۲۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

خبرهایی از مسکن هنرمندان و شورای هنر/درگذشت گران‌ترین نقاش ایرانی

خبرهایی از مسکن هنرمندان و شورای هنر/درگذشت گران‌ترین نقاش ایرانی

در هفته گذشته، علاوه بر برگزاری برنامه‌هایی مرتبط با عزاداری ماه محرم از جمله سوگواره عاشورایی «قلم نینوا»، خیمه عاشورایی و «مجلس پرده‌نشینان»، خالق کوزه‌ها و گران‌ترین نقاش ایرانی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.

بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

سوگواره عاشورایی «قلم نینوا» آغاز شد

سوگواره عاشورایی «قلم نینوا»، ۲۲ تیر با حضور جمعی از شعرا، اساتید دانشگاه، هنرمندان و پیشکسوتان به همت نگارخانه ترانه باران و با همکاری طاهره الله دادیان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. این همایش فرهنگی هنری با اجرای شعر، موسیقی عاشورایی و خلق اثر توسط هنرمندانی همچون طاهره الله دادیان (اجرای نقاشی‌خط)، زهرا داوری و نجمه داوری (اجرای نقاشی)، رضا ولدخانی (اجرای خط معلی) همراه بود.

در گردهمایی هنرمندان در «قلم نینوا» صابر الله دادیان (سه تار)، وفا مصباحی (نی) و سجاد مهربانی (آواز) همسو با واقعه عاشورا اجرا کردند و این سوگواره با رونمایی از آثار خلق شده توسط هنرمندان به پایان رسید. آثار خلق شده در این سوگواره به فرهنگسرای نیاوران اهدا شد.

خبرهایی از مسکن هنرمندان و شورای هنر/درگذشت گران‌ترین نقاش ایرانی

برگزاری جلسه شورای هنر و تأسیس مکتب هنر رضوی

جلسه شورای هنر صبح روز شنبه ۲۳ تیر ماه به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این شورا برگزار شد و در آن ماده واحده تأسیس مکتب هنر رضوی و کلیات اساسنامه دانشگاه سوره به تصویب رسید.

در این جلسه ماده واحده تأسیس مکتب هنر رضوی که توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ارائه شد، به تصویب رسید و قرار شد سند برنامه اجرایی این مکتب تهیه و برای تصویب نهایی به شورای هنر ارسال شود. همچنین اساسنامه اصلاح شده دانشگاه سوره مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید تا بعد از اِعمال نظرات اصلاحی اعضای شورا، به همراه گزارش تحلیلی و آسیب شناسانه دانشگاه سوره، برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.

از روضه‌های مصور عاشورا تا خیمه هنرهای عاشورایی پایتخت

در هفته گذشته، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام عزاداری سیدالشهدا علیه السلام و یاران‌شان، هنرمندان دست به قلم بردند و طرح‌های گرافیکی و پوسترهایی را با محوریت عاشورا خلق کردند.

کتیبه اسامی شهدای کربلا با عنوان «هم‌رزمان حسین علیه السلام» جدیدترین اثر گرافیکی مسعود نجابتی هنرمند طراح گرافیک است که به تازگی با تکنیک قلم و مرکب خلق شده است.

همچنین، همزمان با آغاز ماه محرم، خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی برای دومین سال در پلازای میدان شهدای هفتم تیر بر پا شد. این خیمه در شب‌های منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی، پرشورتر برگزار شد. این خیمه با برنامه‌های متنوعی همچون تعزیه، سرودخوانی، نقالی، مداحی، پارچه‌نویسی و پارچه‌دوزی محرمی به متراژ ۴۰۰۰ متر، نقاشی خط با موضوع محرم و غزه روی ۱۴ تیغه علامت، نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع محرم روی ۴ بوم نقاشی و آماده‌سازی ۲ المان حجمی مرغ آمین و اسب ذوالجناح برگزار می‌شود. برنامه این خیمه بزرگ عاشورایی تا امروز جمعه ۲۹ تیر با برپایی نماز جماعت در پلازای میدان شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود.

مجلس پرده‌نشینان نمایی از روضه‌های خانگی

نمایشگاه عکس «مجلس پرده‌نشینان» که روایت تصویری از روضه‌های خانگی در ماه محرم و صفر طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است، عصر روز ۲۳ تیر ماه در گالری شماره یک خانه عکاسان افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ۵۲ عکس است که از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ توسط عکاسان طاهره بابایی و تهمینه رحمانی به ثبت رسیده است. نمایشگاه عکس «مجلس پرده‌نشینان» توسط طاهره بابایی و تهمینه رحمانی ثبت شده است.

نمایشگاه عکس «مجلسِ پرده‌نشینان»» از یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ تا ۳ شهریور ۱۴۰۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «شماره یک خانه عکاسان ایران» واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، قابل بازدید است.

خبرهایی از مسکن هنرمندان و شورای هنر/درگذشت گران‌ترین نقاش ایرانی

خبرهایی از مسکن هنرمندان و شهرک هنر پرند

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه توضیحاتی از تازه‌ترین اقدامات مرحله ساخت و ساز پروژه مسکن هنرمندان در شهرک هنر پرند از زمان بهره‌برداری این پروژه عمرانی تا ۲ سال آینده خبر داد.

مراسم کلنگ‌زنی ساخت پروژه ۸۰۰ واحدی مسکن هنرمندان چندی پیش با نام شهرک هنر واقع در منطقه مسکونی پرند، در آبان سال گذشته با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و شماری از هنرمندان برگزار شد. این در حالی است که تأمین امکانات برای خانه‌دار شدن اصحاب فرهنگ و هنر از موضوعات مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای دولت مردمی بود. براین اساس طبق توافق‌های به عمل آمده و پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق هنر با وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت نام اعضای صندوق در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن فراهم شد.

پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به تکمیل پرونده ۸۰۰ هنرمند متقاضی مسکن گفت: طی چند مرحله با انتشار فراخوان و ارسال پیامک، از هنرمندان متقاضی برای ارائه مدارک و تکمیل پرونده دعوت به عمل آمد و پرونده افرادی که به صندوق مراجعه کردند برای اقدامات بعدی به وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران پرند ارسال شد. تاکنون بیش از ۴۷۰ نفر قسط اول را پرداخت کرده‌اند. مجری این پروژه قرارگاه خاتم الانبیا است. با مشخص شدن پیمانکار و مجری پروژه شاهد پیشرفت چشمگیر و قابل توجه از زمان کلنگ زنی هستیم. تا جایی که خاک‌برداری و فوندانسیون انجام و برخی واحدها نیز ستون‌گذاری شده است. مسئولان و مجریان شرکت عمران پرند نیز بر روند کار نظارت دارند. امیدواریم شهرک هنر در کمتر از ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

درگذشت خالق کوزه‌ها و گران‌ترین نقاش ایرانی

فرهاد مشیری هنرمند نقاش پرآوازه ایرانی که پس از مرگ همسرش شیرین علی آبادی، تاب و توان حضور در لواسان را نداشت، از ایران کوچ کرد و در انگلیس زندگی می‌کرد، صبح ۲۷ تیر در سن ۶۱ سالگی بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

خبرهایی از مسکن هنرمندان و شورای هنر/درگذشت گران‌ترین نقاش ایرانی

فرهاد مشیری هنرمند نقاش نوگرا متولد ۱۳۴۲ شیراز است. او در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر جهان در سال ۲۰۱۲ قرار گرفته است. فرهاد مشیری خود را با آثار شوخ طبعانه و در عین حال عمیق، به دنیا شناساند اما جامعه هنری ایران تنها دوست داشت کوزه‌های عاشقانه او را ببیند و این آثارش نیز در حراج تهران به فروش می‌رسید. فرهاد مشیری در ایران اغلب با نقاشی‌های کوزه‌اش شناخته می‌شود اما او با تلفیق عناصر بصری گذشته و حال می‌کوشید رابطه سنت و تجدد را در ایران امروز نشان دهد. او در سال ۱۳۸۷ با الهام از خم‌ها و کوزه‌های سفالی شیراز، دست به خلق مجموعه آثاری زد که بعدها به نقاشی‌های کوزه معروف شدند. ویژگی بارز فرهاد مشیری در خلق آثاری چشمگیر و جذاب با گرایش به هنر پاپ است که در کنار آن، آثاری با تأکید بر ترویج «مفهوم دوگانگی» در عرصه هنر معاصر پدید می‌آیند.

سبک خاص مشیری در رنگ‌آمیزی حروف و اعداد (در کنتراستی معنادار) بر گستره بوم و پوسته پوسته شدن سطح رنگ، استعاره‌ای بدیع از بازآفرینی روزگار تاریخی از دست‌رفته‌ای است که با دستکاری در ساختار و اندازه نقوش و درخشان‌نمایی بخش‌هایی از اثر در عین سادگی ظاهری، گستره جست‌وجویی تاریخی و محتوایی در هنرهای کهن ایران، همچون خوشنویسی و سفالگری را یادآور می‌شود. مسأله‌ای که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است.

بزرگداشتی برای صدمین سال تولد محسن وزیری مقدم

بنیاد محسن وزیری به مدیریت هامون پسر زنده‌یاد وزیری مقدم، قصد دارد تا در صدسالگی این هنرمند که سال ۱۳۹۷ در ۹۴ سالگی در شهر رم درگذشت، رویداد «محسن وزیری مقدم> صدسالگی» را از تیر ماه جاری تا آبان ماه برگزار کند. در این رویداد قرار است که فعالیت‌های فرهنگی متعددی به محسن وزیری مقدم اختصاص پیدا کند.

این رویداد که به کیوریتوری هامون وزیری مقدم اجرایی شده، از تیر ماه تا آبان ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. مدیر این پروژه نیز زهره دلداده خواهد بود. بر اساس آنچه که تاکنون درباره این رویداد اعلام شده، بنیاد محسن وزیری مقدم قرار است طی این مدت فعالیت‌های فرهنگی متعددی را به این هنرمند اختصاص دهد. برگزاری این رویداد با همراهی گالری‌های پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱، اعتماد یک، سام سنتر، زیرزمین دستان، باوان، مدار موازی، طراحان آزاد، والی، بستان و ۲+ [ده ونک] بوده است.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه نگاره‌های عاشورایی «نقش سرخ» در کاخ سعدآباد، رویداد «محسن وزیری مقدم> صدسالگی» در گالری‌های پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱، اعتماد یک، سام سنتر، زیرزمین دستان، باوان، مدار موازی، طراحان آزاد، والی، بستان و ۲+ [ده ونک]، نمایشگاه هیوا علیزاده با عنوان «میان خواب، میان بیداری» در گالری بنیاد لاجوردی، نمایشگاه «گل های کابوس» در گالری عصر، نمایشگاه آثار زهرا حبیبی با عنوان «نخند، تو در مقابل دوربین هستی» در گالری ژاله نمایشگاه «باغ اسرار» در گالری افرند و نمایشگاه «آن من دیگرم» در گالری جاوید، از جمله نمایشگاه‌هایی است که عصر روز جمعه ۲۹ تیر ماه افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6170144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha