۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳

بررسی کارنامه حوزه سلامت؛

مثل آب خوردن داروخانه تاسیس می شود!

مثل آب خوردن داروخانه تاسیس می شود!

بررسی ها نشان می دهد، صدور مجوز تاسیس داروخانه در کشور طی سه سال گذشته روند صعودی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابلاغ آئین نامه تأسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه‌ها که در تاریخ ۱۴۰۰/۳/۸ به امضای وزیر بهداشت وقت رسید، با انتقاد شدید داروسازان و دست اندرکاران این حرفه مواجه شد. زیرا، گفته می‌شود با این آئین نامه، عملاً حدنصاب‌های جمعیتی و فاصله‌ای برای تأسیس داروخانه‌ها حذف شده و متقاضیان در هر زمان (با فراهم کردن چند شاخص ساختمانی در داروخانه) قادر به تأسیس در هر مکانی حتی دیوار به دیوار با داروخانه دایر هستند.

با نگاه به نموداری که در همین رابطه تهیه شده است، متوجه می‌شویم که در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، بیشترین مجوز تأسیس داروخانه در کشور صادر شده است؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ هر ماه ۱۲۶ مجوز، در ۱۴۰۱ هر ماه ۲۷۸ مجوز و در سال ۱۴۰۲ نیز هر ماه ۲۵۹ مجوز تأسیس داروخانه در کشور صادر شده است.

مثل آب خوردن داروخانه تاسیس می شود

شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، با تاکید بر اینکه افزایش بی‌رویه تأسیس داروخانه به اقتصاد داروخانه‌های قدیمی فشار آورده است، گفت: در کمتر از یک سال، ۳۰ درصد به تعداد داروخانه‌های کشور اضافه شده و بسیاری از داروخانه‌های قدیمی تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و خیلی‌ها هم یا مجبور به جذب سرمایه‌گذار شدند یا به سمت تغییر شغل رفتند.

وی با بیان این مطلب که پراکندگی داروخانه‌ها در سطح کشور از حالت یکنواخت برخوردار نیست، افزود: در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۱ هزار نفر یک داروخانه وجود دارد و در مناطق شمالی شهر تهران به ازای هر ۱۵۰۰ نفر یک داروخانه تأسیس شده است.

در همین حال، هادی احمدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، در حال حاضر به ازای هر ۵۵۰۰ نفر یک داروخانه وجود دارد که نزدیک به عدد مورد تصویب در پایان برنامه هفتم است. یعنی اینکه، هنوز برنامه هفتم شروع نشده، ما از نظر تأسیس داروخانه در کشور؛ جلوتر از برنامه هستیم.

کد خبر 6164702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      0 2
      تو خیابان ۵۰۰ متری ما ۷ تا داروخانه داره و ۳ تا نانوایی
      • چراغی ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
        3 0
        خوب اینو بازار تعیین میکنه. چرا طبیعی ترین اصول اقتصاد بازار رو نمی فهمید؟؟؟ کمبود داروخانه باشه که بدتره. باید اصلا انحصاری نباشه. تعداد داروخانه رو بازار تعیین میکنه نه منفعت صنفی. ایران اقتصادی انحصاری و مافیایی داره که حالا حالاها درگیر این مسائل پیش پا افتاده هستش
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      3 0
      امان از انحصار طلبی
    • GB ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
      0 1
      این جزشغلهای تولیدی نیست ،و همه هجوم آوردند به شغلهای غیر مولد ،فقط چرخش پول هست بدون هیچ سود ملی ،بنظر من اینها شغلهای بی خاصیت هستند ،البته باید باشند ولی به اندازه و روش درستش ،شغلهای مولد و تولیدی هست که سرانه ملی را بالا میبرد ،دلالی و فروش دوباره نباید سرانه ملی حساب شوند ،
      • دالرسی ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
        3 0
        مگه تعداد چنین مشاغلی از جیب ملت میره؟؟؟ طرف داروخانه زده با پول خودش این چه ربطی به مولد یا غیر مولد بودن داره؟؟؟ اینا واسه رفاه ملت واجبه