۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۷:۳۰

خاکسپاری شماری دیگر از قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا

خاکسپاری شماری دیگر از قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا

مراسم خاکسپاری ۱۴ تَن دیگر از قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا در قبرستان پوتوچاری بوسنی‌وهرزگوین برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، مراسم خاکسپاری ۱۴ تن دیگر از قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا که ۲۹ سال پیش به قتل رسیدند ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر ماه) در قبرستان پوتوچاری بوسنی‌وهرزگوین برگزار خواهد شد.

بریز موجیچ، یکی از قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا وقتی توسط صرب‌ها به قتل رسید، تنها ۱۷ سال بیشتر نداشت.

رامیزا حسنوویچ در گفتگو با آناتولی درباره پسر عموی خود بریز موجیچ گفت که جوان‌ ترین قربانی امسال بریز موجیچ است که در سن ۱۷ سالگی توسط صرب‌ ها به قتل رسید.

حسنوویچ با بیان اینکه برادر و پدر بریز نیز در سربرنیتسا به قتل رسیدند، افزود: بریز در کنار برادرش به خاک سپرده خواهد شد، اما پیکر پدرش پیدا نشده است.

حسنوویچ که قبل از جنگ در سربرنیتسا زندگی می‌ کرد، با بیان اینکه بریز موجیچ و ۸ تن از بستگانش در سربرنیتسا به قتل رسیدند، ادامه داد: من قبلاً ۳ برادر و پدرم را دفن کرده بودم، همسرم نیز کشته شد، پیکر او جزو اولین کسانی بود که پیدا شد.

نسل‌کشی سربرنیتسا، بزرگترین فاجعه انسانی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌ رود.

قربانیان این کشتار در گورهای دسته‌ جمعی دفن شدند. طبق روال هر سال، برخی اجساد، از گورهای دسته‌جمعی خارج و پس از آزمایش ژنتیک و تشخیص هویت، در قبرهای جداگانه دفن می‌ شوند.

گفتنی است، غیرنظامیان بوسنی پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی ژنرال راتکو میلادیچ در ۱۱ جولای سال ۱۹۹۵، درحالی به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آورده بودند که توسط سربازان هلند به صرب‌ها تحویل داده شدند.

صرب‌ها بیش از ۸ هزار مرد بوسنیایی را در مناطق جنگلی، کارگاه‌ ها و انبارها مقابل دیدگاه مدعیان غربی حقوق بشر به قتل رساندند.

کد خبر 6160229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha