۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۵۷

کارشناس علوم دینی:

معرفی مکتب سیدالشهدا نباید به اشک ریختن ما خلاصه شود

معرفی مکتب سیدالشهدا نباید به اشک ریختن ما خلاصه شود

بندرعباس- یک کارشناس علوم دینی گفت: مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام مکتبی انسان‌ساز و دارای پتانسیل‌های فراوان است و نباید معرفی آن به اشک ریختن ما خلاصه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد زارع عصر دوشنبه در آئین عزاداری سید و سالار شهیدان علیهم السلام اظهار کرد: یکی از مطالب اساسی در باب استفاده درست از مسئله‌ها و در رابطه با استفاده درست از نعمت‌هایی که خداوند در اختیار ما قرار می‌دهد شناخت مسائل و فهم نعمت است‌.

وی افزود: اگر ما فهم نعمت را از دست بدهیم مسائل را در جای خودش قرار نخواهد داد؛ اگر ما شناخت درست نسبت به فلسفه مسائل و نعمات نداشته باشیم در ظاهر از آن نعمت استفاده می‌کنیم اما بهره‌برداری ما از نعمت‌ها به شکل صحیح انجام نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین زارع گفت: یکی از استفاده‌های نا به جا را شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی ذکر کرده‌اند و بیان می‌کنند که تعجب می‌کنم که در چند صد اخیر کل دستگاه ابی‌عبدالله علیهم السلام با عظمتی که دارد در این خلاصه می‌شود که ما برای آمرزش گناهان‌مان در مکتب ابی‌عبدالله (ع) اشک بریزیم تا گناهان ما آمرزیده شود.

این سخنران مذهبی عنوان کرد: چنین استفاده‌ای از دستگاه سیدالشهدا علیه‌السلام مثل این می‌ماند که شما یک لب تاب گران قیمت را خریداری کنید فقط به این دلیل که از ساعت آن استفاده کنید بنابراین اگر ما فلسفه مسائل را در این عالم متوجه نشویم بهره‌ای را که باید از آنها ببریم را به دست نخواهیم آورد.

زارع ادامه داد: قریب به اتفاق علما و بزرگان معتقدند که هر آنچه به دست آورده‌اند را از مکتب کربلا و سیدالشهدا علیه‌السلام بوده است، بنابراین باید ببینیم چه پتانسیل‌هایی در دستگاه وجود دارد می‌تواند انسان‌های بزرگی را بسازد و باید ببینیم چه برکتی اینجا نهفته است که در شب‌های قدر، عید غدیر، روز عرفه، نیمه شعبان و همه مناسبت‌ها افضل اعمال زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است.

وی تاکید کرد: در روایتی امام صادق علیه‌السلام سفارش کرده است که مؤمنین در روزهای جمعه ۵ مرتبه به زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام بروند و در روزهای عادی نیز یک مرتبه نسبت به این امر اهتمام داشته باشند.

کارشناس علوم دینی تصریح‌کرد: قطعاً برای شما سوال پیش می‌آید با توجه به بعد مسافت چگونه باید این امر امام را به جا آورد؟ امام صادق علیه‌السلام خودشان این سوال را پاسخ داده‌اند و فرموده‌اند: بروید بالای یک بلندی و به سمت حرم سیدالشهدا علیه‌السلام بگویید السلام علیک یا اباعبدالله الحسین تا ثواب زیارت حضرت را به دست آورید.

وی خاطرنشان‌کرد: توقعی که اهل بیت از ما برای زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام دارند به این دلیل است که این مکتب انسان‌ساز و تحول‌ساز است و زیارت این حضرت آثار و برکات بی‌نظیری دارد که یکی از این آثار این است که انسان را مانند روزی که از مادر تولد یافته است پاک می‌شود لذا می‌بینیم شخصیتی مانند آیت الله بهجت روزهایی که بیمار بودند و نمی‌توانستند در روضه‌های هفتگی شرکت کنند پول می‌دادند و نایب می‌گرفتند تا شخصی به نیابت از ایشان در مراسم سیدالشهدا علیه‌السلام شرکت کنند.

کد خبر 6161294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha