۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴

مدیرکل میراث استان قزوین خبر داد؛

ثبت ۲ آیین عاشورایی قزوین در تقویم ملی رویدادهای گردشگری

ثبت ۲ آیین عاشورایی قزوین در تقویم ملی رویدادهای گردشگری

قزوین- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از ثبت آیین‌های علامت‌کشی و طشت‌گذاری در تقویم ملی رویدادهای گردشگری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خزائلی تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا با بیان اینکه ثبت این رویدادها فرصتی برای تقویت گردشگری آئینی در قزوین فراهم می‌کند، گفت: ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) هرساله با عظمت و شور گسترده‌ای در میان مردم ایران برپا می‌شود و در استان قزوین نیز هر ساله آئین‌های ویژه‌ای که هر یک زیبایی، حزن و اندوه خاص خود را دارند با حال و هوای این ماه برگزار می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهار کرد: شیوه‌های عزاداری اقوام مختلف در این ایام در کنار جنبه‌های مذهبی آن دارای ارزش‌های آئینی و ملی است که معرفی و ثبت آنها در تقویم گردشگری می‌تواند عاملی برای جذب گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی باشد.

او افزود: بر همین اساس دو میراث عاشورایی علامت‌کشی قزوین و طشت‌گذاری آبیک و الوند که از جمله آئین‌های مهم سوگواری ماه محرم استان به‌شمار می‌روند و پیش‌تر در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به‌ثبت رسیده‌اند، در تقویم رویدادهای گردشگری کشور نیز ثبت شدند و ثبت سایر آئین‌های این ماه اعم از طبق‌گردانی و تعزیه‌خوانی نیز درحال انجام است.

خزائلی با بیان اینکه تعداد رویدادهای گردشگری ثبت شده استان در این تقویم تا کنون به ۱۰ عدد رسیده خاطرنشان کرد: پیش از این هشت رویداد دیگر شامل آئین کهن پنجاه به‌در، جشن فندق، جشن سماق، شور زرآباد، سوگواری زنانه حسینیه آقاسیدجمال، مراسم سوم امام، آئین سمنوپزان و هفته خوشنویسی قزوین در این تقویم ثبت شده‌است.

آئین مذهبی طشت گذاری در واقع آئینی برای استقبال از ماه محرم است به این صورت که عزاداران طشتی را که داخل آن مقداری آب قرار دارد، به نشانه تشنگی امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا به روی دست گرفته و با نوحه‌سرایی در اطراف آن، مراسم عزاداری ماه محرم و پوشیدن لباس‌های سیاه را آغاز می‌کنند.

در استان قزوین در بخش‌هایی که اقوام ترک در آنها سکونت دارند از جمله در بخش البرز، آبیک و بخش مرکزی، این آئین برگزار می‌شود. آئین طشت گذرای در تاریخ ۲۲ آذرماه ۹۱ به شماره ۶۶۱ در فهرست میراث معنوی کشور به‌ثبت رسیده است.

شهر قزوین از مهمترین و مشهورترین شهرهای علامت‌کشی در ایام سوگواری ماه محرم در ایران به شمار می‌رود.علم یا علامت وسیله‌ای فولادی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت است که از گذشته‌های دور تا کنون از آن به عنوان پیشرو در دسته‌های عزاداری استفاده می‌کنند. در ایام سوگواری ماه محرم دسته‌ها علامت‌ها را از محل استقرار خود در مسجد یا تکیه تا امامزاده سلطان سید محمد در شب تاسوعا و امامزاده حسین در شب و روز عاشورا و روز ۲۸ صفر حمل می‌کنند.

آئین علامت‌کشی در تاریخ ۲۱/‏۰۸/‏۱۳۹۶‬ با شماره ۱۴۶۸ در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده است.

کد خبر 6161768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha