکنده کردند. قربانیان زخمی تیراندازی توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ برای مداوا به شهر غزه منتقل شدند. رژیم صهیونیستی در برابر فشارهای بین‌المللی، در مارس ۱۹۵۷ از غزه و سینا خارج شد. مدت کوتاهی بعد، یک گور دسته جمعی در مجاورت خان یونس کشف شد که حاوی اجساد با طناب بسته شده چهل مرد فلسطینی بود که از ناحیه پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند.

منابع فلسطینی تعداد کشته شدگان را ۴۱۵ نفر به اضافه ۵۷ نفر دیگر که مجهول الهویه بوده یا ناپدید شده‌اند، ذکر کرده‌اند. به گفته عبدالعزیز رنتیسی رهبر حماس در سال‌های بعد که در زمان حادثه یک کودک ۸ ساله و شاهد اعدام عمویش بود، ۵۲۵ تن از اهالی غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی با قساوت کشته شدند.

تبدیل شدن خان یونس به ویرانه‌ای از سنگ و آوار

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهر ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه، جنوب فلسطین علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند که این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران وحشیانه این منطقه است. امروز از آغاز عملیات زمینی ارتش اشغالگر در نوار غزه ۹ ماه می‌گذرد. در این مدت خان یونس پس از تخریب هدفمند توسط نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به ویرانه‌ای از سنگ و آوار تبدیل شده است که دیگر امکان زندگی مجدد در آن تا مدت‌ها میسر نخواهد بود. این شهر به طور کامل از صفحه جغرافیای فلسطین پاک شده است.

سامی العبادله؛ از اهالی خان یونس پس از بازگشت به شهر و مشاهده وضعیت خانه اش در نوار غزه گفته است: «شما هیچ خانه سالمی در این شهر پیدا نمی‌کنید. حجم ویرانی آنقدر هولناک است که حتی ساکنان شهر که از اینجا آواره شده بودند و مجبور به بازگشت شدند، از شدت ویرانی شوکه شدند».

سعید الفراء؛ یکی دیگر از اهالی خان یونس نیز گفته است: «با این تصور به شهر برگشتیم که وسایل‌مان را در خانه، مغازه و اتاق‌هایمان پیدا کنیم؛ دیدیم شهر به طور کامل به تلی از آوار تبدیل شده است. در نتیجه قصد داریم به پناهگاه قبلی مان در رفح بازگردیم».

تراژدی خان یونس؛ از محو کامل یک شهر تا پیکرهای تجزیه شده

حمله به مدرسه الحناوی و حیات

رژیم اشغالگر قدس به مدرسه الحناوی در منطقه العمل در غرب خان یونس حمله کرد. در این حمله ۱۴ فلسطینی کشته و تعدادی زخمی شدند. یک فلسطینی دیگر نیز در حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه حیات در خان یونس کشته و پنج فلسطینی زخمی شدند. همچنین رسانه‌های فلسطینی خبر دادند که ارتش اشغالگر ۶ مرتبه یکی از مدارس شهرک عبسان در شرق شهر خان یونس را بمباران کرده است.

مسجد عبدالله عزام هم در امان نماند

پنجاه و شش روز پس از طوفان الاقصی منطقه شیخ ناصر، میدان ابوحمید، منطقه التراخیص، نزدیک خیابان جلال، محله المحطه و منطقه الکتیبه در مرکز شهر خان یونس هدف حملات هوایی شدید قرار داشته است. جنوب شهر خان یونس نیز شاهد حملات شدید ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. همچنین مسجد عبدالله عزام در بخش غربی شهر خان یونس نیز از حملات در امان نمانده است.

محله فیاض، منطقه الغوافیر، منطقه المطاحن، خیابان العبادین تا مناطق شمال شرقی شهرک القراره در خان یونس نیز شاهد بمباران و گلوله باران بوده است. قایق‌های جنگی ارتش رژیم صهیونیستی هم مناطق ساحلی دیر البلح را هدف قرار دادند. اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه هم هدف حملات شدید توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. در جریان این حملات، ده‌ها شهروند فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند.

پیکرهایی تجزیه شده زیر آوار

سازمان دفاع مدنی غزه نیز در بیانیه‌ای آورده است: «پیکرهای ۱۵ شهید با سنین مختلف از جمله چند کودک بر اثر حملات رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف خان یونس از زیر آوار خارج شد. این پیکرها متعلق به فلسطینی‌هایی است که در جریان تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه به شهادت رسیده بودند. پیکرهای مذکور، به دلیل باقی ماندن در راه‌ها و زیر آوار، تجزیه شده یا در آستانه تجزیه شدن بودند.

به دنبال خروج نظامیان اشغالگر از مناطقی در نوار غزه، پیکرهای ۴۰۹ شهید در خان یونس و همچنین مجتمع بیمارستانی شفا و اطراف آن در شهر غزه توسط سازمان دفاع مدنی غزه از زیر آوار خارج شده است. شمار زیادی از اهالی غزه مفقود شدن فرزندان و عزیزانشان در دوره اشغال مناطق مختلف این باریکه توسط رژیم صهیونیستی را اعلام کرده اند. همچنین پیکرهای ده‌ها شهید در زیر آوار خانه‌های ویران باقی مانده است.

تراژدی خان یونس؛ از محو کامل یک شهر تا پیکرهای تجزیه شده

تخلیه آخرین بیمارستان فعال خان یونس

روز سه شنبه ۱۲ تیر ساعاتی پس از صدور دستور ارتش اشغالگر به ساکنان مناطق شرقی خان یونس برای تخلیه آنجا به بهانه پرتاب موشک‌هایی از داخل این شهر به سمت شهرک‌های غلاف غزه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات شدیدی را به مناطق مختلف خان یونس انجام دادند. بمباران شدید رژیم صهیونیستی به این شهر، هشت شهید و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشت که به مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس در جنوب نوار غزه منتقل شدند.

در حمله ارتش اشغالگر به گروهی از غیرنظامیان در نزدیکی تقاطع المطاحن در شمال خان یونس تعدادی شهید و مجروح شدند. همچنین بر اثر بمباران محله قیزان رشوان در جنوب شهر خان یونس، یک تن شهید و سه تن زخمی شدند. تعدادی هم در عبسان و خزاعه در خان یونس شهید شدند که تیم‌های امدادی موفق به رسیدن به مصدومان نشدند. وضعیت آوارگان خان یونس غم انگیز به نظر می‌رسد، زیرا بیشتر آنها کودک بودند که در فضای باز خوابیده بودند. کلیپ‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آواره‌ها شب را در خیابان‌ها سپری می‌کنند.

بیمارستان اروپایی غزه، آخرین بیمارستان فعال در استان خان یونس، پس از دستور اشغالگران برای تخلیه مناطق و محله‌های شرقی، شاهد تخلیه بیماران، آوارگان و تجهیزات پزشکی بود.

صحنه‌های ویدئویی تخلیه کل بخش‌ها در بیمارستان اروپایی غزه، از جمله بخش‌های بیماران و چادرهای آوارگانی را که وسایل خود را برای انتقال به مناطق جدید آماده کرده بودند، نشان می‌داد. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ساکنان و آوارگان مناطق القراره، بنی سهیلا، عبسان، خزاعه، الفخاری، الشوکه و النصر باید فوراً تخلیه شوند. بیمارستان اروپایی غزه هم جزو این مناطقی است که دستورات اشغالگران را دریافت کرده‌اند.

کشف گور دسته جمعی

نیروهای اورژانس غزه اجساد ۵۰ فلسطینی را از گور دسته‌جمعی مجتمع پزشکی ناصر در خان‌یونس خارج کردند. سازمان دفاع غیرنظامی غزه در بیانیه خود اعلام کرده است که اجساد ۵۰ فلسطینی که از سوی نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، از گور دسته‌جمعی خارج شده است. تیم‌های ما به عملیات جست‌وجو و بازیابی شهدای باقی‌مانده در روزهای آینده ادامه می‌دهند، زیرا هنوز تعداد قابل توجهی از آن‌ها وجود دارند.

کد خبر 6159986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      0 0
      تشکر و سپاس بابت این گزارش .گزارش جنایات برای جوامع و ثبت در تاریخ مجاهدتی زینبی ست.