۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۰

فعال فضای مجازی تاکید کرد؛

عدم وجود راهبرد امنیت فضای مجازی

عدم وجود راهبرد امنیت فضای مجازی

قزوین- فعال فضای مجازی گفت: مسوولین در مورد آسیب‌های فضای مجازی یا در مورد برخی از اتفاقات امنیتی ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی صحبت می‌کنند اما راهبرد درستی برای این فضا وجود ندارد.

محمد صادق جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اولویت‌های دولت چهاردهم درخصوص فضای مجازی اظهار کرد: در عرصه فضای مجازی متأسفانه یکپارچگی قوانین و مقررات وجود ندارد یعنی اینکه برخی از مقررات موجود و نگاه‌های سلیقه‌ای که در بین برخی مسؤولین بوده باعث شده تا سیاست گذاری و جهت‌گیری مشخصی در فضای مجازی وجود نداشته باشد.

فعال فضای مجازی بیان کرد: مسؤولین در مورد آسیب‌های فضای مجازی یا در مورد برخی از اتفاقات امنیتی ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی صحبت می‌کنند اما راهبرد درستی درباره اینکه چه اتفاقی باید بیافتد وجود ندارد از سوی دیگر قوانین هم اشکالاتی داشته و به روزرسانی نشده است چنانچه در مورد فضای مجازی در حوزه‌های مختلف از جمله کسب و کار و استفاده کاربران عام از فضای مجازی قوانین قدیمی است.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر ما هر روز با پدیده‌های جدیدی در فضای مجازی روبرو هستیم اما متأسفانه قوانین به‌روزی نسبت به این موضوع وجود ندارد ادامه داد: مهمترین رکن موجود در نظام یعنی شورای عالی فضای مجازی که وظیفه‌اش در حوزه فضای مجازی است با بی مهری‌هایی همراه است و باتوجه به اینکه درحال حاضر تمام روز مره مردم گره خورده با فضای مجازی است این رکن باید درحوزه بروزرسانی قوانین فضای مجازی کوشا باشد.

کم کاری دولت یازدهم و دوازدهم در فضای مجازی

جهانبخش با اشاره به کم‌کاری دولت یازدهم و دوازدهم به مسئله فضای مجازی عنوان کرد: واکنش ما درخصوص خطرات موجود در فضا و یا فرصت‌های ایجاد شده باید متناسب باشد و نظارت جدی در این حوزه شکل بگیرد.

وی افزود: علت کمرنگ بودن فضای مجازی در دولت یازهم و دوازدهم کم اهمیت بودن این مسئله برای دولت بود اما این فرآیند در دولت سیزدهم جدی گرفته شد اگرچه راه هنوز هم ناتمام است و هنوز بسیاری از قوانین و موضوعات مختلف در فضای مجازی و راهبرد نظام و کشور در آن مشخص نشده است.

این کارشناس گفت: اکنون شاهد سواستفاده برخی از شبکه‌های اجتماعی هستیم ازسوی دیگر این ایده فیلترینگ شکست و مشخص خورد و مشخص نشد که مقابل این اتفاق چه اتفاقی باید جایگزین شود، در حالی که ما در دنیا شاهد این موضوع هستیم که اگر آمریکا به واسطه برخی از تهدیدات امنیتی و البته برخی از تهدیدات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نرم‌افزاری مانند تیک تاک که منشا چینی داشته را به علت رقابت تجاری تحریم کرده و کسی حق داشتن این برنامه را در تلفن همراه خود ندارد و این موضوع نشان می‌دهد راهبرد مشخصی برای این موضوع وجود دارد ولی متاسفانه در کشور ما حتی بعضی از مسوولان هم با استفاده از فیلتر شکن از برنامه‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند که این کار باعث سردرگمی مردم می‌شود.

باید در قبال فضای مجازی ساست مشخصی داشته باشیم

وی گفت: ما باید سیاست مشخصی داشته باشیم و مشخص کنیم که اگر قرار است از فضای مجازی استفاده شود چه سیاسیتی باید در خصوص برنامه‌های فیلتر شده اتفاق بیافتد و لازم است در این حوزه چند لایه از اشکالات موجود در کشور بررسی شود و پاسخی برایشان داشته باشیم.

جهانبخش ابراز کرد: اکنون ما در حوزه لایه کاربران باید با یک مسوولیت پذیری جدی روبرو باشیم و این همان موضوعی است که در دنیا به عنوان ادبیات شهروند دیجیتال مطرح یا ادبیات دیگری مطرح می‌شود و ذیل آن در رده‌های سنی مختلف می‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند در حوزه نوجوانان برای اینکه رده بندی سنی رو رعایت بکنند انجام شود.

این کارشناس در پایان بیان کرد: راهبرد ما در فضای شهروند دیجیتال مشخص نیست اگر بنا است این شبکه‌ها در اختیار مردم باشد باید برای آن سیاستگذاری تعریف شود و در نهایت تا حداقل امکان والدین بتوانند به گستره فعالیت فرزندان خود مدیریت داشته باشند و تمام این موارد ملزم آن است که در حوزه فضای مجازی سیاستگذاری‌های لازم شکل گرفته و قوانین بروزی تعریف شود.

کد خبر 6162096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha