محراب جمعه/11؛

نماز جمعه خاری در چشم دشمنان است

نماز جمعه خاری در چشم دشمنان است

حجت‌الاسلام مدرس وامقی نماز جمعه را خاری در چشم دشمنان عنوان کرد و گفت: نماز جمعه یکی از بهترین جایگاه‌های بصیرت‌افزایی در بین مردم است.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: فریضه شکوهمند نمازجمعه یکی از جلوه‌های بعد سیاسی و اجتماعی اسلام است. پیامبر اکرم (ص) در نخستین روزهای هجرت به مدینه، بنیاد آن را نهاد تا مرکزی برای اجتماع هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح مسائل اجتماعی، سیاسی، بیداری عمومی امت اسلامی و … باشد. نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می‌شود. با توجه به مسائل سیاسی-اجتماعی خطبه‌ها، نماز جمعه به نماز عبادی-سیاسی نیز مشهور شده است.

حضرت امام خمینی (س) در خصوص نماز جمعه می‌فرمایند نماز جمعه موجب می‌شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می‌کرد می‌گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه علیهم السلام هستیم که همه امور دست آنها بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند. … مسأله دیگر خطبه‌های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبه اول واجب است و در خطبه دوم بنابر احتیاط واجب است. مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می‌افتد، آنها را برای مردم بگویید. مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است.... ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکّر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید.

این رویداد، منبر ندای اسلام و دعوت به تهذیب نفس، روشنگری افکار و بصیرت مسلمانان محسوب می‌شود و خطبای جمعه رسالت حق‌گویی و تقوا آموزی دارند بر همین اساس برای واکاوی نقش و جایگاه شبکه امامت در جامعه اسلامی با حجت الاسلام سید محمد علی مدرس وامقی امام جمعه نصر آباد به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام سید محمد علی مدرس وامقی امام جمعه نصر آباد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره جایگاه نماز جمعه گفت: نماز جمعه مکانی است که تمام دشمنان اسلام و شیعه برنامه‌هایی برای ضربه زدن به این جایگاه خطیر دارند.

وی نماز جمعه را خاری در چشم دشمنان اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: نماز جمعه‌ها سبب شده است که بتوانیم حرف اسلام و دین و سیاست را توأم با دین برای مردم تبیین کرده و مسائل روز را برای مردم روشن کنیم؛ این یکی از جایگاه‌های روشن سازی مردم و بصیرت افزایی آنان است که بیش از این هم کارایی خواهد داشت.

وی در بیان خاطره‌ای از دوران امامت جمعه خود گفت: یکی از کسانی که در نماز جمعه شرکت کرده بود در وسط خطبه‌ها بلند شد و یک مشکل کاری داشت و برگه‌ای را جلوی من گذاشت که این را برای مردم بخوانید؛ من در همان تریبون برگه را گرفتم و گفتم آرام باش تا بخوانم و چیزی که می‌خواهی برائت انجام خواهم داد؛ بعد از نماز جمعه حدود چهار ساعت صحبت کردیم و مشکلش حل شد و او با رضایت کامل از نهاد امامت جمعه با من خداحافظی کرد.

کد خبر 6176708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha