۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۷

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان خبر دا؛

توسعه ۱۰ رشته مهارتی در شاخه کار دانش خاص مدارس استثنایی کردستان

توسعه ۱۰ رشته مهارتی در شاخه کار دانش خاص مدارس استثنایی کردستان

سنندج_رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان از توسعه رشته‌های مهارتی وحرفه ای در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص مدارس استثنایی استان به ۱۰ رشته خبر داد.

طالب محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر اهمیت توسعه رشته‌ای در متوسطه دوره دوم کار دانش خاص مدارس استثنایی استان اظهار کرد: افزایش مهارت‌های زندگی، دستیابی به خودکفایی فردی، ارتقا انگیزه‌ی کار و فعالیت و نیز کسب مهارت‌های شغلی دانش‌آموزان با تأکید بر توانبخشی حرفه‌ای را از اهداف این دوره تحصیلی برشمرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: در ده مدرسه متوسطه دوره دوم کار دانش خاص ۸ شهرستان دهگلان، سقز، کامیاران، سنندج، قروه، بیجار، بانه ومریوان با هدف پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب حرفه آموزی، رشته‌های مهارتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه استان آموزش داده می‌شود.

وی کمک خدمات اداری، هنر زندگی در خانه، کمک قناد، کمک مشبک بر (درودگری)، کمک باغبان، کمک کار ساده خیاط، کمک خدمات امور اداری، تعمیرات کفش، کمک کار لوله کش و کمک قالی بافی را عناوین این رشته‌های مهارتی برشمرد.

محمدی با اشاره به آمار ۱۲۴ نفری دانش آموز ان با نیازهای ویژه دختر وپسر که در دوره دوم متوسطه کار دانش خاص مدارس استثنایی استان تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: هدف ومأموریت اصلی آموزش دانش آموزان استثنایی صرفاً تحصیل وطی مدارج دانشگاهی نیست، بلکه هدف اصلی آموزش مهارت‌های زندگی وفراهم آوردن زمینه مناسب برای ورود آنها به زندگی است.

مهارت آموزی برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار دانش آموزان است

وی با بیان اینکه اساس آموزش و پرورش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفه آموزی و مهارت آموزی تعریف شده است، بیان کرد: مهارت آموزی، استعدادیابی و تقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش می‌تواند برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش آموزان باشد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان یاد آور شد پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی و اداره خانواده خود را داشته باشد.

محمدی با تأکید براینکه حرفه آموزی در افزایش نگرش مثبت و ارتقا سطح خودباوری دانش آموزان با نیاز ویژه تأثیر زیادی دارد، اضافه کرد: آموزش و پرورش باید دانش‌آموز را واجد مهارت کند و شایستگی و صلاحیت‌های لازم برای حضور در بازار کار را به او بیاموزد.

وی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارت آموزی است، یادآور شد: خودباوری و خوداتکایی از محوری ترین اصول تربیتی دانش آموزان است که باید در آموزش و تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد.

محمدی افزود: آموزش شغلی نه تنها منجر به تربیت دانش آموزانی خودکفا و اجتماعی می‌شود بلکه به تربیت نیروی انسانی کارآمد در مسیر رشد کشور و کارهای تولیدی مفید برای جامعه می‌انجامد.

کد خبر 6181951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha