۱۶ دی ۱۳۸۶، ۱۴:۲۱

مهدی مصطفوی خبر داد :

روابط فرهنگی با آمریکای لاتین تقویت می‌شود / تاسیس رایزنی فرهنگی در ونزوئلا

روابط فرهنگی با آمریکای لاتین تقویت می‌شود / تاسیس رایزنی فرهنگی در ونزوئلا

نشست سیاست گذاری و تنظیم برنامه های فرهنگی در آمریکای لاتین صبح امروز با حضور سفرا و نمایندگان فرهنگی ایران در آمریکای لاتین و نمایندگان دستگاه های فرهنگی مرتبط در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی مصطفوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان این نشست یک روزه نتایج این نشست را تشریح کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: طرحها و برنامه های پیشنهادی که پیشتر تدوین شده بود در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان در مورد هر یک از بندهای آن  نظرات تکمیلی خود را ارائه کردند که در نهایت به جمع بندی مطلوبی در زمینه سیاست گذاری و تنظیم برنامه های فرهنگی در آمریکای لاتین رسیدیم.

مشاور رئیس جمهور در مورد مصوبات نشست گفت: برگزاری نشستهای علمی، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی مثل نقاشی، صنایع دستی کتاب، هفته های فرهنگی و فیلم، گفتگوی بین ادیان و... از جمله مواردی بود که اعضا بر آن اتفاق نظر داشتند که این حرکتهای فرهنگی می تواند زمینه ایجاد شناخت بین ملتها و بسترسازی برای دیگر حرکتهای سیاسی و اقتصادی فراهم کند.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه مردم کشورهای آمریکای لاتین به شناخت از ایران و انقلاب اسلامی مقرر شد کتابهایی به زبان پرتغالی و اسپانیولی تهیه و در دسترس مردم این کشورها قرار بگیرد. همچنین با هماهنگی که با دیگر وزارتخانه ها به عمل خواهیم آورد، سایتهای وزارتخانه ها به زبان اسپانیایی نیز اخبار خود را مندرج خواهند کرد.

مصطفوی با اشاره به سفر رئیس سازمان صداوسیما به آمریکای لاتین گفت: تبادل رسانه ای ایران با کشورهای آمریکای لاتین عمیق تر شده است و این روند تداوم خواهد داشت که راهکارهای لازم بررسی شد. همچنین در زمینه همکاری بین خبرگزاریها و نمایش فیلمهای ایرانی در کشورهای آمریکای لاتین به این جمع بندی رسیدیم که زمینه های بسیار مناسبی وجود دارد که در آینده از آن استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه ایجاد رایزنی فرهنگی در این کشورها گفت: با توجه به موافقت نامه ای فرهنگی که بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد در حال حاضر زمینه ایجاد رایزنی فرهنگی در کشوری مثل ونزوئلا وجود دارد. در دیگر کشورها نیز در حال مذاکره هستیم که این اتفاق مبارک روی دهد. اما در کشورهایی که رایزنی فرهنگی وجود ندارد از ظرفیت سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد.

مهدی مصطفوی با توجه به اشتراکات ضد امپریالیستی ایران و کشورهای آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: این اشتراکات زمینه بسیار خوبی را فراهم کرده تا ندای انقلاب اسلامی ایران در جان و دل مردم کشورهای آمریکای لاتین بنشیند.

وی در پایان این نشست با تاکید بر نقش مبادلات فرهنگی در مورد دورنمای فعالیتهای فرهنگی ایران در این کشورها گفت: تمام مبادلات فرهنگی ایران در این کشورها قانونی و در قالب تفاهمنامه های فرهنگی انجام صورت می گیرد. با توجه به اشتراکات گسترده و تحولات جدید دورنمای بسیار روشن و شفاف و امیدوارکننده ای پیش رو داریم.

کد خبر 616943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha