۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۸

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

نگارش کتیبه برای مشایه اربعین/حال خوب از هنری که در کربلا نصب شود

نگارش کتیبه برای مشایه اربعین/حال خوب از هنری که در کربلا نصب شود

کریم عرب تهرانی هنرمند خوشنویس بیان کرد بهترین حال خوبی که یک هنرمند می‌تواند تجربه کند این است که هنرش در بهترین نقطه عالم که جایی جز کربلا نیست، نصب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رویداد «زیارت حروف» که کارگاه نگارش کتیبه برای مسیر مشایه اربعین حسینی است، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران توسط هیات هنر با حضور ۳۰ نفر از خطاطان، خوشنویسان و پارچه نویسان از نقاط مختلف کشور در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۹ و ۲۰ تیرماه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد.

در کارگاه «زیارت حروف» هنرمندان از نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان، قم، کاشان، مشهد، اهواز و تهران حضور داشتند و ۱۵۰ کتیبه با هدایت و راهبری کرم عرب تهرانی، سهرابی نصر و علی حیاتی نگارش شد. خطوطی که در این کارگاه نگارش شد، خطوط عربی از جمله ثلث، نسخ، رقعه، کوفی، دیوانی و نستعلیق بود.

هنری که در بهترین نقطه عالم نصب می‌شود

کریم عرب تهرانی استاد خوشنویسی و طراحی از اساتید حاضر در کارگاه «زیارت حروف» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این رویداد بسیار بجا و در زمان درست ایام محرم ۱۴۴۶ برگزار شد، توضیح داد: این کارگاه هنری معنوی با هدف آشنایی هر چه بیشتر هنرجویان و هنرمندان حوزه کتیبه‌نگاری و خوشنویسی روی پارچه با آموزش‌ها و مهارت‌های عملی این هنر برگزار شد. به لطف خدا این رویداد مورد استقبال بسیاری از هنرمندان و هنرجویان قرار گرفت. من همیشه دغدغه برگزاری کارگاه‌هایی از این دست را داشتم و دارم. بسیاری از هنرجویانی که از طریق فضای مجازی یا حقیقی مراجعه می‌کنند، علاقمند به حضور در کارگاه‌های پارچه‌نویسی و کتیبه‌نویسی هستند اما متاسفانه ما در شهرستان امکانات لازم را نداریم. یکی از افتخاراتم این است که با دوستان هیات هنر آشنا شدم و در مسیر اتفاقات خوبی مانند رویداد «زیارت حروف» قرار گرفتم.

وی بیان کرد: بهترین حال خوبی که یک هنرمند می‌تواند تجربه کند این است که هنرش در بهترین نقطه عالم که جایی جز کربلا نیست نصب شود. خدا را شاکرم که این اتفاق برای بنده و همه هنرجویانی که قدم در این عرصه گذاشتند و ما را یاری کردند، افتاد.

نگارش کتیبه برای مشایه اربعین/حال خوب از هنری که در کربلا نصب شود

عرب تهرانی، انتخاب عبارت «زیارت حروف» را برای این رویداد انتخابی مناسب و دلنشین توصیف کرد و گفت: این عبارت بسیار زیبا انتخاب و طراحی شده است. بعضی حروف و کلمات وقتی کنار هم قرار می‌گیرند قداست زیادی پیدا می‌کنند همچنان که خداوند نیز در قرآن کریم بر آن قسم می‌خورد و می‌فرماید «نون والقلم و ما یسطرون». وقتی واژه‌های مقدس کنار هم روی پارچه، کاغذ یا هر جسم دیگری نوشته می‌شوند به آن جسم نیز قداست، ارزش و بها می‌دهند.

وی در ادامه توضیح داد: امیدوارم کتیبه‌هایی که قرار است در مسیر مشایه نصب شود آغازی برای اتفاقات خوب در این عرصه باشد. توجه به شعائر و کارهایی از این دست در حوزه هنر بیش از پیش اتفاق بیفتد. قطعاً رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی هنری که در آن هنر و معنویت، هنر و محبت اهل (ع) در هم آمیخته است تاثیر خوبی بر جامعه می‌گذارد. این اتفاق را می‌توان از فضاهای مقدس و مذهبی به متن جامعه نیز آورد. باید به این موضوعات و برگزاری رویدادها و برنامه‌های این چنینی بیشتر توجه و اهتمام داشته باشیم. می‌شود همان هنر خطاطی، نقاشی، طراحی و غیره را روی یک تابلو نشانده و تابلو را به فروش رساند می‌شود آن را به فضای جامعه آورد و بخش زیادی از ساختار فضای شهری و مردم بیشتری را با آن مرتبط و درگیر کرد.

فرق چاپ و کار دست، در انتقال اعتقاد و حس است

این هنرمند خوشنویس بیان کرد: اتفاقی که در این رویداد در حال رخ دادن است، نگارش کتیبه جهت نصب در اربعین حسینی (ع) و بحث کلمات و الفاظی است که منتسب به آقا امام حسین علیه السلام و جریان نهضت عاشورا است. هنرمندی که با این مضامین و عبارات آشنایی دارد، سال‌ها زحمت کشیده و این مضامین بلند را در هنر خویش آورده است و در این حوزه فعالیت می‌کند، بی‌شک ارتباطی قلبی و معنوی با حضرت سیدالشهداء (ع) دارد. همچنین حتماً اعتقادی در این کار است، اعتقادی که در بند بند این کلمات و حروف خود را نشان می‌دهد.

عرب تهرانی در پایان گفت: مخاطبی که این عبارات را خواهد دید حتماً آن احساس و اعتقاد را دریافت می‌کند. فرق چاپ و کار دست اینجا معلوم می‌شود. کار دست به دل انسان می‌نشیند و این از صفای دل آن هنرمند کاتب این نوشته‌ها است که به کلمات و حروف منتقل شده و به جان و دل ببیننده می‌نشیند. خدا را شاکرم که در این فضا قرار دارم. ارتباط ما با این فضای مملو از عطر امام حسین (ع) از عنایت اهل بیت (ع) است. بدون تعارف می‌گویم هیچ چیزش از من نیست هر چه هست از نگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام است که اگر این نگاه نبود قطعاً ما امروز در مسیر دیگری بودیم.

کد خبر 6164221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha