۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۳

محراب جمعه/۶؛

مأموریت‌ نماز جمعه ایجاد وحدت بین مردم و مسئولان است

مأموریت‌ نماز جمعه ایجاد وحدت بین مردم و مسئولان است

عبدالملکی خواستار قرار گرفتن مدیریت فرهنگی در اولویت کارهای ائمه جمعه کشور شد و گفت: اگر یک امام جمعه همه جا را بسازد ولی مدیریت فرهنگی انجام نداده باشد، گویا هیچ کاری انجام نداده است.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: فریضه شکوهمند نمازجمعه یکی از جلوه‌های بعد سیاسی و اجتماعی اسلام است. پیامبر اکرم (ص) در نخستین روزهای هجرت به مدینه، بنیاد آن را نهاد تا مرکزی برای اجتماع هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح مسائل اجتماعی، سیاسی، بیداری عمومی امت اسلامی و … باشد. نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می‌شود. با توجه به مسائل سیاسی-اجتماعی خطبه‌ها، نماز جمعه به نماز عبادی-سیاسی نیز مشهور شده است.

حضرت امام خمینی (س) در خصوص نماز جمعه می‌فرمایند نماز جمعه موجب می‌شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می‌کرد می‌گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه علیهم السلام هستیم که همه امور دست آنها بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند. … مسأله دیگر خطبه‌های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبه اول واجب است و در خطبه دوم بنابر احتیاط واجب است. مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می‌افتد، آنها را برای مردم بگویید. مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است.... ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکّر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید.

این رویداد، منبر ندای اسلام و دعوت به تهذیب نفس، روشنگری افکار و بصیرت مسلمانان محسوب می‌شود و خطبای جمعه رسالت حق‌گویی و تقوا آموزی دارند بر همین اساس برای واکاوی نقش و جایگاه شبکه امامت در جامعه اسلامی با حجت الاسلام عباس عبدالملکی امام جمعه ایزدخواست به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام عباس عبدالملکی امام جمعه ایزدخواست در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره جایگاه نماز جمعه، این نماز را نماز وحدت عنوان کرد و گفت: اگر صدای تفرقه به هر بهانه و دلیلی در نماز جمعه‌ای شنیده شود، آن نماز جمعه مد نظر اسلام نیست.

امام جمعه ایزدخواست یکی از مأموریت‌های خود در امامت جمعه را ایجاد وحدت بین مردم و مسئولان عنوان کرد و اظهار داشت: در این اتحاد موفق بوده‌ام و بارها اختلافات ریشه‌ای بین مردم و مسئولان شهر را حل کرده‌ام؛ در یک مورد که اختلاف عمیق شورای شهر و عده زیادی از مردم را حل کردم شیرین‌ترین خاطره‌ای شد که در نماز جمعه برای بنده به یادگار ماند.

وی تیزبینی را یکی از خصوصیات لازم یک امام جمعه برشمرد و گفت: امام جمعه باید همه جوانب یک امر را بسنجد که آسیبی وارد نکند؛ بعضی اوقات کوچک‌ترین بی‌سلیقگی، لطمات جبران ناپذیری به جایگاه امامت و نماز جمعه وارد می‌کند.

حجت‌الاسلام عبدالملکی یکی از کارهایی که به جایگاه مقدس نماز جمعه و امامت جمعه آسیب می‌زند را فراموشی وظیفه اصلی امام جمعه عنوان کرد و تصریح داشت: وظیفه اصلی امام جمعه مدیریت فرهنگی است؛ برخی مدیریت را با کار فرهنگی اشتباه می‌کنند؛ امام جمعه نباید جز جز کارهای فرهنگی را به عهده بگیرد بلکه باید مدیریت فرهنگی کند.

امام جمعه ایزدخواست انجام امور فرهنگی را باعث عقب مانند امام جمعه از مدیریت فرهنگی توصیف کرد و گفت: نباید خود را درگیر کار فرهنگی کرد؛ کارهای جزئی فرهنگی را باید به دست اعضای دیگر دفتر امام جمعه یا مسئولان فرهنگی شهر سپرد.

وی در بیان نکته‌ای مهم‌تر اظهار داشت: امام جمعه باید بیشترین دغدغه را در امور نرم افزاری داشته باشد؛ برای مثال ما الان به ساخت مسجد نیاز نداریم، بلکه به مسجدی نیاز داریم؛ نیازی به ساخت و ساز اماکن بسیج و امور فرهنگی نیست بلکه نیازمند افراد و جوانان بسیجی هستیم.

حجت‌الاسلام عبدالملکی با تأکید بر توجه بیشتر امامان جمعه به مدیریت فرهنگی گفت: اگر در شهری بهترین کارها انجام شده باشد اما فرهنگ به سر منزل مقصود نرسیده باشد، گویا اصلاً کاری انجام نشده است؛ در اوایل امامت جمعه خود به کارهایی که وظیفه اصلی بنده نبود بسیار ورود کردم، روستا را شهر کردم و بیمارستان و مدرسه ساختم؛ این‌ها خوب بود اما وقتی به مدرسه‌ای رفتم و دیدم که بچه‌ها به یکدیگر دشنام رکیک می‌دهند، خود را مقصر دانستم که باید بیشتر وقت خود را صرف فرهنگ می‌کردم؛ الان در آن شهر جوانان بیشترین حضور را در نماز جمعه دارند که یکی از شیرین‌ترین کارهای من است.

کد خبر 6175078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha