۲ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۲

رضا تیموری در گفت‌وگو با مهر؛

دوست دارم فیلمبردار باشم و رفیق تا کارگردان و رقیب

دوست دارم فیلمبردار باشم و رفیق تا کارگردان و رقیب

رضا تیموری فیلمبردار باسابقه معتقد است عوامل سینمای مستند سریع رشد می‌کنند ولی به دلیل مسائل متعددی که وجود دارد در این فضا نمی‌مانند و به سمت سینمای داستانی می‌روند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تیموری یکی از چهره‌های شاخص سینمای مستند در یک دهه اخیر بوده است. کارگردان و مدیر فیلمبرداری باسابقه که از سینمای داستانی به دنیای مستند آمد اما حضورش در این سال‌ها، او را به چهره‌ای شاخص در فضای مستند تبدیل کرده است.

تیموری درباره اوضاع کنونی فیلمبرداری در سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: فیلمبرداری در سینمای ایران به‌روز شده و رشد کرده است. ولی در اینجا دوست دارم این نکته مهم را بیان کنم که سینمای مستند در سال‌های اخیر به عنوان پایگاهی برای افراد شده است که در آن رشد می‌کنند و از آن می‌روند. در مستند به دلیل فضای کوچک‌تری که دارد، عوامل سریع‌تر رشد می‌کنند، ولی متأسفانه به دلیل مسائل متعددی که وجود دارد در آن نمی‌مانند و به سمت سینمای داستانی می‌روند.

این مدیر فیلمبرداری درباره مسائلی که باعث رفتن عوامل از سینمای مستند می‌شود، مطرح کرد: در سینمای مستند شما آنطور که شایسته است، دیده نمی‌شوید. ما یک جشنواره تخصصی سینمای مستند به نام «سینماحقیقت» داریم که در بخش‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند به صاحب اثر و کارگردان جایزه می‌دهد ولی در بخش عوامل کلاً یک جایزه برای فیلمبردار داریم. تمام توجه به کارگردان است. ازطرف دیگر بحث مالی وجود دارد که این نیز یکی از معضلات بزرگ است.

وی افزود: کل بودجه سینمای مستند شاید با یک آپارتمان نرمال در تهران برابری کند و این باعث می‌شود تا کارگردان خودش وسایل را تهیه کند و کارهای دیگر را هم خودش انجام بدهد. وقتی تمام مسائل را کنار هم بگذارید، حتی به آنهایی که می‌روند هم حق می‌دهید. به هرحال سینما صنعت است و افراد باید در کنار دیده شدن، درآمد هم داشته باشند. حداکثر درآمدی که می‌توانم در یک سال داشته باشم را به راحتی می‌توانم با همکاری در ساخت سه یا چهار تیزر به دست بیاورم.

دوست دارم فیلمبردار باشم و رفیق تا کارگردان و رقیب

تیموری که در دوره یازدهم جشنواره «سینماحقیقت» عنوان پرکارترین فیلمبردار را داشت، درباره کارهای اخیر خود گفت: نسبت به قبل فعالیت و کار خود را کمتر کرده‌ام و از یک جایی به بعد به سراغ تصحیح رنگ هم رفتم. واقعیت امر این است که ترجیح می‌دهم اسمم در پروژه‌ای ثبت شود که آن را دوست دارم. در حال حاضر مشغول پروژه‌ای با فرهاد ورهرام برای شبکه مستند هستم و به تازگی پروژه «رود ارس» هادی آفریده را هم به پایان رساندم.

فیلمبردار «جایی برای فرشته‌ها نیست» درباره دلیل تغییر حوزه خود از کارگردانی به فیلمبرداری توضیح داد: من سینما را با فیلمسازی شروع کردم و از زمانی که فیلم‌های ۸ میلی متری بود، ساخت فیلم را دنبال کردم و حدود ۱۳ فیلم هم ساخته‌ام که دوتای آن‌ها انیمیشن و بقیه داستانی هستند. من برخلاف بقیه از سینمای داستانی به مستند آمدم.

وی ادامه داد: دلیل اینکه به سمت فیلمبرداری رفتم این بود که فیلمبردار مورد علاقه خودم را پیدا نکردم و تصمیم گرفتم خودم این کار را انجام بدهم و از یک جایی به بعد احساس کردم به دلیل اینکه بسیار ایده‌آل‌گرا هستم، نمی‌توانم با این شرایط کارگردانی را ادامه بدهم. ترجیح دادم در پروژه‌های بیشتری باشم، ایده‌های خود را با کارگردان‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنم، به اشتراک بگذارم و فیلمبردار باشم و رفیق تا کارگردان و رقیب.

تیموری در پایان درباره اوضاع سینمای مستند گفت: اوضاع مستند مانند اوضاع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … ما است. یعنی اگر حال و روز آن‌ها خوب نباشد، این هم خوب نخواهد بود. امیدوارم همه چیز خوب شود.

رضا تیموری فیلمبرداری مستندهای «میدان بی‌حصار»، «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «بانو قدس ایران»، «در جستجوی خانه خورشید»، «کامیون آبی» و … را در کارنامه دارد.

کد خبر 6173253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha