محراب جمعه/۷؛

نماز جمعه محل ایجاد برادری و الفت گرفتن دل‌ها است

نماز جمعه محل ایجاد برادری و الفت گرفتن دل‌ها است

حجت‌الاسلام رسولی نماز جمعه را حج فقرا توصیف کرد و گفت: نماز جمعه محل ایجاد تقوا، برادری، برابری و اتحاد است.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: فریضه شکوهمند نمازجمعه یکی از جلوه‌های بعد سیاسی و اجتماعی اسلام است. پیامبر اکرم (ص) در نخستین روزهای هجرت به مدینه، بنیاد آن را نهاد تا مرکزی برای اجتماع هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح مسائل اجتماعی، سیاسی، بیداری عمومی امت اسلامی و … باشد. نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام بوده و از نمادهای همبستگی مسلمانان شناخته می‌شود. با توجه به مسائل سیاسی-اجتماعی خطبه‌ها، نماز جمعه به نماز عبادی-سیاسی نیز مشهور شده است.

حضرت امام خمینی (س) در خصوص نماز جمعه می‌فرمایند نماز جمعه موجب می‌شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می‌کرد می‌گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه علیهم السلام هستیم که همه امور دست آنها بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند. … مسأله دیگر خطبه‌های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبه اول واجب است و در خطبه دوم بنابر احتیاط واجب است. مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می‌افتد، آنها را برای مردم بگویید. مردم را در صحنه حاضر نگه دارید که آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است.... ائمه جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکّر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید.

این رویداد، منبر ندای اسلام و دعوت به تهذیب نفس، روشنگری افکار و بصیرت مسلمانان محسوب می‌شود و خطبای جمعه رسالت حق‌گویی و تقوا آموزی دارند بر همین اساس برای واکاوی نقش و جایگاه شبکه امامت در جامعه اسلامی با حجت الاسلام مهدی رسولی امام جمعه شعیبه به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام مهدی رسولی امام جمعه شعیبیه در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت و جایگاه نماز جمعه با اشاره به فرمایشات ائمه معصوم (ع) و امامین انقلاب گفت: نماز جمعه جایگاه بسیار ممتازی در بین مسلمانان است؛ نماز جمعه محل محل تجمع و الفت گرفتن دل‌ها است.

امام‌جمعه شعیبیه نماز جمعه را دارای قابلیت انجام کارهای بزرگ عنوان کرد و افزود: یکی از این کارها الفت قلوب و اتحاد مسلمانان است؛ یکی دیگر از آن کارها به رخ کشیدن جمعیت و سیل خروشان مسلمانان در اجتماع عظیم هفتگی است.

وی نماز جمعه را حج فقرا توصیف کرد و ابراز داشت: حج محل تجمع مؤمنین است؛ این محل تجمع، نماد اتحاد، برادری و مسلمانی است و یک پیام بزرگ برای کل دنیا دارد که ما مسلمانان، متحد و برادر هستیم و ندای واحد لبیک و لا اله الا الله را به رخ جهان می‌کشیم.

وی با اشاره به روایاتی درباره اینکه نماز جمعه حج فقرا است اظهار داشت: اگر فرد یا افرادی نتوانند به حج مشرف شوند می‌توانند در این اجتماع عظیم در این روز مبارک شرکت کنند تا برایشان ثواب حج نوشته شود؛ شرکت در رکعت‌های این نماز و شنیدن خطبه‌های آن هر یک عبادت است؛ بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب نماز جمعه محل ایجاد تقوا، بصیرت‌افزایی و اتحاد است.

امام‌جمعه شعیبیه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه «وقتی روز جمعه فرا می‌رسد و شما را برای نماز جمعه فرا می‌خوانند، تا می‌توانید سعی و تلاش خود را بیشتر کنید تا به این فریضه برسید» گفت: سرعت را اضافه کنید و هر کاری دارید رها کنید و به سوی عبادت بیایید به این خاطر بیان شده است که نماز جمعه تلاقی اتحاد، برادری و اخوت است بنابراین تا می‌توانید باید این را نمایان کنید.

وی با نقل روایتی با این مضمون که «اگر کسی برای رفتن به نماز جمعه از منزل خود خارج شود و در این مسیر از دنیا برود، او را در زمره بهشتیان و شفاعت کنندگان قرار می‌دهند و گناهان او به خاطر این نیت پاک از بین می‌رود» گفت: این خود نشان دهنده عظمت نماز جمعه است؛ نماز جمعه یک کلاس درس اتحاد، برادری و بصیرت افزایی است.

وی در بیان خاطره‌ای در دوران امامت جمعه خود اظهار داشت: بنده در منطقه‌ای هستم که زندگی بر اساس قوم و قبیله است؛ دو طایفه با هم دعوا داشتند، بنده نیز برای میانجی‌گری شرط کردم که بزرگان عشیره‌ها را در نماز جمعه بیاورند تا بعد از آن به خانه آن‌ها برویم و از صلح و آشتی صحبت کنیم.

امام‌جمعه شعیبیه ادامه داد: با چند واسطه، بزرگان دو طایفه را به نماز جمعه آوردیم، خطبه نصیحت‌وار و ارشادی داشتم، وقتی خطبه‌ها تمام شد و خواستیم که سوار ماشین شویم و به منزلشان برویم، یکی از بزرگان رفته بود و یک پیامی داد و گفت به برکت خطبه‌ها و نصایح شما، خجالت کشیدم که این دعوا را ادامه دهم، بنابراین به طایفه و قبیله خود اعلام کردم که از این ساعت به خاطر این نماز جمعه با هم آشتی کردیم.

وی در بیان خاطره دیگری گفت: یکی از مؤمنان تماس گرفته بود و با حالت خیلی ملتمسانه‌ای معذرت خواهی می‌کرد؛ می‌گفت «من همیشه در صف اول بوده‌ام و الان باید زنگ بزنم و طلب بخشش کنم؛ احتمال می‌دهم که خداوند برای این شرکت نکردن در نماز جمعه برای من گناه بنویسد.»

کد خبر 6175393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha