۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۷

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

حراج تهران سود خود را شفاف‌سازی کرد؟/ روضه بهشتیان عینیت یافت

حراج تهران سود خود را شفاف‌سازی کرد؟/ روضه بهشتیان عینیت یافت

در هفته‌ای که گذشت، علاوه بر برگزاری حراج تهران که بیستمین دوره خود را تجربه کرد، برنامه‌هایی مرتبط با دهه اول ماه محرم در حوزه هنری، موزه هنرهای معاصر، برج آزادی و برخی گالری‌ها کلید خورد.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

جمعه هفته گذشته پس از برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام، فعالیت‌های تجسمی با رویکرد ماه محرم برگزار شدند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

کارگزار حراج تهران حق الزحمه خود را شفاف‌سازی کرد؟

بیستمین حراج تهران شامل حراج «هنر مدرن و معاصر» عصر جمعه ۱۵ تیر ماه با ارائه ۱۱۶ اثر در هتل پارسیان آزادی تهران، در حالی آغاز به کار کرد که در این روز انتخابات ریاست جمهوری نیز در حال برگزاری بود.

از بین آثار ارائه شده در این دوره حراج، آثار هنرمندانی چون فرهاد مشیری، آیدین آغداشلو و محمد احصایی به عنوان گران‌ترین آثار حراج بیستم دیده می‌شوند که بین ۱۰ الی ۱۲ میلیارد تومان برآورد قیمت شده بودند. برخلاف چند حراج قبلی، در بیستمین حراج تهران خبری از حضور اثر یا آثار سهراب سپهری که جزو رکوردداران بالاترین قیمت در حراج تهران است، نبود. حبیب الله صادقی، مصطفی گودرزی، حسین محجوبی، ناصر ترقی جاه، کامبیز درم‌بخش، صادق ادهم، فریده لاشایی، محمود کلاری، ژازه تباتبایی، محسن وزیری مقدم، ایرج اسکندری، رضا درخشانی و حسین و محمود زنده‌رودی از جمله هنرمندانی بودند که آثارشان در بیستمین حراج تهران چکش خورد.

مراسم قرار بود با اجرای حسین پاکدل برگزار شود اما به دلیل واکنش‌هایی که در چند روز اخیر به حضور وی در حراج تهران شده بود شهریار ربانی اجرای مراسم را برعهده گرفت.

برخلاف دوره‌های قبل حراج، اعلام شد که قیمت نهایی فروش آثار شامل قیمت برنده مزایده به علاوه ۱۰ درصد حق الزحمه حراج‌گزار است. در نهایت، رقم کل بیستمین حراج تهران، ۱۷۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان و رقم نهایی فروش، ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان شد. بر اساس آنچه حراج تهران اعلام کرده، با احتساب ۱۰ درصد سودی که برای حراج‌گزار لحاظ شده، مشابه تفاوت رقم کل حراج و رقم نهایی فروش، ۱۷ میلیارد و ۳۱۶ میلیون تومان رقم سود است که به نظر می‌رسد حراج تهران پس از بیست دوره، حق الزحمه خود را شفاف‌سازی کرده است!

حال و هوای محرم در خیابان‌های پایتخت

روز شنبه ۱۶ تیر ماه که مصادف با شب اول ماه محرم بود، رنگ و بوی خیابان‌های پایتخت تغییر کرد و بیلبوردها و کتیبه‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام نصب شدند و چهره شهر مختص عزای محرم شد.

همچنین ۲ دیوارنگاره بزرگ شهر تهران به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش، رونمایی شدند. دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «اگر حسین بن علی (ع) بود چه می‌کرد؟» رنگ محرم گرفت.

جدیدترین دیوارنگاره میدان انقلاب اسلامی تهران نیز همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، با تصویری در این زمینه همراه با شعار «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» رونمایی شد. در تازه‌ترین دیوارنگاره میدان انقلاب که محصول مرکز هنری و رسانه‌ای نهضت است، به این موضوع که هر کس در خیمه حسین است طرف درست تاریخ را گرفته است، اشاره شده است.

حراج تهران سود خود را شفاف‌سازی کرد؟/ روضه بهشتیان عینیت یافت
نمایشگاه نقاشی «روضه بهشت» در گالری عالی

روضه بهشتیان عینیت یافت

نمایشگاه «روضه بهشت» شامل آثار نقاشی هنرمندان نقاش پیشکسوت با موضوع عاشورا است که به کیوریتوری شهاب الدین شکیبا روز یکشنبه ۱۷ تیر با پرده‌خوانی عاشورایی مرشد میرزاعلی آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه، ۱۰ تابلوی نقاشی از مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، حبیب‌اله صادقی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، مرتضی گودرزی دیباج و حسین یاقوتی به نمایش درآمده و در کنار هر کدام از تابلوها، قطعه شعری با حال و هوای تابلوی نقاشی از شاعران آئینی نوشته شده است.

به گفته شهاب الدین شکیبا، از ابتدای دهه محرم تا اربعین، نمایشگاه‌های پنج‌گانه‌ای که دهه به دهه برگزار می‌شود، با موضوع محرم و عاشورا خواهند داشت. این نمایشگاه‌ها در قالب ۵ مجلس و در رشته‌های نقاشی، پوستر، نگارگری، خوشنویسی و حجم خواهد بود که مجلس اول آن، رشته نقاشی است. تلفیق آثار عاشورایی با ادبیات کاری جدید است که در این نمایشگاه رقم خورده است و اشعار عاشورایی با توجه به موضوع آثار انتخاب شده‌اند. محمود حبیبی کسبی، احمد بابایی و عباس صادقی زرینی شاعران آئینی هنرمندانی بودند که در انتخاب اشعار عاشورایی کمک کردند.

«روضه بهشت» از ۱۸ تا ۲۶ تیر هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

حراج تهران سود خود را شفاف‌سازی کرد؟/ روضه بهشتیان عینیت یافت

برج آزادی میزبان هنر عاشورایی شد

«سوگواره هنر عاشورایی» روز سه شنبه ۱۹ تیر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف و مدیران فرهنگی در مجموعه برج آزادی تهران آغاز به کار کرد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از جمله مجموعه‌هایی هستند که در برگزاری این رویداد مشارکت دارند.

اجرای چند برنامه نمایشی، مرثیه خوانی، پرده خوانی، کارگاه‌های هنری از جمله بخش‌های مختلف مراسم افتتاحیه را تشکیل می‌داد. «سوگواره هنر عاشورایی» رویدادی مشتمل بر فعالیت تعدادی از هنرمندان در حوزه‌های پوستر، عکس، نقاشی، اینفوگرافیک و نمایش است که از ۱۹ تیر تا ۱۴ شهریور سال جاری در مجموعه برج آزادی تهران میزبان مخاطبان است.

هنرمندانی که برای فریاد دادخواهی فلسطین لبیک گفتند

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «نقشی بر سنگ» شامل آثار هنرمندان داخلی و بین‌المللی با موضوع فلسطین و به کیوریتوری محمدرضا وحیدزاده عصر سه‌شنبه ۱۹ تیر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

این نمایشگاه به معرفی و نمایش آثار هنرمندانی با سبک‌ها و تکنیک‌های گوناگون و از دوره‌های مختلف می‌پردازد که در جنگ غزه بعد از هفت اکتبر و در اثر بمباران هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، فقط در مضمون به فلسطین نپرداختند بلکه در فرم آثار نیز این موضوع مشهود است.

حراج تهران سود خود را شفاف‌سازی کرد؟/ روضه بهشتیان عینیت یافت
نمایشگاه «نقشی بر سنگ» در موزه هنرهای معاصر تهران

در نمایشگاه «نقشی بر سنگ» بیش از ۱۰۰ اثر از آثار هنرمندان برجسته ایرانی، فلسطینی و بین‌المللی از جمله حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، ایرج اسکندری، حسین خسروجردی، ناصر پلنگی، غلامعلی طاهری، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان، احمد اسفندیاری، محمدعلی ترقی‌جاه، حبیب‌الله آیت‌اللهی، علی وزیریان، مصطفی ندرلو، سلیمان منصور، نبیل عنانی، مصطفی حلاج، مونا سعودی، کمال بلاطه، نوید نبعه، برهان کرکوتلی، عبدالمعطی ابوزید، عبدالرحمن المزین، حسین سعید، توفیق عبدالعال، ابراهیم هزیمه، محمد الشاعر، جمال افغانی، مارک ویریش، کلود لازار و … به نمایش گذاشته شده است.

انتشار فراخوان سوگواره‌های هنر عاشورایی «هنر هیأت»

«هنر هیأت» همزمان با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران‌شان، ۶ فراخوان شامل سیزدهمین سوگواره عاشورایی عکس، سیزدهمین سوگواره عاشورایی پوستر، پنجمین فراخوان گرافیک متحرک، چهارمین فراخوان حروف‌نگاری، پنجمین فراخوان تولیدات صوتی، چهارمین فراخوان تصویرسازی هیأت را منتشر کرد.

مهلت ارسال اثر به هر کدام از این بخش‌ها تا ۲۵ دی مصادف با ولادت امام علی علیه‌السلام است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار به سایت «هنر هیأت» مراجعه کنند.

حراج تهران سود خود را شفاف‌سازی کرد؟/ روضه بهشتیان عینیت یافت

آخرین وضعیت جسمانی هنرمند نگارگر

در هفته‌ای که گذشت، خبر رسید که اردشیر مجرد تاکستانی هنرمند نگارگر پیشکسوت به علت مشکل قلبی در بیمارستان بستری و سه شنبه شب ۱۹ تیر پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده است. بر اساس اعلام مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، حال اردشیر مجرد تاکستانی هنرمند نگارگر و گنجینه زنده بشری رو به بهبود است.

گردهمایی اهالی فرهنگ و هنر برای شهید جمهور و رونمایی آثار هنری

روضه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در رثای اهل بیت علیهم السلام با عنوان «تکیه کتاب» با رونمایی از مجموعه آثار مرتبط با شهدای پرواز اردیبهشت پیش از ظهر چهارشنبه ۲۰ تیر ماه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم، علاوه بر مدیران و اهالی فرهنگ و هنر، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و برخی از وزرا و مدیران دولت سیزدهم نیز حضور داشتند.

در این مراسم، از مجتبی امینی برای ساخت فیلم مستند «پرواز در مه» تقدیر شد. سپس از پوستر رئیس جمهور شهید که با تکنیک نقاشی و نقاشی خط به همراه اشعاری از شعرای آئینی خلق شده است و همچنین مجموعه کتاب‌های مرتبط با شهید جمهور رونمایی به عمل آمد.

زیارت حروف با کتیبه نویسی برای مشایه اربعین

رویداد «زیارت حروف» که کارگاه نگارش کتیبه برای مسیر مشایه اربعین حسینی است، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران توسط «هیأت هنر» با حضور ۳۰ نفر از خطاطان، خوشنویسان و پارچه نویسان از نقاط مختلف کشور در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ تیر ماه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد.

در کارگاه «زیارت حروف» هنرمندان از نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان، قم، کاشان، مشهد، اهواز و تهران حضور داشتند و ۱۵۰ کتیبه با هدایت و راهبری کرم عرب تهرانی، سهرابی نصر و علی حیاتی نگارش شد. خطوطی که در این کارگاه نگارش شد، خطوط عربی از جمله ثلث، نسخ، رقعه، کوفی، دیوانی و نستعلیق بود.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

سوگواره عاشورایی «قلم نینوا» با اجرای همزمان نقاشی‌خط، نقاشی، خوشنویسی، شعرخوانی و نی‌نوازی در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه آثار شیرین معیا با عنوان «وهم» در «باگالری»، نمایشگاه عکس «بیرق سرخ» در نگارخانه لاله و مجموعه فرهنگی آزادی، نمایشگاه «چهل-سی» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه آنلاین نقاشی فریده شجاعی در گالری گلستان و نمایشگاه «از فردا دیگر کسی پیرمرد را ندید» متشکل از آثار ماهور احمدی دختر زنده‌یاد احمدرضا احمدی به یاد این نویسنده و هنرمند در گالری اُ، از جمله نمایشگاه‌هایی است که عصر روز جمعه ۲۲ تیر ماه افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6164807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha