۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۴

انتخابات پارلمانی فرانسه/ وزارت کشور میزان مشارکت را اعلام کرد

انتخابات پارلمانی فرانسه/ وزارت کشور میزان مشارکت را اعلام کرد

وزارت کشور فرانسه چند ساعت پس از آغاز دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور میزان مشارکت را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد تا ظهر امروز ۲۶ درصد واجدین شرایط رآی خود را به صندوق انداختند. در آخرین انتخابات پارلمانی فرانسه در سال ۲۰۲۲ میزان مشارکت در ظهر ۱۸.۹۹ درصد بود.

حدود ۴۹ میلیون نفر از مردم فرانسه امروز پای صندوق‌های رأی می‌آیند تا در دور دوم انتخابات پارلمانی تکلیف ۵۷۷ کرسی پارلمان این کشور را مشخص کنند.

هنوز چند ساعت دیگر از پایان رأی‌گیری باقی‌مانده، اما بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه این میزان از مشارکت تا ظهر امروز از سال ۱۹۸۱ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

مردم فرانسه روز یکشنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) با حضور بی‌سابقه در انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه شرکت کردند. آنچه بیش از همه جلب توجه کرد، مشارکت بالا و حدود ۶۷ درصدی فرانسوی‌ها در این دور از انتخابات پارلمانی بود که طی دهه‌های گذشته و حتی بعد از جنگ جهانی دوم در این کشور بی‌سابقه است.

در این انتخابات، سه بلوک سیاسی بزرگ رقابت کردند که عبارت بودند از «اجتماع ملی» وابسته به جریان راست افراطی، ائتلاف میانه‌روی «ائتلاف با هم» به رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از نیروهای چپ، چپ میانه و سبز.

نتایج شمارش آرا در مرحله اول نشان داد که حزب راستگرای «اجتماع ملی» متعلق به «مارین لوپن» حدود ۳۳.۲ درصد آرا را در مرحله اول به دست آورد و صدرنشین انتخابات پارلمانی فرانسه شد؛ آرایی که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ «جبهه جدید مردمی» است که ۲۸.۱ درصد آرا را کسب کرد. ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون نیز با حدود ۲۱ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت.

«قمار بزرگ» ماکرون و خیز بلند راست افراطی در انتخابات فرانسه

کد خبر 6160101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha