۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۰

محراب جمعه/۵؛

دشمنان اسلام از تبیین‌گری نماز جمعه در هراس هستند

دشمنان اسلام از تبیین‌گری نماز جمعه در هراس هستند

تبیین‌گری نماز جمعه دشمنان را به هراس انداخته است؛ شرکت جوانان در این نمازها بسیار حائز اهمیت است.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: فریضه شکوهمند نمازجمعه یکی از جلوه‌های بعد سیاسی و اجتماعی اسلام است. پیامبر اکرم (ص) در نخستین روزهای هجرت به مدینه، بنیاد آن را نهاد تا مرکزی برای اجتماع هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح مسائل اجتماعی، سیاسی، بیداری عمومی امت اسلامی و … باشد. نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می‌شود. با توجه به مسائل سیاسی-اجتماعی خطبه‌ها، نماز جمعه به نماز عبادی-سیاسی نیز مشهور شده است.

حضرت امام خمینی (س) در خصوص نماز جمعه می‌فرمایند نماز جمعه موجب می‌شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می‌کرد می‌گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه علیهم السلام هستیم که همه امور دست آنها بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند. … مسأله دیگر خطبه‌های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبه اول واجب است و در خطبه دوم بنابر احتیاط واجب است. مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می‌افتد، آنها را برای مردم بگویید. مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است.... ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکّر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید.

این رویداد، منبر ندای اسلام و دعوت به تهذیب نفس، روشنگری افکار و بصیرت مسلمانان محسوب می‌شود و خطبای جمعه رسالت حق‌گویی و تقوا آموزی دارند بر همین اساس برای واکاوی نقش و جایگاه شبکه امامت در جامعه اسلامی با حجت الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه زبرخان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت‌الاسلام بابایی امام جمعه زبرخان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره جایگاه نماز جمعه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است و قرارگاه ایمان و بصیرت و اخلاق است» و ایشان مهمترین وظیفه ائمه جمعه را تبیین حقایق و هدایتگری فرهنگی و سیاسی برشمردند گفت: نماز جمعه از اولین ابزاری است که از صدر اسلام برای تبیین عموم مردم استفاده شد.

امام جمعه زبرخان با اشاره به تاریخ نماز جمعه در صدر اسلام اظهار داشت: خدا را سپاسگزاریم که به فرمان امام خمینی (ره) نخستین نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله طالقانی در تهران برگزار شد و بعداً نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها خواستار این نماز شکوهمند شدند و در نهایت امروز حدود نهصد پایگاه نماز جمعه در شهرهای سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان این کشور برای از بین بردن نماز جمعه گفت: برای اینکه دشمن به این پایگاه سیاسی عبادی لطمه بزند کارهای زیادی انجام داده است؛ یک نوبت در تهران بمب گذاری کردند که هیچ اثری نداشت که البته بعد از آن از دست دادن پنج امام جمعه در سراسر کشور به عنوان شهدای محراب بسیار تأسف بار بود.

حجت‌الاسلام بابایی توضیح داد: دشمنان از نقش روشنگرانه نماز جمعه به شدت در هراس بوده و هستند؛ این نماز عبادی سیاسی هر هفته از لحاظ کمی و کیفی در حال ارتقا است؛ که امیدواریم مردم قدر بدانند و ائمه جمعه هم طبق فرمان رهبر معظم انقلاب مردم را هدایت کنند تا انقلاب به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان (عج) سپرده شود.

امام جمعه زبرخان با بیان خاطره‌ای از دوران امامت جمعه خود گفت: در آن موقع که امام جمعه زرند بودم، آقا تشریف آوردند و سخنرانی فرمودند که اجازه دادند من قبل از حضرت آقا چند جمله‌ای صحبت کنم، بعد رهبر معظم انقلاب فرمودند «من زرند را به حضور با شکوه جوانان در نماز جمعه شناختم» این یک تشویق، نقشه راه و خاطره بسیار شیرین برای من است.

کد خبر 6174257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha