۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۰

مهر گزارش می دهد؛

گرمای هوا و مشکلات قطعی آب در ایلام/شبکه های آبرسانی فرسوده هستند

گرمای هوا و مشکلات قطعی آب در ایلام/شبکه های آبرسانی فرسوده هستند

ایلام-قطعی مکرر آب در مناطق مختلف استان ایلام باعث مشکلاتی برای شهروندان در گرمای بیش از حد هوا شده، در این بین فرسودگی شبکه های آبرسانی به این مشکل افزوده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: در چند سال گذشته اوضاع آب در استان ایلام به دلیل خشکسالی، کمبود بارش‌ها و کاهش ذخایر آبی شرایط مطلوبی نداشت؛ به نحوی که در همه فصول سال به ویژه در فصل گرما، آب بسیاری از مناطق استان به طور مکرر قطع می‌شد و این موضوع یقیناً مشکلات متعددی را برای مردم استان به همراه داشت.

با این حال در زمستان سال گذشته و بهار سال جاری به دنبال بارش‌های عالی که استان را در بر گرفت شاهد سرریز شدن تمام سدهای استان و حتی احیای منابع آب‌های زیرزمینی بودیم؛ به دنبال این موضوع انتظار می‌رفت در تابستان پیشرو دیگر خبری از قطعی و کمبود آب نباشد که متأسفانه به رغم این موضوع هم اکنون در گرمای طاقت فرسای تابستان آب نقاط مختلف استان ایلام در ساعات طولانی روز قطع شده و معضلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است قطعی آب در حالیست که طبق اخبار بدست آمده هیچ مشکلی در حوزه ذخایر آبی و سدهای چهارگانه استان وجود ندارد؛ اما سوال اینجاست چرا در گرمای سرسام آور تیر ماه که بسیاری از مردم استان روزانه به علت گرما زدگی روانه بیمارستان‌ها می‌شوند باید شاهد کاهش فشار و قطعی‌های مکرر آب در بسیاری از نقاط استان باشیم؟

پیامدهای منفی قطعی مکرر آب برای شهروندان

ابراهیم منصوری یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: مدت هاست در گرمای سخت تابستان آب برخی نقاط استان ایلام به صورت طولانی مدت و یا روزانه بین دو الی سه بار قطع می‌گردد.

وی افزود: در چند روز گذشته آب آشامیدنی منزل ما به طور مکرر قطع شده و کار و فعالیت روزمره ما را با مشکل روبرو کرده است؛ به گونه‌ای که ناچاریم از آب معدنی استفاده کنند که یقیناً بار مالی زیادی به همراه دارد.

خسارت‌های ناشی از قطعی آب

سمیه جمشیدی یکی دیگر از شهروندان ایلامی به خبرنگار مهر گفت: افزایش گرمای هوا از یک سو و نبود آب مصرفی و یا افت فشار در ساعات مختلف شبانه روز از سوی دیگر گرمای تابستان را برای ما غیر قابل تحمل تر کرده است.

گرمای هوا و مشکلات قطعی آب در ایلام/شبکه های آبرسانی فرسوده هستند

وی افزود: طولانی بودن زمان قطعی آب حتی منجر به خرابی پمپ‌های آب برخی از شهروندان شده که نه تنها بار مالی بسیاری به همراه دارد، بلکه در این فصل گرما باعث بروز مشکلات مضاعف برای شهروندان در تأمین آب شده است.

این شهروند ایلامی تصریح کرد: قطعی‌های مکرر آب در مناطق سکونت ما در حالیست که بسیاری از نقاط استان به علت عدم نظارت و توزیع مناسب با مصرف بی رویه و هدر رفت آب مواجه هستند.

افزایش مصرف آب در ایلام

محمد محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به رغم همه هشدارها، همزمان با فصل تابستان و افزایش استفاده از کولرهای آبی، مصرف آب در ایلام افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است که این موضوع بدون شک تأثیر بالایی بر قطعی و کاهش فشار آب دارد.

وی افزود: صرفه جویی در مصرف آب با توجه به گرمای تابستان امسال و کاهش منابع آبی در سطح استان، یک امر ضروری است که بایستی از سوی شهروندان ایلامی مورد توجه جدی قرار گیرد.

فرسودگی شبکه‌های آبرسانی

محمدی تصریح کرد: فرسودگی شبکه‌های آبرسانی ایلام از دیگر عوامل مؤثر در قطعی آب به شمار می‌رود که مربوط به سال‌ها قبل بوده و زمینه هدررفت منابع آبی و افت فشار آب و قطعی آب را در برخی از مناطق این شهر ایجاد کرده است.

این مسئول ادامه داد: در این راستا مکاتبات و اقداماتی از طریق استاندار ایلام با وزارت کشور و آب و فاضلاب کشور انجام شده و امید است با کمک‌ها و اعتبارات تخصیصی بتوانیم، اقدامی در خصوص رفع مشکلات مربوط به فرسودگی شبکه‌های آبرسانی و قطعی آب در سطح شهرایلام لحاظ کنیم.

این مسئول در پایان بیان کرد: جهت مدیریت «شرایط اوج مصرف» تابستان و رفع افت فشار در مناطق مختلف، اقداماتی در خصوص ساخت ۲ باب مخزن ذخیره آب با حجم هشت هزار متر مکعب، تشکیل گروه‌های ویژه و ضربتی پلیس آب در شهر ایلام، طراحی خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب، آبرسانی به شهرستان‌ها و تعمیر تعدادی از موتور پمپ‌ها در دستور کار قرار گفته است.

قطعی و کاهش فشار آب شبکه آبرسانی در مرکز استان با آغاز فصل تابستان، شهروندان ایلامی را با دشواری‌هایی مواجه کرده است؛ از این رو انتظار می‌رود با اخذ تدابیر لازمه اقدامی جهت رفع این معضل لحاظ شود.

کد خبر 6165152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha