۵ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۱

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

نباید شعارزده فیلم بسازیم/ انتقال جادوی لحظه‌ها با سینما

نباید شعارزده فیلم بسازیم/ انتقال جادوی لحظه‌ها با سینما

مهرداد حسنی کارگردان فیلم کوتاه «کوه سفید» گفت که در سینما باید با زبان انسانی مفاهیم فیلممان را به مخاطبان منتقل کنیم و فیلم‌های شعارزده نسازیم.

مهرداد حسنی کارگردان فیلم کوتاه «کوه سفید» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: سال ۹۷ آقای مجید مجیدی حدود ۲۰ کارگردان را دور هم جمع کرد تا با محوریت اربعین فیلم کوتاه بسازند. ایده‌ها و طرح‌های مختلفی در آن دوره ارائه شد. من نیز با همراهی ناصر ضمیری یک طرح و ایده ارائه کردم. با ناصر صحبت کردیم و فیلمنامه «کوه سفید» را نوشتیم. با آقای مجیدی نیز مشورت کردیم و وی هم ایده فیلم ما را بسیار دوست داشت.

وی افزود: ما «کوه سفید» را در روستای سرآقاسید ساختیم که بسیار روستای صعب‌العبور و سختی بود.

نباید شعارزده فیلم بسازیم/ انتقال جادوی لحظه‌ها با سینما

این کارگردان درباره داستان این فیلم کوتاه توضیح داد: «کوه سفید» داستان ۲ دوست است که در یک روستا زندگی می‌کنند. مادر یکی از آن‌ها علاقه زیادی به حضور در حرم امام حسین (ع) دارد اما شرایط پیاده‌روی اربعین برای او فراهم نیست. درنتیجه آن‌ها با یکسری تمهیدات و امکانات سینمایی این اتفاق را برای تمامی اهالی روستا رقم می‌زنند و به این ترتیب لحظه‌ای را که پدر این بچه که به کربلا رفته است به حرم امام حسین (ع) می رسد، این صحنه را از روی پروژکتور برای تمام اهالی روستا و مادرش پخش می کنند.

حسنی تصریح کرد: رویکرد اصلی من در «کوه سفید» این بود که پیاده‌روی اربعین را به سینما وصل کنم و اینکه نشان دهم سینما چگونه می تواند همان فضا و جادوی لحظه‌ها را به انسان‌ها انتقال دهد. من باور داشتم که مردم چیزی را که دوست دارند و به آن باور دارند در قلبشان نگه می‌دارند و به طور مثال برای ارتباط گرفتن با امام حسین (ع) صرفاً نیاز نیست که در حرم ایشان حضور داشته باشند و این ارتباط کاملاً دلی است و در هرکجا می‌تواند شکل بگیرد.

نباید شعارزده فیلم بسازیم/ انتقال جادوی لحظه‌ها با سینما

حسنی در پاسخ به اینکه در ساخت فیلم مذهبی و دینی برای نسل جوان باید چه نکاتی را رعایت کرد تا مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد؟ گفت: به نظر من در سینما مادامی که ما یک حرف را از طریق مسائل انسانی به مخاطب منتقل نکنیم، نه برایش جذابیت دارد و نه رویش تاثیر می‌گذارد. ما هرچقدر نسبت به مفهومی که در فیلم‌مان قرار دارد، مسلط باشیم اما آن را به زبان انسانی بیان نکنیم بازهم هیچ تاثیری ندارد. در این چندسال شاهد بوده‌ایم که فیلم‌های ارگانی یا مذهبی مخاطبان پایینی داشته‌اند به دلیل اینکه یک کلی‌گویی دارند و این کلی‌گویی تاثیر انسانی ندارد. این فیلم‌ها صرفاً شعاری را برای مخاطب بیان می‌کنند. مخاطب هم آن شعار را قبلاً خوانده یا شنیده است و دیگر لزومی نمی‌بیند که دوباره آن شعار را به زبان تصویر تماشا کند.

این کارگردان در پایان درباره فیلمنامه بلند خود بیان کرد: من یک فیلمنامه فیلم بلند نوشته‌ام و تاکنون ۲ بار برای دریافت پروانه ساخت آن اقدام کرده‌ام اما هربار رد شده‌ است. فکر می کنم چون فیلم‌اولی هستم به من اعتماد نمی کنند وگرنه فیلم‌های من کاملاً فضای انسانی دارند و کاری به مسائل سیاسی و … ندارم.

کد خبر 6175072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha