۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۱

گفت‌وگوی مهر؛

امام سجاد (ع) نقش تربیتی بسیار مهمی در تاریخ اسلام داشتند

امام سجاد (ع) نقش تربیتی بسیار مهمی در تاریخ اسلام داشتند

مشهد- کارشناس مذهبی ضمن تشریح ابعاد شخصیتی و نقش تربیتی امام سجاد (ع) گفت: حضرت زین العادین (ع) نقش تربیتی بسیار مهمی در تاریخ اسلام داشتند.

عبدالله ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام اظهار کرد: بعد از واقعه عاشورا، تبلیغات شدید بنی امیه علیه اهل بیت صورت می‌گرفت و برای در انزوا قرار دادن آنان تلاش می‌کردند.

کارشناس مذهبی با اذعان به اینکه امام سجاد توانستند این انزوا و این تبلیغات سو را از بین برده و نقشه دشمنان را بر آب کند، افزود: امام سجاد برای اینکه بتوانند در جامعه کادر سازی کنند و نیروهای توانمند مذهبی و جهادی تربیت نمایند ابتدا شروع کردند به تبلیغ چهره به چهره و بعد از این تبلیغات توانستند انسان‌های شایسته و شیعیان مخلص را برای جامعه اسلامی تربیت کنند.

وی بیان کرد: روش امام این بود که افراد را در نقش غلام یا کنیز به کار می‌گرفتند و پس از آموزش و تربیت آزادی را به آنها هدیه می‌دادند، آزادی که ظاهرش ازادی از غلامی بود و اما تصویر واقعی آن رهایی از قید استکبار و بنی امیه و آزاد شدن برای خدا بود.

ابراهیمی روش دیگر تربیتی امام سجاد علیه السلام را بیان واقعه و حادثه کربلا دانست و افزود: که امام لحظه به لحظه و در شرایط‌های مختلف زندگانی خود واقعه کربلا را روایت می‌کردند، وقتی می‌دیدند قصاب گوسفندی را ذبح می‌کند، تشنگی کربلا را بازگو می‌کردند، کسی که اب می نوشد عطش کربلا را یادآوری می‌کردند و وقتی غذا میل می‌فرمودند، از کربلا یاد می‌کردند و هنگامی که از بین مردم راه می‌رفتند کربلا را تعریف می‌کردند و افراد را نسبت به این مسئله آگاه می‌کردند که راه امام حسین (ع) و حضرت پیامبر (ص) را تبیین و روشنگری می‌کردند.

کارشناس مذهبی دعا و نیایش را قالب دیگر تربیتی امام سجاد (ع) دانست و افزود: امام در حالی که برای پدر و مادر و بارش باران دعا می‌کردند معارف تشیع را نشر می‌دادند، دعا یکی از ابزارهای بسیار مهم امام سجاد علیه السلام برای تبیین مسیر تشیع بود.

وی راه چهارم تربیتی امام سجاد (ع) گریه و زاری به درگاه حضرت حق بود و افزود: گریه و زاری هم به جهت زهد، عرفان حقیقی شیعه و هم بخاطر حادثه کربلا از امام سجاد علیه السلام شخصیتی زاهد، پرهیزگار و نمونه واقعی یک انسان کامل و جامع ساخته و او را به مردم به ظهور و نمایش می‌گذاشت و این باعث دلدادگی مردم به فرهنگ تشیع می‌شد.

ابراهیمی ادامه داد: تلاش‌های امام سجاد (ع) آنقدر تأثیرگذار بود که باعث شد که امام باقر علیه السلام دانشگاه تشیع را تأسیس نمایند و امام صادق علیه السلام ان را به اوج برساند و هزاران شاگرد ان هم شاگردانی تأثیرگذار در دامن امامت شیعه تربیت شوند و فرهنگ تشییع را توسعه دهند.

امروز ۲۵ محرم الحرام به روایتی با شهادت امام سجاد علیه السلام مصادف است.

کد خبر 6182254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha