۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۸

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بوشهر:

کشاورزان بوشهری مراقب عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما باشند

کشاورزان بوشهری مراقب عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما باشند

بوشهر- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشاورزان مراقب عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما باشند.

احمد سبحانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما هر ساله خسارات فراوانی به محصول نخیلات وارد می‌سازد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: این عارضه در بعضی موارد سریع و ناگهانی و در بعضی از موارد تدریجی شروع می‌شود و معمولاً در اواخر مرحله خلال تا اواسط مرحله خارک و رطب اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به علل بروز عارضه پژمردگی خوشه خرما افزود: در سال‌های اخیر عواملی از جمله خشکسالی‌های مستمر و متوالی دو دهه گذشته، وزش بادهای گرم و خشک در مراحل خلال و خارک و رطب، کاهش کمیت و کیفیت آب آبیاری، عدم تغذیه صحیح و اصولی، عدم تنک کردن مناسب خوشه در زمان آرایش خوشه، حساسیت ارقام، منطقه جغرافیایی، بافت و ساختار خاک، فعالیت عوامل خسارت زا زنده از جمله آفات چوب خوار، کنه‌های نباتی و بعضی از بیمارگرهای گیاهی باعث افزایش شدت این عارضه شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: این عارضه بیشتر در رقم کبکاب و زاهدی شایع است و ارقام بسیار زود رس مثل خضراوی و نسبتاً دیررس مثل شهابی نسبت به این عارضه متحمل ترند و همچنین ارقام میان‌رس که عمده ارقام استان را تشکیل می‌دهند بخصوص کبکاب به این عارضه حساس هستند.

سبحانی با بیان اقدامات مدیریتی جهت کاهش بروز این عارضه خاطرنشان کرد: آبیاری منظم و متعادل، تغذیه متعادل درختان، عملیات شخم و پاکنی درختان، تنک کردن خوشه‌ها، پوشش خوشه خرما با کیسه‌های پارچه‌ای مناسب، پوشش کف باغ با برگ‌ها یا برگچه‌های هرس شده، کنترل صحیح و اصولی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، عملیات بهداشت باغ اعم از حذف پاجوش و تنه جوش، زهکشی مناسب و …و بیمه محصول از جمله مهمترین اقدامات مدیریتی جهت کاهش بروز این عارضه و خسارات آن است.

کد خبر 6166731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha