۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۷

بیرگانی مطرح کرد؛

شعار روز جهانی مقابله با گردوغبار امسال با ابتکار ایران تعیین شد

شعار روز جهانی مقابله با گردوغبار امسال با ابتکار ایران تعیین شد

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران ۱۲ جولای هر سال را به عنوان روز جهانی" مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار گفت: به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، تقویم جهانی، ۱۲ جولای هر سال را به عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار تعیین کرد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه مبتکر شعار امسال این روز جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: کمک به تاب‌آوری در برابر گردوغبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدام دانش پایه به عنوان شعار این روز بین‌المللی تعیین شده است.

طهماسبی بیرگانی تاکید کرد: سال ۱۳۹۷و۱۳۹۸ ستاد ملی در گام اول نسبت به شناخت منشأ های داخلی و خارجی گردو غبار اقدام و در گام دوم برنامه‌های عمل داخلی و خارجی را عملیاتی نمود که تعیین خسارت‌های گردوغبار، دستور عمل اطلاع‌رسانی و سایر کارهای نرم افزاری از جمله این اقدامات بود.

وی اضافه کرد: در بعد خارجی از سال ۱۴۰۱ با دست پر به رایزنی با کشورهای همسایه پرداختیم و در همین راستا در فروردین ماه به اتفاق ریاست محترم سازمان به کشورهای عراق، سوریه، قطر امارت، کویت سفر کردیم.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار اضافه کرد: این اقدامات گسترده باعث شد تا در تیر ماه ۱۴۰۱ کنفرانس منطقه‌ای گردوغبار با حضور ۱۱ کشور و ۶ نهاد بین‌المللی برگزار شود و در بیانیه نهایی به اشتراک گذاشتن برنامه‌های عمل زیر منطقه‌ای که ابتکار جمهوری اسلامی ایران بود، اضافه شود.

وی تاکید کرد: ایجاد یک صندوق منطقه‌ای در خصوص پدیده گردوغبار پیشنهاد شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی بود و این پیشنهاد بعد از کنفرانس و بیانه پایانی به سازمان ملل فرستاد شد

طهماسبی بیرگانی اضافه کرد: ما در این زمینه پیشگام بوده و پیشنهاد دادیم تا ۱۲ جولای به عنوان روز جهانی مقابله با گردوغبار تعیین و در این زمینه مکاتبات متعددی صورت گرفت و نمایندگان کشورمان در سازمان ملل متحد با تلاش فراوان موضوع را پیگیری و سرانجام در خرداد ماه ۱۴۰۲ این روز تحت عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار به تصویب اعضا ملل متحد رسید.

کد خبر 6162574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha