۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۹

نشست تخصصی «از صندوق رای تا صندلی مدیریت سیاسی» برگزار شد

نشست تخصصی «از صندوق رای تا صندلی مدیریت سیاسی» برگزار شد

نشست «تحلیل و بررسی انتخابات ۱۴۰۳، در چهار سال پیش رو چه باید کرد؟» در «کانون اندیشه جوان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی «از صندوق رای تا صندلی مدیریت سیاسی» با حضور «علی سرزعیم» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و «پرویز امینی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد به منظور واکاوی نقاط قوت و ضعف نهادهای تربیت نیروی سیاسی در بزنگاه انتخابات و اداره کشور بعد از ظهر امروز سوم مرداد در اندیشکده حکمرانی شریف، برگزار شد.

سیاستمدار جرات تصمیم گیری دارد

علی سرزعیم، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدا با طرح این موضوع که اساساً ما سیاستمدار را برای چه نیاز داریم؟ بیان کرد: دنیا در حال تحول است و طبق تحقیقات تیپ سیاستمداران اروپا در حال تغییر است و دیگر صرفاً سیاستمدار نیستند. کارشناس و یا سلبریتی هستند هرچند که کارشناس با سیاستمدار تفاوت دارد.

وی افزود: سیاستمداران معمولاً حوصله کارهای دقیق ندارند در حالی که کارشناسان چنین ویژگی ندارند سیاستمداران تربیت می‌شوند در فرایند کارهای حزبی و سیاسی و کم کم یاد می‌گیرند که ذات بازی سیاسی این است که باید در برابر مخالفت‌ها ضد ضربه شوند. بنابراین یک سیاستمدار جرات تصمیم گیری دارد. هرچند که بسیاری از مسائل سنجش پذیر نیست. کارشناسان نیز گاهی نمی‌توانند معیارهای عینی را تعیین کنند، سیاستمدار با تکیه بر شم سیاسی خود پیش می‌رود.

سرزعیم به تجربه شخصی و علاقه سیاستمداران به توسعه ارتباطاتشان اشاره کرد و بیان کرد: در دنیای سیاست شناخت سیاستمداران بسیار اهمیت دارد این در ارتباط‌های رودررو محقق می‌شود و نه در تصویرهای رسانه‌ای تبلیغات انتخاباتی، باید سیاستمدار را بشناسیم که چقدر صادق است و یا در نهایت چه هدفی را دنبال می‌کند.

احزاب فعال نباشند نمی‌توانند نیروی سیاسی تربیت کنند

پرویز امینی، تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در رابطه ظرفیت فنی گذار نصبی سیاستمداران در ایران، گفت: رویکرد نهادگرایی در جامعه شناسی سیاسی می‌گوید اجزای جامعه کارویژه اساسی دارند و در تعامل با یکدیگر جامعه ثبات خواهد یافت. در مورد تربیت نیروی سیاسی باید دید این موضوع کار ویژه کدام نهاد است؟ ضمن آنکه نیروی‌های سیاسی مراتب متفاوتی دارند.

وی همچنین بیان کرد: اگر نهادی برای تربیت نیروی سیاسی وجود نداشته باشد، نیروی سیاسی به مَحاق می‌رود. در مورد نظام پادشاهی و یا نظام دموکراسی مصداق دارد. در شکل مدرن حزب به عنوان تشکیلات جمعی که معطوف به قدرت سیاسی است، وظیفه تربیت نیروی سیاسی را نیز بر عهده دارد. اگر احزاب فعال نباشند نمی‌توانند نیروی سیاسی تربیت کنند.

تحلیلگر سیاسی به چهره‌های سیاسی پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: نسل نخست شخصیت‌های سیاسی را پشت سر گذاشتیم و از دوره آقای احمدی نژاد دیگر نیروی سیاسی که قدرت چانه‌زنی در سطح حاکمیت را داشته باشد نداریم. بخشی از نیروی سیاسی قبل از انقلاب در جریان مبارزه شکل گرفت و عده‌ای هم پس از انقلاب در حزب جمهوری اسلامی شکل گرفت. پس از آن دیگر نیروی سیاسی که در دل حزب بیرون آمده باشد، نداریم. با خلا نیروی سیاسی مواجهیم.

امینی همچنین عنوان کرد: نیروی سیاسی باید مصالح ساختار قدرت و پیشروی منازعات را بشناسد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر رئیس جمهوری داریم که نه ایده اداره کشور را دارد و نه تیم سیاسی برای اداره امور اجرایی کشور دارد. در تراز بالا حزب است که خرد جمعی را به کار گرفته و نیرو برای حکمرانی تربیت می‌کند. حزب ایده‌های آلترناتیو برای اداره کشور اداره می‌کند و البته کارکردهای مهم دیگری نیز دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد همچنین بیان کرد: اگر نهاد انتخابات حزبی شود می‌توان به کارکردهای حزب تکیه کرد. این حزب است که می‌تواند با نیروی سیاسی، سیاست‌ها را پیگیری کند و فرد بدون حزب به تنهای راه به جایی نمی‌بَرَد. در حال حاضر تشکیلات سیاسی نداریم و ضربه این خلا بالاست.

امینی عرصه سیاست را دارای تعارض منافع دانست و گفت: حزب باید در حوزه عمومی وارد شود. ایده‌ها باید در احزاب شکل بگیرد در حالی که هم اکنون در حاکمیت شکل می‌گیرد. حتی اگر ایده حزب ناکارآمد بود، حزب دیگری ایده جدیدی مطرح می‌کند.

امینی در بخش پایانی سخنانش به راهکار برای وضع موجود در فقدان درست احزاب پرداخت و گفت: نمی‌توان خارج از حزب به تربیت نیروی سیاسی رسید. تنها راه موجود تشکیلات سیاسی است. حزب به وضعیت حقوقی نیاز دارد. قدرت باید توسط نهادهای عام اداره شود. حکمرانی و پیش بُردن امر سیاسی بسیار پیچیده و دشوار است.

سیاستمدار کسی است که می‌تواند بسیج اجتماعی ایجاد کند

سرزعیم، نویسنده کتاب پوپولیسم ایرانی در ادامه بیان کرد: سیاستمدار کسی است که می‌تواند بسیج اجتماعی ایجاد کند و در زمان جنگ و صلح این کارکرد مهم است، مانند بسیج کردن جامعه توسط امام (ره) در زمان جنگ. عرصه سیاسی به پیش‌بینی پذیر بودن امور و جایگاه‌ها نیاز دارد و در فقدان چنین ویژگی سیاست به سمت فردگرایی رفته است.

وی به نیاز جامعه برای نیروی سیاسی پرداخت و افزود: وقتی حزب را نپذیرید، گعده کار راه می‌اندازد و محفل به شکل ناقص کار سیاسی را پیش می‌برد به این دلیل که ساز و کار سیستماتیک برای تربیت نیروی سیاسی نداریم.

کد خبر 6174308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha