۲۰ بهمن ۱۳۸۷، ۱۲:۰۴

نشست فیلم "اشکان"/

هر فیلمساز باید یک تجربه سیاه و سفید در کارنامه داشته باشد

هر فیلمساز باید یک تجربه سیاه و سفید در کارنامه داشته باشد

نشست پرسش و پاسخ فیلم "اشکان،‌ انگشتر متبرک و چند داستان دیگر" به کارگردانی شهرام مکری شنبه 19 بهمن با حضور کارگردان و عوامل فیلم در سالن شماره 3 سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مکری در این نشست درباره انگیزه نگارش و ساخت این فیلم گفت: بعد از فیلم کوتاه "توفان سنجاقک" که در جشنواره برنده چند جایزه شد، آقای شجاع‌نوری ایده‌ای به من پیشنهاد داد که درباره دزدی دو نابینا از یک جواهرفروشی بود. این سوژه وقتی به فیلمنامه رسید به دلایلی کار نشد. فیلم روی کاغذ برای تهیه‌کنندگان سینمای ما توجیه مادی نداشت و تنها آقای کریمی ریسک تهیه‌کنندگی فیلم را پذیرفت.

وی درباره تولید "اشکان" به صورت سیاه و سفید افزود: به شکل‌های سیاه و سفید گرافیکی علاقه دارم. معتقدم هر فیلمسازی باید تولید فیلمی سیاه و سفید را در کارنامه خود داشته باشد، زیرا وقتی وارد مناسبات گیشه می‌شویم دیگر نمی‌توانیم به ساخت اینگونه فیلم‌ها بپردازیم. فیلم سیاه و سفید سخت فروش می‌رود و در نتیجه مجاب کردن تهیه‌کننده‌ها سخت است. به دلیل لوکیشن‌های زیاد فیلم کنترل رنگ امکانپذیر نبود و از این رو سیاه و سفید بودن کار را یکدست‌تر کرد.

این کارگردان جوان سینما درباره حضور بازیگران تئاتری در فیلم خود گفت: سعید ابراهیمی‌فر و نسیم احمدپور به دلیل آشنایی با بازیگران تئاتر افرادی را پیشنهاد دادند. زیرا هدفمان این بود که از بازیگرانی تازه و باطراوت و در عین حال ناشناخته در فیلم استفاده کنیم. استفاده از سوپراستارهای سینما نیازمند هماهنگی و زمان بیشتری بود که در این تجربه امکانپذیر نبود.

مکری درباره شباهت فیلم خود با فیلم‌های اروپایی و آمریکای لاتین اظهار داشت: فکر می‌کنم اینگونه گرایش در سینمای دنیا به‌روز است و از دهه 90 سینماگران دنیا با این شکل داستانگویی در اروپا و آمریکا به ساخت فیلم پرداخته‌اند. من نیز ادبیات آمریکای لاتین را دوست دارم و دوست دارم مخاطب را بین مرز شوخی و جدی قرار دهم.

وی ادامه داد: یک ایده پایه در فیلم‌های کوتاهم وجود دارد که در فیلم بلند "اشکان" نیز وجود دارد. سعی و تلاشم این است که در این زمینه کار کنم. البته اگر گفته شود که "اشکان" از فیلم‌های کوتاهم عقب‌تر است می‌پذیرم، زیرا در این فیلم مخاطب عام را نیز مد نظر قرار دادم.

کارگردان "اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر" درباره بودجه اندک ساخت فیلم و تأثیر آن گفت: اگر امکان مالی و زمان بیشتر در اختیار داشتم، اتفاق بهتری می‌افتاد. در چهار سال اخیر پیشنهاد ساخت فیلمنامه‌هایی را مشابه فیلم‌هایی که در سینمای امروز ساخته می‌شوند داشتم، ولی مقاومت کردم چون گمان کردم با ساخت اینگونه فیلم‌ها برای کار اول خود موفق نمی‌شوم. کار و حمایتی که آقای کریمی از ساخت این فیلم انجام داد در سینمای ایران کمتر رخ می‌دهد.

مهدی کریمی تهیه‌کننده فیلم "اشکان" نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به استقبالی که مخاطبان از این فیلم داشتند نتیجه انتخاب خود را گرفتیم. هر کار و فیلمنامه‌ای مشخصات تولید خود را می‌طلبد. در این اثر سعی کردیم با سبک و سیاق شکل‌گیری فیلمنامه با نوگرایی و تجربه‌گرایانه تولید را طی کنیم. در تک تک مراحل تولید فیلم سعی کردیم شرایطی فراهم شود تا فیلم ذائقه جدیدی را برای مخاطب فراهم کند.

در این نشست که اجرای آن بر عهده سحر عصرآزاد منتقد سینما بود، سعید ابراهیمی‌فر و سینما رازانی دو تن از بازیگران فیلم "اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر" نیز حضور داشتند.

کد خبر 831017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha